Lutowanie LGA

 Czy któryś z kolegów ma jakieś doświadczenia z lutowaniem elementów w
obudowach LGA i mógł by coś podpowiedzieć? Chodzi o lutowanie w warunkach
domowych. Mam do polutowania obudowę LGA 8 pin tylko nie bardzo wiem jak się
do tego zabrać bo tam nie ma "wystających" nóżek. Znalazłem conieco na
googlach o lutowaniu na pastę, ale nie wiem jakiej by użyć. Dysponuję stacją
PT968 z Hot Air, ale wiadomo że sprzęt to nie wszystko. Trzeba wiedzieć jak
się zabrać za lutowanie żeby nie zniszczyć układu lub płytki.
Do polutowania jest taki pacjent:
http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPL115A1.pdf

Pozdrawiam
Piotrek

Re: Lutowanie LGA

http://www.youtube.com/watch?v=n3gVtzeLNWk

Re: Lutowanie LGA

http://www.youtube.com/watch?v=Ql6Vkw5wswU

A powiedzcie mi, proszę, co to jest za substancja
nakładana na nóżki układu scalonego w 0.26?
Kalafonia w żelu?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Lutowanie LGA
Topnik w żelu. Po kolorze patrząc - raczej nic związanego z kalafonią.

Re: Lutowanie LGA

A jednak: Kester RMA, a więc kalafoniowy.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lutowanie LGA

Dzięki za zainteresowanie, ale znalezienie filmu na YT nie jest wielkim
wyzwaniem, widziałem ten i inne. Chodzi mi bardziej o podpowiedź w kierunku,
na jakiej paście i jak grzać żeby to polutować. Widziałem filmik gdzie na
pady SMD chyba SOIC ktoś nakładał taką szarą/siwą pastę i potraktrował
HotAir'em. Układ ładnie osiadł na padach a pasta zamieniła się w cynę. Może
taką metodą dało by radę? Tylko jaka to pasta?

Pozdrawiam
Piotrek

Re: Lutowanie LGA
Ja lutuję mniej-więcej wg tego

http://www.youtube.com/watch?v=c_Qt5CtUlqY

tylko grzeję na oko, bez termopary.

Lutowanie na kulki stawiane lutownicą grzałkową jest na początku szybsze
i łatwiejsze niż na pastę. Pasta ma też kilka wad:
- dobre pasty są drogie
- tanie pasty są zniechęcające (szczerze odradzam produkty producenta
"termopasty")
- okres przydatności jest relatywnie krótki, trzeba trzymać w lodówce
- trzeba polutować kilka razy, żeby "poczuć" daną pastę

Ale jak się trafi dobrą pastę to lutowanie to bajka. Zwłaszcza drobnicy
typu rezystory, kondensatory, dławiki.

Re: Lutowanie LGA

Dzięki, świetny filmik. Że tak ignorancko jeszcze zapytam. Jak nazywa się
ten przeźroczysty żel, który robi za kalafonię?

Pozdrawiam
Piotrek

Re: Lutowanie LGA
Topnik żelowy, albo topnik w żelu. Ja używam "223", bo jest jednym z
najtańszych ;) a ja jestem hobbistą, Pro może Ci podpowiedzą coś lepszego.

Re: Lutowanie LGA

No właśnie, o co mam spytać w sklepie?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Lutowanie LGA

Na przykład o RMA - 7. Choćby tu:

http://allegro.pl/topnik-flux-alpha-rma-7-tanio-i1534822135.html

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lutowanie LGA

Czy to jest to samo/podobne?

http://www.aliexpress.com/product-fm/337049393-Kester-Rosin-Flux-Pen-186-RMA-for-Solar-Cells-Panel-20-pcs-per-lot-wholesalers.html
Jezeli tak, to przebitka niezla.

Re: Lutowanie LGA
http://www.aliexpress.com/product-fm/337049393-Kester-Rosin-Flux-Pen-186-RMA-for-Solar-Cells-Panel-20-pcs-per-lot-wholesalers.html

RMA - średnio aktywowana kalafonia, numerek oznacza mieszankę
Skład jest podobny:
- kalafonia
- jakieś aktywatory
- jakieś plastyfikatory
Ale właśnie te "jakieś" (oraz proporcje) wpływają na właściwości.
Jeden topnik będzie wymagał położenia większej ilości i był relatywnie
nietoksyczny, drugiego wystarczy odrobina ale przypadkowe wciągnięcie
oparów do płuc skończy się kilkuminutowym kaszlem.

Re: Lutowanie LGA

Ale ten RMA 186 sprzedawany jest po dwadzieB6%cia sztuk. Nic dziwnego BF%
e20%
jest znacznie taF1%szy zwB3%aszcza, BF%e to w Chinach.

--20%

Re: Lutowanie LGA

http://www.aliexpress.com/product-fm/337049393-Kester-Rosin-Flux-Pen-186-RMA-for-Solar-Cells-Panel-20-pcs-per-lot-wholesalers.html

Chodzilo mi o przebitke sprzedajacego na Allegro.
Jezeli to tem sam towar, to wiadomo jak zarabiac siedzac w domu:)

Re: Lutowanie LGA

Nie jest to ten sam bo ten 186 jest w pisaku i przez to zapewne trochEA% =

droBF%szy. Poza tym trochEA% inny skB3%ad. Ale u ChiF1%czykF3%w ten sam p=
isak20%
pakowany po 2 szt kosztuje juBF% 10$/sztukEA% wiec droBF%ej niBF% sprzeda=
je20%
allegrowicz. A jego przebitka? Musi kupiE6% wiEA%kszB1% iloB6%E6 tego i =
innych20%
towarF3%w, opB3%aciE6% przesyB3%kEA% i czekaE6% aBF% mu siEA% to sprzeda.=
 Normalna20%
dziaB3%alnoB6%E6 handlowa. Aby zarabiaE6% naleBF%y zainwestowaE6%. Masz =
B6%rodki to20%
wchodBC% w ten biznes to bEA%dzie taniej :)
I tak sprzedaje taniej niBF% np TME.

--20%

Re: Lutowanie LGA

http://www.tme.eu/pl/katalog/#cleanParameters%3D1%26searchClick%3D1%26search%3Dpasta%26bf_szukaj%3D +

Topnik ale nie kupuj na allegro bo mozesz dostac paste do butow. Ten
bialy czy szary to LF czy do bezolowiu wytrzymuje wyzsze temperatury,
brazowy czyli do olowiu tez sie nada ale trzeba miec praktyke zeby go
nie spalic.  O pascie lutowniczej  zapomnij na poczatek bo trzeba miec
doswiadczenie do kladzenia na padach, polozysz za duzo bedzie zonk za
malo tez.  Polutowalem recznie kilkaset QNF na HALu + topnik RMA323 i
daja rade . Pewnie jak znam zycie kilka pierwszych spalisz albo nie
dolutujesz.

Site Timeline