Lutowanie cynowo-bizmutowe

Co sądzicie o lutowaniu cynowo-bizmutowym, na przykład takim lutowiem:

Interesują mnie własności porównywalne do Sn60Pb40, zakres temperatury pracy -40°C do +85°C. Lutowie to rozważam z powodu niskiej temperatury topnienia. Pozdrawiam, K.

Reply to
John Smith

W dniu 15.09.2011 08:58, John Smith pisze:

Wykonałem sobie jakiś czas temu taki stop do celów lutowania LEDów, czy elementów, które będę chciał łatwo przenieść z prototypu do gotowego układu oraz wylutowywania. Niska temperatura topnienia jest niewątpliwą zaletą, ale jest też kilka wad o których warto pamiętać:

- niska temperatura oznacza kiepską redukcję tlenków - trzeba lutować na świeżo cynowane pady, albo w wyższej temperaturze (~180*C) albo z agresywnym topnikiem

- stop jest twardy - silne naprężenia mogą łatwiej oderwać lut od padu (z racji kiepskiej redukcji tlenków) albo pad od płytki

- stop jest kruchy - zdarzyło mi się, że pod uderzeniu zaobserwować pęknięcie

Krótko mówiąc - stop specjalny a nie do zastosowań do wszystkiego.

Oczywiście na moje doświadczenia pewien wpływ mogło mieć samodzielne wykonanie oraz to, że stop był w formie drutu a nie pasty.

Reply to
Michoo

Pan Michoo napisał:

Jak się ciągnie druta w warunkach amatorskich?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Jeżeli ma być cienki (cienki w tym przypadku to ~1mm) to żłobisz frezem gips/drewno w spiralę i odlewasz. Przekrój będzie ~trójkątny.

Jak może być grubszy to tak jak się kojarzy ;) Bierzesz wężyk (np. akwarystyczny, chociaż dość gruby) jeden koniec zanurzasz w płynnym metalu (~150-180*C) a na drugim gwałtownie przykładasz podciśnienie metodą dowolną ;) Jak to zrobisz wystarczająco gwałtownie to dostaniesz

15-20cm drutu (Ja potem i tak pociąłem na kawałki ~5-6cm.), który trzeba teraz tylko obrać.
Reply to
Michoo

Btw. Jakbyś się potem chwalił komuś, że wykonałeś sobie lutowie to jednak proponuję mówić o ciągnięciu drutU. (Np. moja praktyka amatorska ciągnięcia drutA nie obejmuje ;) )

Reply to
Michoo

Pan Michoo napisał:

Chyba jednak sam nie będę robił. Ale w razie czego mogę mówić kto jest dobry w te klocki?

Reply to
Jarosław Sokołowski

Kalafonia powinna być aktywna w temperaturze topnienia stopu 138°C. Jakich topników używałeś? Ja rozważam łączenie elementów mających końcówki pozłacane z padami miedzianymi lub z HALem Sn60Pb. K.

Reply to
John Smith

Na dole SnBi, na górze SnBiPb (topi się we wrzącej wodzie) przed i po rozpakowaniu.

Michoo

W dniu 15.09.2011 20:40, John Smith pisze:

Próbowałem 223 by cellkit, i roztwór jakiejś starej kalafonii w acetonie, który używam od dawna.

Złocone elementy łapało bardzo dobrze.

Po rozpuszczeniu w tym co jest na padach zmieni się temperatura topnienia, ale z to wzrośnie wytrzymałość mechaniczna - tyle z moich obserwacji.

Przy czym jak już pisałem to był stop domowej produkcji - może popełniłem jakiś błąd (za mało topnika w tyglu? napowietrzenie podczas formowania?).

Reply to
Michoo

W dniu 2011-09-15 22:35, Michoo pisze:

Ja nie zamierzam robić samemu stopu, jeśli się za to wezmę to kupię gotową pastę.

Takich właśnie spostrzeżeń praktyka mi brakowało. Dzięki. Pozdrawiam, K.

Reply to
John Smith

Ja takich drutów z takich stopów używam do WYlutowywania z płytki drogich układów scalonych do wykorzystania ich na innych płytkach lub rzadkich/drogich złączek plastikowych które stopiłyby się na gorącym powietrzu. Dotknięcie stopionym drutem z takiego stopu normalnego pada powoduje że pad się zaczyna topić i mieszać ze stopionym drutem w niższej temperaturze i - co najważniejsze - po stopieniu i wymieszaniu z drutem pozostaje roztopiony bardzo długo co umożliwia wyjęcie scalaka w stanie "nietkniętym". Potem już tylko scalaka oczyszczamy plecionką miedzianą i kalafonią i gotowy do użycia ponownego.

Reply to
Pszemol

W dniu 16.09.2011 03:09, Pszemol pisze:

Właśnie po to wykonałem te grube ze stopu newtona. Ten cienki SnBi jest do lutowania LEDów, czy elementów, które ładuję do prototypu a potem chcę łatwo i bezinwazyjnie (w 150*C) za pomocą hotair wylutować (np moduł GPS).

Reply to
Michoo