Lutowanie QFP z thermal padem

W zasadzie chodzi mi o thermal pad. PCB mam 8-warstwowe, na thermal padzie
dałem przelotki. Jakie macie sugestie dot. lutowania (prototyp) thermal p
ada? Czy można z dolnej strony płytki zapodać trochę cyny przy prze
lotkach i potraktować lutownicą? Wszelkie sugestje mile widziane.

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Pocynować całość (termal najmniej) i hotairem.

Można, ale jest to wybitnie upierdliwe - ja właśnie dlatego hotair
kupiłem (a płytki max 4 warstwy używałem).

Re: Lutowanie QFP z thermal padem
W dniu czwartek, 18 lipca 2013 11:36:44 UTC+2 użytkownik Michoo napisał
:

A co sądzisz o pastach lutowniczych z cyną. Jak się to spawa hotairem
?

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Jak masz szablon to nie ma problemu, bez szablonu się upierdliwie
nakłada tak, żeby z jednej strony trzymać wszystkie pady a z drugiej nie
zostawić zwarć. Jako, że na szablony skąpię to mi szybciej idzie
pocynowanie układu niż kładzenie równo pasty ze strzykawki.Na pastę
(najtańsza easy print ołowiowa[*]) z uciętej igły 0,6 zazwyczaj robię
drobnicę - rezystory, kondensatory, tranzystory.

[*] Trzeba do strzykawki dawać małe porcje, bo lubi zatkać igłę i
zamiast pasty leci wtedy "glut" - topnik z małą ilością spoiwa (rozlewa
się i słabo łączy przy lutowaniu).

Re: Lutowanie QFP z thermal padem
W dniu czwartek, 18 lipca 2013 13:00:31 UTC+2 użytkownik Michoo napisał
:

ozlewa
Tak w trakcie roboty, czy po pewnym czasie nieużywania strzykawki? Jeże
li to drugie, to może wystarczy dać nową igłę przed robotą?

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Zdarzyło się i w trakcie roboty.

Trzeba też wymieszać zawartość strzykawki, bo robi się czop u ujścia,
który działa jak filtr. Dlatego wolę wyciskać porcje na jedno lutowanie
do osobnej strzykawki i założyć czystą igłę (igła musi być krótka, można
kupić gotowe po kilka złotych. ja kupuję w aptece zwykłe i tnę do 3-4 mm).

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Warto korzystać z igieł 1cm3 tzw. insulinówek i igieł powyżej 0.8mm.
Cała robota idzie wtedy łatwiej. Igła jest u mnie dłuższa około 5mm,
w czasie przerwy w nakładaniu, nakładam gumkę do wycierania ołówka
lub kawałek zestalonego silikonu, co zapobiega wysychaniu na kilka dni.
Nakładanie topnika z cyną idzie lekko i łatwo.
K.

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Jak stosowałem scalak w obudowie QFN (niestety był dostępny tylko w
tej obudowie) na płytce dwustronnej to dałem w tym padzie otwór 80mil
(2mm) i po prostu zalutowałem z drugiej strony lutownicą. Jeżeli masz
gotową płytkę bez otworu no to jest tylko jedna metoda - pasta
lutownicza i gorące powietrze.

Re: Lutowanie QFP z thermal padem

Nie musi być koniecznie pasta. Można pocynować pola lutownicze układu oraz
na płytce. Potem rozgrzać wstępnie płytkę, zaaplikować topnik, położyć układ
i grzać powietrzem pilnując pozycjonowania.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/