Listwa zasilaj?ca - auto w??czanie/wy??czanie urz?dze? poprzez urz?dzenie Master

Witam Szukałem schematu urządzenia sterującego zasilaniem urządzeń sieciowych 220V poprzez włączanie i wyłączanie jednego wyselekcjowanego urządzenia (master).

A prościej listwę zasilającą w którą podłączony np. komputer do gniazda Master sterowałby włączeniem pozostałych urządzeń peryferyjnych. Urządzenie ma być całkowicie _niezależne_, czyli wyprowadzanie np. 12V z wnętrza komputera odpada. Nie znalazłem, więc sam ZAPROJEKTOWAŁEM, ale zanim go zrealizuję, liczę na pomoc grupowiczów w odnalezieni ewentualnych problemów z działaniem tego układu. Schemat:

ątek na Elektroda.pl:
Założenia:

  • prostota = beztransformatorowy zasilacz! Elementy projektu:
  • Dwie szeregowo diody D22 - aby ich napięcie > od B-E tranzystora T1.
  • Układ darlingtona w wersji o niskim napięciu przełączenia.
  • Dioda DF aby obniżyć obciążenie rezystora mocy Rz Niepewne elementy:
  • Zasilacz, wydzielana moc i działanie.
  • Pomysł na diodę DF aby obniżyć obciążenie rezystora mocy Rz, może dać _zworę_. Na schemacie moje przybliżone obliczenia dla niektórych elementów, jak coś proszę pisać szybko to odpowiem o co chodzi. Myślę że układ może być przydatny przy wielu kombinacjach urządzeń, np:

- Komputer + peryferia: drukarka, SDI/neostrada, głośniczki, skaner, lampka...

- Magnetowid + TV....

Pozdrawiam i czekam, na uwagi, opinie, weryfikacje itp, itd. Sexbox

Reply to
Sexbox

[...]

Chciałem obejrzeć ten schemat ale niestety skorzystanie z linku

skończyło się objawieniem komunikatu: "Przepraszamy ale nie masz uprawnienia do ściągnięcia tego pliku" Czy to tak ma być?

Grzegorz

Reply to
SP9RJT

Użytkownik "SP9RJT" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:bnbg04$aje$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Widać projekt ściśle fajny... tzn. tajny :-)

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Widać elektroda.pl limituje dostęp tylko dla członków forum.

Więc rys./schemat dodałem jeszcze tutaj:

Sexbox

Widać elektroda.pl limituje dostęp tylko dla członków forum.

Więc rys./schemat dodałem jeszcze tutaj:

Sexbox

Myślę że jeśli układ miałby być uniwersalny to należałoby wprowadzić regulację progu zadziałania... Nie wiem czy taki na sztywno ustawiony będzie tu wystarczający bo komputer w stanie standby może brać więcej iż 15W jak np. zasila również w standby klawiaturę i kartę sieciową do "budzenia" ze stanu uśpienia klawiszem lub z sieci. To samo telewizor.

Ogólnie idea prosta, ale chyba implementacja za bardzo przekombinowana.

Pierwsze uproszczenie to dałbym przekaźnik na jak największe napięcie cewki - optymalnie na 100-220VDC i wtedy miałbyś mało strat mocy w części "zasilacza" i w konsekwencji mniej ciepła tam straconego...

Inny pomysł to podłączenie urządzenia głównego, to dużej mocy, w szereg z transformatorkiem nawiniętym w taki sposób aby prąd płynący przez uzwojenie pierwotne (prad czerpany przez komputer) wzbudzał wystarczające napięcie w obwodzie przekaźnika - w ten sposób miałbyś tylko dwa elementy i zero problemów typu "grzanie się"... :-) Mało tego - można pomyśleć o wykorzystaniu kontaktronu na wyższe napięcie i wsadzić go w cewkę przez którą będzie płynął prąd zasilający master - wtedy masz już tylko jeden element w zestawie :-))) Można też kupić jakikolwiek przekaźnik z zestykami na 220V i odpowiedni prąd jeśli kontaktron będzie za słaby i przewinąć mu cewkę do sterowania szeregowo zamiast równolegle - to znaczy aby było np. 5-6 zwojów grubszego drutu zamiast 300 cieniutkiego. Podłączysz taki przekaźnik w szereg i ok. Sądzę, że spokojnie prądu starczy na załączenie go i można się pobawić w dobranie ilości zwojów i grubości drutu aby wytrzymał prądy płynące w urządzeniu "Master".

Reply to
Pszemol

Właśnie jednym z moich założeń było, nie bawienie się elementami indukcyjnymi, za dużo czasu straconego na eksperymenty, trudno coś żetelnie policzyć.

No i regulacja progu włączania utrudniona.

W moim schemacie założyłem co prawda próg na 15W, ale można go w miarę swobodnie zmieniać, zmieniając wartość rezystora R0.

Co do przekażnika to faktycznie czym wyższe napięcie tym lepiej, zobacze co uda mi się kupić. Na razie mam w domu taki właśnie na 12V/200om i pod niego zaprojektowałem układ.

Dzięki za uwagi, i czekam na więce!

Sexbox

Reply to
Sexbox

A... bo ty to tak od razu chcesz liczyć i liczyć :-)) Weź kawałek drutu do ręki, zwiń na oko parę zwojów i sprawdź czy działać będzie :-))))

Wbrew pozorom łatwiejsza - możesz zrobić "odczep" i małym przełącznikiem przełączać - inaczej dobierasz opornik lub potencjometrem kręcisz... :-)

Zgoda.

Na 100% dostaniesz taki na 24V. A jak będzie jakiś tani z cewką na AC (przemienne zasilanie) to może przetestuj mój pomysł z kilkoma zwojami grubego drutu i połączeniem szeregowym :-)

Reply to
Pszemol

Piszesz, że komputer zaplombowany, ale zawsze masz przecież USB czy game-port na których jest +5V. Optotriak + triak i będzie małe, proste i niedrogie.

Reply to
William Bonawentura

Użytkownik "William Bonawentura" snipped-for-privacy@ma.mne.pl> napisał w wiadomości news:bndi50$ct9$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

To nawet nie kwestia plomby itp. Po pierwsze _dodatkowy kabel_ mam już ich dość pod biurkiem. Po drugie ma być uniwersalne, np. magnetowid+TV.

Myślę że mój projekt nie jest zbyt skomplikowany, a może, można by go, jeszcze uprościć.

Pozdrawiam Sexbox

Reply to
Sexbox