LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?

Wszędzie piszą, że monitory/telewizory "LED" są oszczędniejsze od "LCD". Czy
ta oszczędność wynika tylko i wyłącznie z modulacji jasności podświetlenia?
Skuteczność świetlna białej LED i lampy fluorescencyjnej jest bardzo podobna
więc na tym polu oszczędności nie widzę, no chyba, że węższy kąt
promieniowania LEDów temu sprzyja.
Bardzo cienkie ekrany "LED" są podświetlane krawędziowo. Czy w nich również
korzysta się z regulacji tej jasności? Jeśli nie, to oszczędność w monitorze
komputerowym raczej będzie słaba, gdyż większość czasu wyświetla się jasne
obrazy.
Zastanawia mnie też opinia większości, że "plazmy" żrą więcej niż LCD.
Oczywiście zależy to od jasności prezentowanego obrazu i pobór prądu zmienia
się dynamicznie. Poza tym takie wyświetlacze nie są mniejsze niż zdaje się
37" - świecenie takiej powierzchni musi zjadać sporo energii. Także kąt
oglądania obrazu jest szerszy, czyli tak naprawdę emituje więcej światła niż
LCD mimo takiej samej odczuwalnej jasności w widoku 'na wprost'. LCD traci
światło na przejście przez polaryzatory więc jakby sporo energii marnuje.
Oszczędności na pewno może przynieść OLED. Trwałość można by ominąć przez
wymianę samej folii na zasadzie materiału eksploatacyjnego, jak worek w
odkurzaczu :) No chyba że z odsieczą przyjdą jakieś kropki kwantowe...

Michał

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?

nie wiem, wsadzam do gniazdka miernik gniazdkowy mocy i napisane jest
30W w trakcie normalnego oglądania TV 32" LED

ten sam miernik na drugim TV CCFL 32" pokazuje 64W

oba TV na zbliżonym poziomie jasności obrazu

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?

niema telewizorów LED.. w domach. Ekrany led są 2x3metry, i stosowane są
do wyświetlania reklam. LED w domowych TV to tylko podświetlenie i jak
sam zauważyłeś w normalnych TV jest krawędziowe. Niewiele oszczędniejsze
od świetlówek.
Warto sie zastanowić nad aspektem cenowym. COŚ jest oszczędniejsze,
jeśli cena zakupu+cena użytkowania w pewnym okresie jest niższa niż w
konkurencyjnym produkcie. Druga sprawa to jakość tego co kupujesz. MOIM
zdaniem jakość obrazu na tv za 2tyś, jest wyższa w plazmie niż w LCD,
ale jak wiadomo gdzie polaków 3 tam 4 opinie. JAk JA bym miał do wyboru
niesmaczne lody za 3 zł i smaczne za 5, to nie kupie wcale, albo kupie
te smaczne. Na tv oszczędzałem parę lat dłuzej, ale kupiłem ten który ma
lepszy obraz.
PRzepaszam za dygresje, ale odpowiedź na Twoje pytanie, z technicznego
punktu widzenia jest oczywista. W życiu jak to w życiu. stary CRT
"chodził na okręta" i nikt sie nie martwił prądem. Plazma jest wyłączana
gdy jej nikt nie ogląda - taniej jest!

ToMasz

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?
Znam zasadę działania i większość zainteresowanych również dlatego ująłem w
cudzysłowie "LED". W sklepach i reklamach piszą LED, to jak je inaczej
nazwać, żeby nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania?

Nie tylko krawędziowe ale i również od tyłu.

Ale tu już wchodzimy w politykę cenową i w tym wątku mnie to nie interesuje.
Białe LEDy tanieją to i telewizory będą tanieć. LCD na początku swego
istnienia były koszmarnie drogie i nadal są droższe od baniek, a mimo to
ludzie raczej kupują LCD lub plazmy. Ja się pytam, co powoduje, że tv LCD z
podświetleniem LED pobiera mniej prądu od tych ze świetlówką, o ile
rzeczywiście tak jest.

Michał

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?
 > Ja się pytam, co

więcej dowiedziałbyś się na grupie Telewizja. Światło wytwarzane przez
świetlówki i diody "kosztuje" podobnie. Nieco taniej  - diody.
Szczególnie jak diody będą za ekranem, (nie na krawędzi) i tam gdzie
jest czarny obraz, będą wyłączone. Tylko ze to jest wyższa droższa
klasa. Zazwyczaj TV led ma mniejszy (katalogowy) pobór mocy.

ToMasz

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?
Hello Michał,

Dlatego, że LEDy już od dłuższego czasu są wydajniejsze od świetlówek
jako źródło światła ukierunkowanego.

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?

Czyli oszczędności energii wynikają z tego, co przypuszczałem:
- modulacja jasności LED (o ile jest zastosowana w danym rozwiązaniu)
- kierunkowość światła LED

Coś zostało pominięte?

Michał

PS: Widziałem w notebooku modulację PWM podświetlenia - obraz migał trochę
podobnie jak w starych CRT z odświeżaniem 50-60Hz, ale to już inny temat.

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?

Prąd na sterowanie matrycą. W rozwiązaniu klasycznym lub krawędziowym
LED idzie sporo energii na "zaciemnianie" piksela jeżeli jest
wyświetlana ciemna scena. M.in. dlatego w laptopach poleca się
ustawienie jasnej tapety żeby matryca żarła mniej prądu.

--
Gregorius

Re: LED/LCD/plazma - który oszczędniejszy?
UBF%ytkownik MichaB3% Lankosz napisaB3%:

GB3%F3wnie to. Jak policzysz sprawnoB6%E6 w lumenach na wat to ci wycho=
dzi20%
podobnie dla ledF3%w i dla B6%wietlF3%wki. Ale jak doliczysz ukB3%ad20%
rozprowadzenia B6%wiatB3%a to B6%cianka ledF3%w B6%wieci w zasadzie tylko=
 tam20%
gdzie ma B6%wieciE6% a B6%wietlF3%wka B6%wieci dookoB3%a, dalej trzeba to=
 B6%wiatB3%o20%
zB3%apaE6%, wcisnB1%E6 w strukturEA% rozprowadzajB1%cB1% po ekranie, ski=
erowaE6% w20%
stronEA% widza - wiEA%cej po drodze siEA% wytB3%umi i na boki powypuszcza=
 jak do20%
widza dotrze.

Nawet krawEA%dziowe podB6%wietlanie ledami pozwala w pB3%ytEA% rozprowadz=
ajB1%cB1%20
skuteczniej wbiE6% B6%wiatB3%o jak w przypadku B6%wietlF3%wki.

--20%
Darek

Site Timeline