Lutownica hot air

Dotychczas całkiem fajnie lutowało mi się za pomocą zwykłej lutownicy oporowej, z grotem do minifali nawet raster 20 milsów nie był problemem. Niedługo przyjdzie mi jednak lutować układy QFN (beznóżkowe) i tradycyjną lutownicą będzie ciężko. Dlatego myślę o kupnie lutownicy hot air, np. PT

852. Nie wiem jednak jakie taka lutownica powinna mieć cechy i czy ta będzie dobra.
Reply to
Grzegorz Niemirowski

W dniu 01.07.2011 20:30, Grzegorz Niemirowski pisze:

Daje się - trzeba tylko pady poszerzyć poza obrys. Układ pocynować małymi kroplami cyny a potem cienką cynę dawać na pad na PCB aż się połączy z tą kroplą na padzie układu.

Hot air znacznie to upraszcza - pocynować układ, położyć, przytrzymać, podmuchać.

Mam właśnie taką - kupiłem za radą znajomego, który bardzo podobnym chińskim wytworem (tyle, że z regulacją cyfrową a nie analogową) kilka lat naprawiał komórki.

Ja jako hobbista też jestem zadowolony - regulacja za pomocą pokrętła jest w sumie mniej dokładna ale wygodniejsza od przycisków. QFN/BGA wlutować się da. Używam ją głównie do wylutowywania/poprawiania elementów - też jest ok. A i kartę graficzną dało się raz czy drugi doprowadzić do stanu używalności. Główny minus to imo brak w zestawie kwadratowych dysz do grzania scalaków - czyli nic związanego z samą lutownicą.

Reply to
Michoo

Dnia Fri, 1 Jul 2011 20:30:54 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

Nie warto inwestować w drogą lutownice hot air, wystarczy taka do 200zl z prostą regulacją temperatury nawet taka chińska często nazywana spawarką do plastiku. A tak naprawdę to QFN można spokojnie lutować zwykłą lutownicą tylko trzeba mieć topnik w płynie.

Reply to
pgw
Reply to
Grzegorz Niemirowski

Na przykład RMA-7, mycie izopropanolem.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Dnia Thu, 7 Jul 2011 18:11:19 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

Ja używam RF800 i jest ok, innych nie używałem więc nie moge polecić. W praktyce topnik przydaje się też jak masz lutownice na gorące powietrze, bo nie zawsze tak ładnie przylutuje się wszystkie piny gorącym powietrzem i trzeba poprawić zwykłą lutownicą, a wtedy bez topnika może być ciężko.

Reply to
pgw