Listwa zasilająca + sterowanie napięciem z komputera

Witam. Naszła mnie ostatnio myśl o podłączeniu przekaźnika do mojej listwy zasilającej komputer, monitor, głośniki, drukarkę. Mianowicie chodzi mi o to, że w momencie wyłączenia komputera przekaźnik rozłącza styki i wszyskie te urządzenia się wyłączają. Natomiast po załączeniu listwy komputer i reszta się włącza sama (BIOS na płycie głównej umożliwia samoczynne włączenie się komputera po pojawieniu się zasilania). Obecnie gdy wyłączam komputer to i tak świeci się mysz, klawiatura i sieciówka, a przełącznik na zasilaczu jest w niezbyt dostępnym miejscu aby go tak na codzień używać. Moje pytanie brzmią:

  1. Czy jest to sensowne rozwiązanie?
  2. Skąd najlepiej wziąć napięcie do cewki przekaźnika? Z zasilacza czy może np. z COMa lub czegoś innego?
  3. Czy wystarczy cewkę podtrzymywać napięciem z pkt 2 czy należałoby dorabiać jeszcze jakąś elektronikę do tego? Jeśli tak to prosiłbym o jakieś konkretne rozwiązanie.

Bardzo proszę o jakiekolwiek wskazówki i z góry dziękuję za sugestie. Pozdrawiam Krzysztof Molczyk

Reply to
Krzysztof Molczyk

Teraz mi sie przypomnialo, ze kiedys widzialem cos takiego :

:))

Reply to
Marcin Sroczyk

No ja bym wzial napiecie z diody sygnalizujacej zalaczenie zasilanie w komputerze, widzialem kiedys takie na 5v cewka i styki na 10A na 250V

Reply to
ledka

Akurat w mojej obudowie Power LED zasilana jest nie bezpośrednio z płyty tylko przejściówka z zasilacza, więc chyba to byłoby właściwe rozwiązanie.

Dzięki. Pozdrawiam Krzysztof Molczyk

Reply to
Krzysztof Molczyk

Krzysztof Molczyk napisał(a):

Jeśli dobrze rozumiem, to będziesz musiał zrealizować typowy układ START-STOP gdzie rolę przycisku START będzie spełniał wyłącznik w listwie(warto wymienić go na taki z jednym położeniem stabilnym) a za STOP będzie odpowiedzialny przekaźnik. W momencie, gdy całość załączysz na chwilę wyłącznikiem na listwie komputer wystartuje, uaktywni przekaźnik, który zewrze styki wyłącznika. Dalej już będzie samopodtrzymywany.

Reply to
badworm