Luserzy Elekrody. - Page 5

Re: Luserzy Elekrody.

Co do DSL to się absolutnie zgadzam, ale weź pod uwagę, że rozwiązania
DSL i ARCNet dzieli ładnych parę lat. 30dB na wspólnym kablu to naprawdę
jest sporo.

czasowe
kablu).

Ano właśnie, dla jednego jak uda się osiągnąć transmisję na daną
odległość to jet OK, dla kogoś innego taka transmisja *musi* działać.
Różnica niby niewielka, ale jednak jest. Do tego wystarczy wziąć w rękę
kable kilku producentów i już widać różnicę.
Co do czasów - też nie jest to taka ostra granica. Bo co to znaczy "sieć
działa" albo "nie działa"?
Przy mało obciążonej sieci może się zdarzyć że problem nawet nie
zostanie zauważony, tym bardziej, że można całkiem sporo zrzucić na
"znĂłw ten Windows" ;)

Pozdrawiam

DD

Re: Luserzy Elekrody.

DSL ma działać również na niewspółczesnych kablach.

Dlatego sieci się projektuje, a później mierzy i testuje.

"Jest transmisja" albo "nie ma transmisji". To tak jak w przypadku
GSM -- można przesunąć się o kilka metrów poza maksymalny zasięg BTS
i już zalogowanie jest niemożliwe, mimo że poziom sygnału może być
jeszcze wystarczający. Zasięg można zwiększyć przekonfigurowująć BTS.
Ale nie tak sobie dowolnie, tylko dokładnie dwa razy -- dopuszczając
odpowiedź w dwóch slotach zamiast w jednym. Czasem się to robi na
różnych pustkowiach.

Problem w typowej sieci w ogóle nie ma znaczenia, ograniczenie jest
rzędu kilometrów, nawet nie pamiętam ile. Dopiero jak ktoś wpadnie
na pomysł, by przepuścić *ethernet* przez światłowód, to się może
zdziwić dlaczego mu to nie działa, mimo że tłumienie sygnału to
pojedyncze decybele.

Re: Luserzy Elekrody.

Ale chodzi o to, że do dyspozycji są rozwiązania, które wówczas były
albo nieosiągalne, albo nieuzasadnione ekonomicznie.

Aha, i jak masz kartę za 20zł i za 100zł to się nie dziw, że ta pierwsza
niekoniecznie działa tak, jak należy, bo ktoś "zaoszczędził" mieści się
w standardzie, ale tak nie do końca. Ale na krótszym kablu jest OK.

No to zdziwiłbyś się - "zasięg" ograniczony "rozpiętością czasów" w
ethernecie nie oznacza, że jest albo nie ma transmisji. Problemy pojawią
się tylko przy równoczesnych transmisjach od urządzeń na skraju, i na
dodatek wyższe poziomy powinny sobie nie poradzić z kontrolą poprawnych
pakietĂłw.
Zasięg ograniczony czułością odbiorników też nie jest taki oczywisty: na
magistrali RG58 dajesz karty "standardowe" na środku, "rozszerzone" na
końcach... Sam się zdziwiłem jak zobaczyłem, co ludzie kombinowali, i to
działało.

No i tu też nie tak do końca. Przekraczasz regułę 5-4-3 i masz kłopot
nawet na kilkudziesięciu metrach.

Pozdrawiam

DD

Re: Luserzy Elekrody.

Chodzi o to, że kiedyś nie próbowano budować urządzeń w rodzaju DSL,
bo były nieuzasadnione teoretycznie -- teoria mówiła, że się nie da.

Ja się nie dziwię nawet temu, że nie ma dobrej korelacji między ceną
a efektami.

Nie, to mnie nie dziwi, podobnie jak nie zaskakuje fakt, że dwie osoby
w tym samym pokoju mogą ze soba porozmawiać (nawet bez telefonu),
a jeśli znajdują się w dwóch skrajnych skrzydłach tego samego budynku,
to już nie. Nie wiem na ile ostre jest ograniczenie wynikające ze
średnicy sieci, ale ono i tak jest rzadko istotne i może wystąpić
dopiero wtedy, gdy dadzą o sobie znać również inne ograniczenia.

Chyba o tej właśnie nieoczywistości od początku piszę, prawda?

A jak się zaniedba zasadę, że światłowód od punktu A do punktu B musi
być w jednym kawałku, to też nie działa. Albo jeśli zapomni się o tym,
że urządzenia elektryczne działają lepiej po włączeniu zasilania niż
przed. Podawanie kolejnych przykładów, w których *również* są kłopoty,
nie wnosi niczego ciekawgo.

Re: Luserzy Elekrody.

Czyli pojawiły się nowe możliwości ;)

Tu jest raczej kwestia zdefiniowania poprawnego działania sieci. Czy
zgubienie ramki załatwione na wyższym poziomie oznacza poprawną
sytuację, czy nie itd. Możemy powiedzieć, że zgubienie ramki jest
niedopuszczalne. Tyle, Ĺźe na wyĹźszym poziomie i tak zostanie wymuszona
retransmisja. Takie tam właśnie gdybanie... Jak sieć masz zapełnioną, to
skutki będą przykre, ale jeżeli nie, to może być, że nikt tego nawet nie
zauwaĹźy.

Ależ ja tego nie kwestionuję.

A gdzież coś takiego jest?

5-4-3 jest taką samą regułą jak długość segmentu i nie trzeba "dopiero
światłowodu" Ĺźeby wygenerować dokładnie taki sam problem.  I tyle.
Rzekłbym nawet, że właśnie w typowej sieci na kablach miedzianych jest
dużo łatwiej popełnić błąd związany z rozpiętością sieci, bo łączysz
za
dużo urządzeń i klapa. I tylko o to mi chodziło.

Pozdrawiam

DD

Re: Luserzy Elekrody.

Dla starych kabli.

Jest też regułą, ale inną. Ograniczenie długości segmentu wynika ze
"stałej materiałowej", czyli z własności kabli. Komuś się może wydawać,
że jak zastąpi światłowód przeznaczony do LAN takim lepszym, co się go
używa na wielokilometrowych dystansach, to mu ethernet na tym zadziała.
A tu guzik.

Zresztą 5-4-3, to już dzisiaj żadna reguła -- kto jeszcze używa repeaterów?

Re: Luserzy Elekrody.

Dla nowych teĹź przecieĹź.

No więc właśnie tak to wygląda: wydaje się, a potem płacz. Niestety o
pewnych sprawach trzeba nie tylko pamiętać, ale jeszcze na dodatek
rozumieć.

Nie, reguła jest taka sama: dotyczy poprawnego projektowania instalacji
i sama jeszcze o niczym nie decyduje, bo tych reguł jest kilka i trzeba
przestrzegać wszystkich. Zapominasz o którejś i ... A jak rozumiesz co i
jak, to możesz trochę nagiąć i też będzie OK.

repeaterĂłw?

No toż przecież piszemy o jakichś starociach. Kto jeszcze używa
ethernetu? No właśnie można się zdziwić - jak działa, to po co dotykać?

Pozdrawiam

DD

Re: Luserzy Elekrody.

Akurat dla kart arcnetowych, to wciąż można znaleźć praktyczne
zastosowanie. Nie tak dawno za pomocą dwóch takich zestawiłem
połączenie na odlegołść jakichś stu metrów. Na dość parszywej
parze telefonicznej pamiętającej jeszcze Gomułkę. Podobno można
zmniejszyć dwukrotnie częstotliwości w ramce przez wymianę kwarcu
i uzyskać zasięg kilku kilometrów, kosztem zmniejszenia prędkości
z 2,5Mbps do 1,25Mbps. Taki ADSL domowej roboty, bez stawiania
DSLAMów.

Re: Luserzy Elekrody.
Hello Jarosław,

Ale to byłby SDSL a nie ADSL ;)

A tak poważniej - to na kilometr na jednorodnej skrętce i
terminatorach 130R kiedyś puściłem. Ale to były karty z wejściami RJ12
i BNC przełaczanymi jumperkami. Szło 2.5Mbps pełną parą.

Bez wymiany terminatorów to w biurach na kręconych kabelkach do
słuchawek nawet łączyłem :)

Ale to była bardzo krótka seria kart :(

Re: Luserzy Elekrody.

Tylko gdzie znalezc komputer z ISA ... no i masz dla nich drivery
chocby pod XP ? Czy Linux ?

Pewnie sie uda, ale im mniej tym transformatory gorzej przenosza.

A ile dzis kosztuje DSL ? Moze sie nie oplacalo komputera wlaczac :-)

Albo ... 100m to wifi :-)

J.

Re: Luserzy Elekrody.

Ja znalazłem w pokoju 309 na półce po prawej stronie. To nieprawda,
że stary sprzęt ulega anihilacji gdzieś w zakamarkach. Wciąż jest
tego bardzo dużo.

Nie wpadłbym na to, by elementy infrastruktury sieciowej robić na XP.

Można zejść nawet niżej, ale wtedy trzeba zmienić również czasy
w sterowniku.

DSLAMy widziałem na eBayu już za kilka tysięcy dolarów, oczywiście
używane. Ale to nie tylko kwestia ceny -- taka szafa 19-calowa nie
jest specjalnie wygodna, zwłaszcza gdy komuś potrzebny jest tylko
jeden obwód. Są też urządzenia do symetrycznych DSL, kiedyś używałem
takich z firmy RAD. Ale to też było (kiedyś) powyżej tysiąca za parę.
Nie wiem jak teraz, ale nie spodziewam się, by było taniej od arcnetu
i komputera z pokoju 309. Bo nowe katry arcnet też gdzieś znalazłem
ze trzy lata temu -- po 3500$ za sztukę.

W ogóle wszystko można na wifi. Ale z jakichś powodów ludzie wciąż
używają kabli.

Re: Luserzy Elekrody.
Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w

Ceny pewnie nie przebije, ale czy w rachunku za prad sie nie zwrocie w
ciagu roku ? :-)

Owszem DSL drogie byly, ale teraz to jestem ciekaw - cena juz spadla
czy za urzadzenia "operatorskie" jeszcze nie.

Z przyzwyczajenia. Albo z nadmiaru fachowosci - wiedza jak to zrobic
na arcnecie to robia, innym by sie nie chcialo kabelka przeciagac :-)

J.

Re: Luserzy Elekrody.

Taki DSLAM, to dopiero prądu ciągnie. A home-made router arcnetowy,
to zje prądu za mniej niż stówę na rok.

Też dawno nie kupowałem, więc nie jestem na bieżąco. Ale ponieważ nie
sprzedają tego w każdym sklepie, więc nie sądzę, by było tanie. Może
nawet relatywnie droższe niż kiedyś.

Ktoś ciągnie kabel specjalnie do arcnetu?

Re: Luserzy Elekrody.
In the darkest hour on Tue, 13 Sep 2011 21:15:19 +0200,

Mniej więcej tyle samo stacji i jakieś 330 m (czyli poza limitem). I też
działało, tyle, że karty na końcu musiałem już dobierać.

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
[ 12:49:14 user up 12925 days,  0:44,  1 user, load average: 0.36, 0.18, 0.06 ]

Re: Luserzy Elekrody.

A tak gC5%82upio spytam dopasowaC5%82eC5%9B falowo te C5%9Bcieszki?
bo moC5%BCe miaC5%82eC5%9B odbicie na wejC5%9Bciu i dlatego tyle gub=
iC5%82eC5%9B paczek.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Luserzy Elekrody.

Powiem tak - były lepiej dopasowane niż te skręcone skrętki ze zdjęcia :-)

Ale faktem jest, że nie robiliśmy tej płytki w trybie "controlled
impedance".
Dopiero poprawka płytki, skrócenie ścieżek o 5cm, wstawienie między nie
i wokół nich masy plus dopasowanie długości aby były takie same długie
naprawiło Ethernet i zaczął pewnie chodzić na 100Mbps.

Re: Luserzy Elekrody.

To ile te ścieżki miały przed skróceniem, skoro dało się aż o 5 cm?
Nie jestem taki pewien, czy było lepiej niż na zdjęciu.

Re: Luserzy Elekrody.

Nie chce mi się kopać sterty plików i sprawdzać, ale szły po bokach
prostokąta a teraz idą po skosie "na skróty" po przekątnej... Dostały
priorytet i wszystko inne zostało poprzesuwane aby im
zapewnić najkrótszą drogę do gniazdka na krawędzi płyty...

To była płyta bazowa pod moduł SOC w standardzie ETX.
Od lewego dolnego narożnika SOC gdzie wchodził na
płytkę bazową sygnał Ethernetu było jakieś 8-9cm po
przekatnej do gniazdka RJ45 z wbudowanym tafko na
krawędzi płytki bazowej. Ze względów montażowych nie
dało się 4 gniazd ETX w których siedzi moduł SOC przesunąć
bliżej krawędzi gdzie jest gniazdo RJ45 więc trzeba było
skrócić drogę wybierając strzał na skróty, i to nawet nie 45'
tylko pod nieco mniejszym kątem, jakieś 30 stopni, czego
zwykle unikamy na płytkach i wszystko kładziemy raczej
pod kątami prostymi unikając nawet ciągnięcia po 45'  :-)

O ile dobrze pamiętam producenci scalaków MAC+PHY dla
100Mbps dopuszczają maksymalną długość ścieżek od
PHY do trafo w RJ45 około 10cm - dobrze pamiętam?

Re: Luserzy Elekrody.
Słyszałem kiedyś, że niedopasowanie długości na drodze trafo-phy może
bardzo łatwo sprawić problemy.

Re: Luserzy Elekrody.

No to właśnie było jedno z rzeczy jakie zrobiliśmy - do jednej pary
ścieżek trzeba było dodać jakieś 3/4cm zawijasów aby wydłużyć ją
i zrównać z drugą z pary.

Site Timeline