Lutowanie cynowo-bizmutowe

Co sądzicie o lutowaniu cynowo-bizmutowym, na przykład takim lutowiem:
http://www.tme.eu/html/PL/bezolowiowe-pasty-lutownicze-z-bizmutem/ramka_2852_PL_pelny.html

Interesują mnie własności porównywalne do Sn60Pb40, zakres temperatury
pracy -40°C do +85°C.
Lutowie to rozwaĹźam z powodu niskiej temperatury topnienia.
Pozdrawiam,
K.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Wykonałem sobie jakiś czas temu taki stop do celów lutowania LEDów, czy
elementów, które będę chciał łatwo przenieść z prototypu do gotowego
układu oraz wylutowywania. Niska temperatura topnienia jest niewątpliwą
zaletą, ale jest też kilka wad o których warto pamiętać:
- niska temperatura oznacza kiepską redukcję tlenków - trzeba lutować na
świeżo cynowane pady, albo w wyższej temperaturze (~180*C) albo z
agresywnym topnikiem
- stop jest twardy - silne naprężenia mogą łatwiej oderwać lut od padu
(z racji kiepskiej redukcji tlenków) albo pad od płytki
- stop jest kruchy - zdarzyło mi się, że pod uderzeniu zaobserwować
pęknięcie

Krótko mówiąc - stop specjalny a nie do zastosowań do wszystkiego.

Oczywiście na moje doświadczenia pewien wpływ mogło mieć samodzielne
wykonanie oraz to, że stop był w formie drutu a nie pasty.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe

Jak się ciągnie druta w warunkach amatorskich?

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Jeżeli ma być cienki (cienki w tym przypadku to ~1mm) to żłobisz frezem
gips/drewno w spiralę i odlewasz. Przekrój będzie ~trójkątny.

Jak może być grubszy to tak jak się kojarzy ;) Bierzesz wężyk (np.
akwarystyczny, chociaż dość gruby) jeden koniec zanurzasz w płynnym
metalu (~150-180*C) a na drugim gwałtownie przykładasz podciśnienie
metodą dowolną ;) Jak to zrobisz wystarczająco gwałtownie to dostaniesz
15-20cm drutu (Ja potem i tak pociąłem na kawałki ~5-6cm.), który trzeba
teraz tylko obrać.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Btw. Jakbyś się potem chwalił komuś, że wykonałeś sobie lutowie to
jednak proponuję mówić o ciągnięciu drutU. (Np. moja praktyka amatorska
ciągnięcia drutA nie obejmuje ;) )

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe

Chyba jednak sam nie będę robił. Ale w razie czego mogę mówić kto
jest dobry w te klocki?

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe

Kalafonia powinna być aktywna w temperaturze topnienia stopu 138°C.
Jakich topników używałeś?
Ja rozważam łączenie elementów mających końcówki pozłacane z padami
miedzianymi lub z HALem Sn60Pb.
K.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Próbowałem 223 by cellkit, i roztwór jakiejś starej kalafonii w
acetonie, ktĂłry uĹźywam od dawna.

Złocone elementy łapało bardzo dobrze.

Po rozpuszczeniu w tym co jest na padach zmieni się temperatura
topnienia, ale z to wzrośnie wytrzymałość mechaniczna - tyle z moich
obserwacji.

Przy czym jak już pisałem to był stop domowej produkcji - może
popełniłem jakiś błąd (za mało topnika w tyglu? napowietrzenie podczas
formowania?).

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe

Ja nie zamierzam robić samemu stopu, jeśli się za to wezmę to kupię
gotową pastę.

Takich właśnie spostrzeżeń praktyka mi brakowało. Dzięki.
Pozdrawiam,
K.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Na dole SnBi, na górze SnBiPb (topi się we wrzącej wodzie) przed i po
rozpakowaniu.
http://imageshack.us/photo/my-images/405/aaacy.jpg/

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe

Ja takich drutĂłw z takich stopĂłw uĹźywam do WYlutowywania
z płytki drogich układów scalonych do wykorzystania ich na
innych płytkach lub rzadkich/drogich złączek plastikowych
które stopiłyby się na gorącym powietrzu. Dotknięcie stopionym
drutem z takiego stopu normalnego pada powoduje Ĺźe pad
się zaczyna topić i mieszać ze stopionym drutem w niższej
temperaturze i - co najwaĹźniejsze - po stopieniu i wymieszaniu
z drutem pozostaje roztopiony bardzo długo co umożliwia
wyjęcie scalaka w stanie "nietkniętym". Potem już tylko scalaka
oczyszczamy plecionką miedzianą i kalafonią i gotowy do
uĹźycia ponownego.

Re: Lutowanie cynowo-bizmutowe
Właśnie po to wykonałem te grube ze stopu newtona.
Ten cienki SnBi jest do lutowania LEDów, czy elementów, które ładuję do
prototypu a potem chcę łatwo i bezinwazyjnie (w 150*C) za pomocą hotair
wylutować (np moduł GPS).