Lupa i poparzenie oka

Ostatnio lutowałem sporo maleństw SMD pod silną lupą i wygląda na to, że
poparzyłem sobie oko. Na szczęście po kilku dniach przeszło.
Nie podejrzewam chemii ani bezpośredniego poparzenia gorącym powietrzem,
bo bez lupy mogę lutować całymi dniami. :-)

Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka

Kilka lat temu robiłem pomiary czułości odbiorników IR i emisji nadajników.
Przez kilka godzin miałem jakieś 20cm przed sobą różne diody IR (zasilone
50mA, na raz zawsze tylko jedną) skierowane z prawej na lewo (patrzyłem na
nie praktycznie z boku).
Potem przez 2 dni szczypały mnie oczy.
P.G.

Re: Lupa i poparzenie oka

Mozliwe, ale chyba malo prawdopodobne.
Lutownica to daleka IR, watpie czy szklo (plastik) tak latwo
przepuszczaja.

Ilosc wydaje mi sie ze tez dosc mala.

J.

Re: Lupa i poparzenie oka

Wydaje mi się,że to raczej podobne zjawisko, jak szczypanie oczu po dłuższym

ślipieniu w monitor komputerowy - oko raczej nieruchome, pracuje w napięciu,
po prostu się mędzy i szczypaniem daje znać. Mając oko w lupie, czy lupę w
oku, jak kto chce, napinamy powieki, mięśnie przy robieniu pompek, czy
dalekim marszu też się w końcu zmęczą. Nie przypuszczam, żeby to było
oparzenie. A raczej "zmęczenie materiału", dać oczom odpocząć i będzie
dobrze, także robić co godzinkę choćby chwilowe przerwy na popatrzenie się
przez okno, czy na pieska śpiącego w fotelu :)
Wystarczy nawet w ładny słoneczny dzień nieruchomo ślepić w czytaną
książkę,
bez odpoczynku dla wzroku - i oczy też będą szczypać.

Re: Lupa i poparzenie oka

Któż nie zna tego uczucia zmęczenia wzroku, kto coś robi, szczególnie w
elektronice. :-)
W moim przypadku, było trochę inaczej: Silny ból wewnątrz gałki ocznej i
namacalne pod powieką opuchnięcie jej górnej części.

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka

A jak lutujesz to patrzysz jednym okiem?
Bo to dziwne że akurat jedno Cię boli od lutowania...

Ja bym na Twoim miejscu przeszedł się po poradę do okulisty,
niech Ci zrobi badanie oka nie pod okulary tylko od strony zdrowia.

Ludzie godzinami całymi lutują w fabrykach elektronicznych pod lupą,
pod mikroskopami i nikt się na nic takiego nie skarży.

Re: Lupa i poparzenie oka

Jak lutuję pod lupą, patrzę przez nią, rzecz jasna, jednym i najczęściej
tym samym okiem.

Zauważ, że opisałem konkretny przypadek. Lupy tego typu używam od lat w
celach inspekcyjnych i nie stwierdziłem by oczy zgłaszały jakieś
zastrzeżenia.

Może boją się stracić pracę. ;-)

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka

Właśnie. Nikt w tzw. realu nie potwierdził, by go to spotkało, stąd moje
pytanie.
Fakt, że używam dość "silnej" dwusoczewkowej lupy typu
zegarmistrzowskiego, która ze względu na ogniskową wymusza krótki
dystans od lutowanego elementu i tym samym rozgrzanego grota.

Niby trochę watów w ten grocik idzie, hmm.

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka
A slyszales o tym ze szklo wszelakie itp tlumia skutecznie IR ?

Re: Lupa i poparzenie oka
że

A ja ostatnio ogrzewałem się przed kominkiem z szybą. Mikrofale zapewne?

Re: Lupa i poparzenie oka
że

To zdejmij szybe i sie ogrzewaj !

Re: Lupa i poparzenie oka

Z tym, że w widmie jakie emituje płomień, fal o długości pozwalającej
się przesmyknąć przez szkło jest od groma. :-)

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka

Powitanko,

Z UV Ci sie aby nie pomylilo?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Lupa i poparzenie oka

Sie nie pomylilo !  Zatancz kiedys przed szyba za ktora jest czujka
alarmu IR !

O qrwa zdradzilem wam wielka tajemnice !

Re: Lupa i poparzenie oka

Mój znajomy justował lasery gazowe o mocach demostracyjnych (<1mW).
Justowanie polega na tym, że trzeba po wymianie rury z gazem ustawić
jedno zwierciadło idealnie na przeciwko drugiego. Używa się do tego
specjalnej patrzałki, którą obserwuje się punkt odniesienia na
zwierciadle tylnym. W momencie, kiedy ustawi się zwierciadła idealnie,
powstaje akcja laserowa i przez patrzałkę prosto w oko trafia promień.
Teoretycznie nic nie powinno się stać, bo moc jest mała, ale znajomy
narzekał, że przez parę dni niedowidział na jedno oko.

Re: Lupa i poparzenie oka
że

Laser a IR to troche inne pasmo.

Re: Lupa i poparzenie oka
że

Ale zasada ta sama - cieplne uszkodzenie tkanki. To że światło to nie
IR, to nie znaczy, że światło nie rozgrzewa.

Re: Lupa i poparzenie oka
a ogniskowała

Raczej nie. Trzeba by to ustawić całkiem inaczej, np. oko i lutow
nicę w odległości 2f, są też inne kombinacje, ale
w żadnej z nich lupa nie spełnia swojej funkcji. Do powiększ
ania przedmioty ustawia się w odległości < 1f, a wtedy z dru
giej strony wiązka jest rozbieżna.
Przy normalnej pracy efekt jest mniej więcej taki, jak patrzenie na wi
ększą lutownicę.
Szkło przepuszcza sporo IR dla szczytowej długości fali (ok.
 4.5 ?m) przy tej temperaturze. PMMA praktycznie całkowicie bloku
je.

Re: Lupa i poparzenie oka
odległości 2f, są też inne kombinacje, ale w żadnej z nich lupa nie
spełnia swojej funkcji. Do powiększania przedmioty ustawia się w odległości
< 1f, a wtedy z drugiej strony wiązka jest rozbieżna.
lutownicę.

No tak, racja, właściwie tylko podczas pozycjonowania lupy oko może
znaleźć się w ognisku.

tej temperaturze. PMMA praktycznie całkowicie blokuje.
W tej mojej, raczej są szklane soczewki. Cóż, nikt więcej się nie
skarży, więc problem urojony. ;-)

--
rry

Re: Lupa i poparzenie oka

Problem rzeczywisty, bo Cię przecież bolało...

Raczej próba wytłumaczenia problemu przyczyną zewnętrzną
nietrafiona. Zainteresował bym się potencjalną przyczyną
wewnętrzną (innymi słowy: zbadałbym swoje zdrowie u lekarza).

Nie bagatelizuj sygnałów jakie Ci daje ciało.
Nie chcesz chyba dowiedzieć się za 10 lat że masz zaawasowany
nowotwór oka i gdybyś go 10 lat temu znalazł to mógłbyś wyleczyć...

Site Timeline