Luminofor w świetlówce liniowej

Proszę Was o pomoc w zdefiniowaniu pojęcia luminoforu w popularnych
świetlówkach liniowych typu T5 T8 ...

co jest w nich rzeczywistym źródłem światła
- czym jest gaz wypełniający bańkę
- czym jest substancja pokrywająca od wewnątrz bańkę
- jakie znaczenie mają elektrody

wielkie dzięki

Re: Luminofor w œwietlówce liniowej
On Sun, 10 Jan 2010 08:31:34 +0100,  dekoder wrote:

A moze byc po angielsku ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamp

Re: Luminofor w świetlówce liniowej

Wyładowanie w gazie (mieszanina par rtęci i argonu) wytwarza ultrafiolet +
odrobinę niebieskosielonego światła. Luminofor zamienia UV na swiatło
widzialne.

Patrz wyżej.

Luminoforem - świeci światłem widzialnym pod wpływem oświetlenia
ultrafioletem.

Elementami między którymi pali się wyładowanie.
--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom   snipped-for-privacy@interia.pl

Tu odpowiedź niepełna, siadaj - dwója.
Następnym razem postaraj się lepiej ;-)

Re: Luminofor w świetlówce liniowej

Za niepeB3%nB1% naleBF%y siEA% 4.

--20%

Jd. pisze:

 > Wyładowanie w gazie (mieszanina par rtęci i argonu) wytwarza
ultrafiolet +
 > odrobinę niebieskosielonego światła. Luminofor zamienia UV na swiatło
 > widzialne.

czy wobec tego wyładowania w gazie są źródłem światła ?

 > Patrz wyżej.

 > Luminoforem - świeci światłem widzialnym pod wpływem oświetlenia
 > ultrafioletem.

czy luminofor wykazuje cechy filtracyjne,
a może jest katalizatorem jedych pasm światła a blokerem innych ?

 > Elementami między którymi pali się wyładowanie.

a jak się ma do powyższego np:
http://www.prismaecat.lighting.philips.com/ecat/Pages/ProductPDF.aspx?eop_full_eoc87%1150026033840&tpd_nc1092%8048986500&lpd_nc1292%8048986579_2&eca_cdFE%PPLG&com_fam_cd=tldr8eco&lan_id=pl&bu_cd=LMP&fam_cd=tl-d8re&brand_cd=PHL&pca_id=6&cfa_brand_cd=PHL&gd=PL&family_text=normal&stg_cd=act&left_nav=pl_pl &

czyli świetlówka półprzeźroczysta pozbawiona w części luminoforu z
wewnętrznym odbłyśnikiem - strumień światła wzmocniony świecący w jednym
kierunku

dekoder

Re: Luminofor w œwietlówce liniowej

Nie, swiatla nie, ultrafioletu.

Niektorzy moga zaliczac UV do swiatla, ale i tak jest on blokowany
przez rure. To co widzisz pochodzi z luminoforu.

W tym przypadku jest przetwornikiem.
Pochlania wiekszosc [wystarczy spojrzec - rura jest nieprzezroczysta],
emituje glownie pobudzony przez UV.

UV z wyladowania w rteci to glownie 250nm - bardzo szkodliwe dla
ludzi, zwierzat i bakterii. Reszte pochlania szklo rury.

bez wiekszego znaczenia jak widac.

J.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

E tu trochę przesadziłeś... czarna ta rura nie jest, więc większości
z pewnością nie pochłania. Raczej większość ROZPRASZA...

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Zwykłe szkło sodowe bardzo dobrze pochłania promieniowanie UV. Za to
przepuszcza światło wygenerowane przez luminofor (pobudzany
promieniowaniem UV). To białe napylone wewnątrz rury to właśnie luminofor.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

nie bądź takim optymistą, to szkło spokojnie UV przepuszcza, bo świetlufki
UV robi się tak samo, tylko nie daje się luminoforu:O)
poza tym podejrzewam że poza UV z tej rtęci sieje trochę promieniowaniem
X:O(

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Uwazaj bo sa dwa typy UV
-"dyskotekowe" - z luminoforem ktory swieci w bliskim UV, rzedu
380nm, to byc moze miesci sie jeszcze w "zwyklym szkle",
-"bakteriobojcze" - bez luminoforu, wykorzystujace linie rteci
254nm - i tu powinno byc szklo kwarcowe.

Te pierwsze sa fioletowe - wiec i tak inne szklo, no chyba ze jakis
lakier wystarczy, byc moze od wewnatrz.

Za niskie napiecie. ze 150V wychodzi bardzo kiepskie X.

A swoja droga to spory i chyba malo zbadany obszar - tak powiedzmy
miedzy 10 a 1000 eV energii kwantu - to sie w ogole jakos nazywa ?
.

J.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

MaB3%o zbadany bo trudny. Nazywa siEA% ultrafiolet "prF3%BFniowy", aczkolw=
iek
nie aBF% do 1000 eV, tylko koF1%czy siEA% gdzieB6% powyBF%ej 100 eV.
MaB3%o zbadany, bo rozchodzi siEA% tylko w prF3%BFni, gazy go skutecznie
pochB3%aniajB1%, stB1%d jego nazwa i trudnoB6%ci z badaniem. W bliskim UV
prF3%BFniowym, (poniBF%ej 200 nm) czasem (rzadko) siEA% robi jakieB6% pomi=
ary i
to tylko gazF3%w, ale praktycznie wcale poniBF%ej 100 nm siEA% nie schodzi.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej
schodzi sie, schodzi, tylko nie w codziennych zastosowaniach.
W spektroskopii fotlektrycznej uzywane jest np lampa helowa,
zdaje sie ze ma 20 i 40eV. Poza tym synchrotrony tez sa w stanie generowac takie
UV o b. duzej intensywnosci. Zbadany tez raczej jest dosc dobrze :-)

--
pozdrawia
    yorgus

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

mnie chodziło o ten ultrafiolet co zabija, w każdym razie taka śfietlufka
jest zbudowana dokładnie tak samo jak zwykła, tylko nie ma luminoforu,
świeci na fioletowo, co widać gołym okiem, oraz na ultrafioletowo, czego nie
widać i zapewne jeszcze szczątkowo sieje promnieniami X z rtęci, co zapewne
w świetlufkach służących do dezynfekcji jest zaletą, ale w tych normalnych
tak czy siak ten ultrafiolet i X wyłązi częściowo nawet przez luminofor,
oraz przez część szkła nie poktyrą luminoforem,
a co do szkła to każde jest kwarcowe i zawsze jakąś część przepuiszcza:O(

może i kiepskie ale zawsze jest, zresztą przy zapłonie możesz mieć i kV:O)

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Nie, nie jest DOKŁADNIE tak samo. Może mieć rurę z innego szkla.
Może mieć inną kompozycję gazów wewnątrz, itp, itd...

Mianem "szkło kwarcowe" okresla się szkło robione bez dodatków
zmiękczającyh. Te dodatki powodują zwiększone tłumienie UV.
Świetlówki UV do dezymfekcji mają własnie takie szkło kwarcowe.

Przez ułamek sekundy... a te 150V to nie wiem skąd - dużo świetlówek na 90V
pracuje.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

gdzieś czytałem jak ktoś sobie zrobił śfietlufkę UV ze zwykłej sfietlufki,
po prostu usunoł z niej luminofor (nie pamiętam jak to zrobił, czy ją
otworzył i wyskrobał czy jakoś inaczej) w każdym razie działała jak
szalona:O)

pozatym czego byś do tego szkła nie dodał to co najwyżej osłabisz
przenikanie UV a le nie zatrzymasz, a o rendgenie to już nie wspomnę

ale podczas załaczania idą kilowolty, więc ta trochę rendgenami popstryka:O(

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Sobie zobacz co mozna zrobic dodajac conieco do szkla.

http://www.pgo-online.com/intl/katalog/curves/optical_glassfilters/GG495.html

Maja tez inne.

J.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Włącz słownik w Outlooku bo takie błędy aż biją po oczach.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

dla UV ta rura jest czarna, ale bardziej mi chodzilo o luminofor.
poswiec z zewnatrz albo zbij - malo przezroczyste.

Podejrzewam w tym cala sztuka - tak dobrac grubosc i ziarnistosc
luminoforu, zeby UV byl pochlaniany mocno, a swiatlo z wewnetrznej
werstwy slabo.

Stad i taka swietlowka jak kolega opisuje - swieci od wewnatrz i
wyprowadzamy swiatlo przez szczeline.

J.

Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej

Napisałeś że wystarczy spojrzeć, że rura jest nieprzeźroczysta.
Widzisz UV?

Site Timeline