Lutowanie BGA w prototypach

Witam !

Coraz częściej stosuję układy w obudowach BGA. W przypadku docelowej
produkcji zlecamy lutowanie zewnętrznej firmie. Prototypy niechętnie ale
też montują. Jednak trwa to dość długo i stwarza pewne problemy
Zastanawiam się czy w przypadku jednej lub dwóch płytek nie będę w
stanie sam tego polutować.
Załóżmy na płytce mam układ w małej obudowie BGA (8x8 mm) z rastrem 0.8
mm. Płytka ma zrobiony HAL bezołowiowy. Czy jeśli posmaruję płytkę tylko
topnikiem i jakąś metodą postawię równo na pola ten układ BGA to w piecu
do SMD to się polutuje ?

Paweł

Re: Lutowanie BGA w prototypach
 > Czy jeśli posmaruję płytkę tylko

Tak
Skoro masz dostęp do pieca, to nie widzę problemu.
Problem z położeniem też jest mniejszy niż ci się wydaje.

Pozdr
EM

Re: Lutowanie BGA w prototypach

A jak zabezpieczyc scalak przed przesunieciem sie podczas przenoszenia
plytki ze stolu do pieca? Przykleic kawalki czegos dookola, zeby nie
mogl sie przesuwac? To potem bedzie problem odkleic.

--
Jerry1111

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Nie wiem czy w przypadku BGA trzeba stosować pastę do SMD.
Jeśli jest to konieczne to z dozownika równo jej nie naniosę. Jeśli
wystarczy tylko cyna na układzie i na płytce to zaryzykuję montaż.

Paweł

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Zanim zrobisz pierwszego zonka proponuje zaczac od lektury lutowania
bezolowiowego BGA, jesli to ma byc prototyp to pasta tylko olowiowa.

Na poczatek proponuje zaczac od lutowania rezystorow SMD.

Jak wyobrazasz sobie lutowanie w piecu bez pasty ?

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Potrafię oczywiście lepiej lub gorzej nanieść pastę na płytkę. Polutować
w malej skali elementy RC, kłady scalone, złącza itp. Nawet te z rastrem
0.4mm. Jednak układu BGA nie można w żaden sposób ręcznie poprawić. Przy
pomocy pneumatycznego dozownika jakim dysponuję raczej nie uda mi się
nanieść równo małych ilości pasty i jej nie rozmazać stawiając ręcznie
układ. Pola mają tylko 0.33 mm średnicy !.
Jeśli więc zastosuję pastę to z dużym prawdopodobieństwem pojawią się
pod układem jakieś zwarcia.
Te kulki z cyny w układach BGA są dość duże. Dodatkowo trochę cyny jest
na płytce. Pomyślałem więc, że może ta ilość i topnik wystarczy do
przylutowania układu.

Paweł

Re: Lutowanie BGA w prototypach

jesli lutowales juz SMD na pascie to wiesz ze elementy na pascie same
sie ustawiaja na padach jesli podasz odpowiednia ilosc pasty.

Coby duzo nie szukac stare chinskie przyslowie mowi ze "jeden obraz to
wiecej niz tysiac slow" :

http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=bga&aq=f

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Ja robie to moze w malo estetyczny spodob ale w miejsce pod ukladem BGA
smaruje zwykla pasta do SMD (koszt okolo 3-5zł za puszke) a potem uklad
normlanie wygrzewam HOT-AIRem (nowy koszt okolo 200-300zł na allegro).
Postawony uklad na pascie przylega do plyty a w momecie kiedy cyna zaczyta
sie topic dodatkowo stabilizuje zwoja pozycje wlasnie na kulkach i
odpowinich pola lutowniczych.

Pozdrawiam
Wnekus

Re: Lutowanie BGA w prototypach

A na koniec zawsze można pójść do dentysty i sprawdzić czy wszystko
poszło OK - wystarczy zrobić rentgen ;)... podobno to się sprawdza :D...

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Niedokonca :) Codziennie stawiam od okolo 5 do 20 ukladow BGA od 5x5 do
15x15 kulek i odsetek zle postawionych jest niewielki (1 czy 2 sztuki ).
Jesli dokladnie wycelujesz w punkty (znaczniki przewaznie sa na soldermasce)
to jest bardzo dobrze tylko pozniej wyplukac paste z pod ukladu jest ciezko
ale zawsze przy wiekszych ilosciach mozna uzyc lepszej pasty.

Re: Lutowanie BGA w prototypach

co robisz z ta 1 czy dwoma sztukami? do kosza czy
odlutowujesz i poprawiasz o ile to mozliwe.

pzdr
darek

Re: Lutowanie BGA w prototypach
kulek i odsetek zle postawionych jest niewielki (1 czy 2 sztuki ).

W zaleznosci od ukladu staram sie poprawiac. Jesli uklad ma kulki o srednicy
0.8 to problemow wiekszych nie ma, natomiast jesli srednica kulek jest
mniejsza to juz zaczynaja sie schody, ale tragedi nie ma. Jesli ktos ma sita
(nawet te badziewne z  allegro ) to mozna zrobic nowe kulki, a jak nie ma
sie sit to jest metoda prowizoryczna i bardziej pracochlonna ale tez da sie
zrobic cos co bedzie przypominalo kulki i spelnialo swoja role

Pozdrawiam
Wnekus

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Ja robiłem prototypy BGA 580 PBFree w podobny sposób. Tzn. na płytkę
tylko dobry topnik i do pieca. Działało bez problemu. Z mniejszymi BGA
też bez problemu.
BGA jest łatwiejszy do postawienia niż inny układ o małym rastrze. Ma
tendencję do pewnego samonaprowadzania na pady. Oczywiście gdy błąd
położenia nie jest zbyt duży.
Płytka powinna mieć jakieś znaczniki ułatwiające położenie układu BGA.
--
Pozdr
EM

Re: Lutowanie BGA w prototypach

A przy okazji pytanie z innej beczki, ale w temacie, jaką temperaturę
wytrzymują BGA i jak długo?
Widziałem na yoytube lutowanie hotairem BGA, ale tam gdzie znalazłem nie
podawali temperatury ani czasu :(
Przem

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Z wlasnego doswiadczenia moge powiedziec ze uklady wytrzymuja 370 stopni
przez okolo 2min bez zadnych problemow. Uklady NOPB nawet 400 :). Ale o ile
przekraczam dopuszczalne temeperatury trudno powiedziec. Uklady dzialaja
strabilnie :)

Pozdrawiam
Wnekus

Re: Lutowanie BGA w prototypach
Cześć Wnekus,
W jaki sposób pozycjonujesz układy BGA w prototypach? Względem jakich punktów
orientacyjnych? Zakładam montaż ręczny.
K.

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Dzięki.
Przem

Re: Lutowanie BGA w prototypach

Proponuję odwiedzić ciekawą witrynę na ten temat: http://www.solder.net /
Mogę polecić tą metodę, bardzo prosta i ciekawa:
http://solder.net/technical/SQdemo.asp

Site Timeline