LiIon akumulator w ustrojstwach

Hej,

zmajstrowałem sobie przenośny generatorek DDS 0-20MHz i teraz powstała
sprawa zasilania. Jak na razie biega toto na 5V z zasilacza, z czego
robię +/- 9V. Czasem mam jednak o 10cm za dalego do gniazdka
(pozdrowienia od Murphy'ego). Generator ciągnie jekieś 50mA z plusa i
max. 20-30mA z minusa (jak wyjście obciążone). Zastanawiam się nad
użyciem akumulatora z komórek, bo tanie i dostępne. Przetwornica
wejściowa strawi 3.5V, nie problem. Pytanie zasadnicze: ma ktoś jakiś
schemat (albo wskaźnik na układ scalony), który załatwiłby mi ładowanie?
Nie musi być z 5V, mogę dać zasilacz na wyższe napięcie, byle było
proste, ale bezpieczne.

Waldek

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Pan Waldemar Krzok zmajstrował sobie przenośny generatorek DDS 0-20MHz:

Najprościej, najtaniej, najszybciej i najbezpieczniej będzie wziąć
całą komórkę wraz z baterią i układem ładowania. Jeśli wyłączona,
to nie pobiera prądu z akumulatora, a układ ładowania działa.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

No bez przesady, urządzenie jest mniej więcej wielkości komórki ;-). Ale
w sumie może dobry pomysł na przyszłość: wymienne moduły do komórek
pasujące do mikroSD z czymkolwiek ;-)

Waldek

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

Pomysł rzeczywiście dobry, ale znany już w przeszłości. Bodajże Nokie
5110 przeflashowywano na różne rzeczy. One jeszcze SD nie miały, teraz
można do tego wrócić i nadać pomysłowi większą moc. Ja proponowałem
rozwiązanie skromniejsze -- komórka jako podręczny zasilacz na takie
okazje, gdy brakuje 10 cm kabla do najbliższego gniazdka. Wystarczy
przerobić złącze i wyprowadzić na nie napięcie wprost z akumulatora.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Hello Jarosław,

Ale po co cała komórka? LTC4054 to maleństwo, niekłopotliwe w
stosowaniu i spełnia swoją rolę.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

"Niekłopotliwe maleństwo", to rzecz do dyskusji. Przylutować gdzieś
trzeba, płytkę zrobić. Baterię też trzeba jakoś zamocować, podłączyć,
obudować. Najlepiej zintegrować z całym urządzeniem, które wcześniej
miało tylko zasilanie z sieci przez zasilacz. A więc cały projekt.
A tu myk -- jakieś dwa druciki dolutowane wewnątrz telefonu, może kilka
ścieżek przeciętych skalpelem, chlast nożem po kablu od słuchawek lub
rs-232 i w piętnaście minut mamy akumulatorowy zasilacz do istniejącego
już wcześniej urządzenia. Zupełnie inne podejście. Makgajweryzm taki.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Hello Jarosław,

Obejrzyj PDFa, proszę.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

Już wcześniej obejrzałem. Właśnie w kontekscie makgajweryzmu określenia
"maleństwo" i "niekłoptliwe" stoją do siebie w opozycji. Co innego gdyby
ten diwajs miał obudowę wielkości na przykład TO-220. Ale przyznaję, że
maleństwo wygląda na pożyteczne.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

ja uzywam przede wszystkim SMD, wiec mi toto nie straszne. Przy BGA miałbym
problem, ale takie giganty to lutuje bezproblemowo, tez na plytkach
testowych.

Waldek

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

Hmm, podepne sie...
Moze ktos zna producenta kitow/gotowych modulow ladowarek opartych o
takie 'malenstwa' ?
Jest tego zdaje sie wiecej, swego czasu widzialem tez chipy Maxima o
podobnej funkcji
--

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

moBF%esz siEA% RoMan pochwaliE6% gdzie kupiE6% to maleF1%stwo w PL
tme, elfe, semiconductors, laro, seguro sprawdzaB3%em.
Tylko w farnellu znalazB3%em ale za EURO 3.33 + 25 EURO za przesyB3%kEA%.
--
r.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Hello detektyw,

Swego czasu namówiłem SemiconductorsBank do sprowadzenia tego - czyżby
im się skończyły?

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
wedB3%ug wyszukiwarki na stronie SemiconductorsBank w tej chwili nie
majB1% tego na stanie.
Gdzie ich namF3%wiB3%eB6% do B6%ciB1%gniEA%cia tego scalaka, w A3%odzi czy
Warszawie?
MoBF%e jeszcze majB1% tylko na stronie nie ma.
MoBF%esz podaE6% cenEA% detalicznB1%? Sam bym kupiB3% kilka sztuk.
--
r.

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Hello detektyw,

Czyli się skończyło - trzeba będzie znów namówić ;)

Nie pamiętam :(

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
Hello Waldemar,

LTC4054

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

dzięki!! Zamówiłem sampla i zobaczę jak hula. Przyda się ewentualnie do
czegoś innego.

Waldek

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach

Texas Instruments robi wiele scalaków ładowarek, do wyboru do koloru. W
naszych firmowych urządzeniach do ładowania LiIon'ów AFAIR stosujemy
BQ24020:
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/bq24020.html

Spojrzyj też tutaj:
http://focus.ti.com/en/download/aap/selectiontools/battery-chargers/tool.htm

Re: LiIon akumulator w ustrojstwach
  Zastanawiam się nad

A to :
http://www.allegro.pl/item545293538.html

Za tą cenę ładowarka i 2 akumulatory.

Sam kupiłem kiedyś na allegro za ok. 20zł ładowarkę do akumulatora do
aparatu cyfrowego wyglądającego jak większość akumulatorów do komórek,
wystarczy nieco przerobić styki i uchwyt to naładują dowolny. W
komplecie był również zasilacz sieciowy i samochodowy.

Site Timeline