LCD w niskich temperaturach...

No więc właśnie zrobiłem sobie test takiego oto wyświetlacza:

http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productID17%9308

no i dramat jest. W temperaturze minus 17.6 toto juĹź praktycznie nie
nadaje się do niczego.
Znaczy, niby widać (jakieś lekkie smugi się pojawiły) - ale tempo
jakiejkolwiek reakcji to wieki całe. Znaczy, na nową zawartość trzeba
poczekać z 5 sekund minimum...Albo i lepiej.

Czy z FSTN będzie lepiej (bo to jest STN).?

A jak się mają do niskich temperatur wyświetlacze COG (np. takie coś
http://www.artronic.pl/o_produkcie.php?id12%19 ?)  ?

Troszkę jestem w kropce... Podgrzewać to ? Ale jak ? Coś tam LCEL pisze
o foliach do podgrzewania, ale na razie nic nie wiem...

W przyszłości to przejdę na OLED, ale to kwestia czasu.

Powinien mi ten LCD jako tako pracować przy -20 st.
Żadnych animacji na nim nie ma (znaczy coś tam jest ale w tempie 0.5
sek....)

Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?

Re: LCD w niskich temperaturach...
(ciap)
Nie mam.
Mam za to pomysł, podnieść napięcie zas. podswietlenie wraz ze spadkiem
temp. otoczenia.

--
Włodek

Re: LCD w niskich temperaturach...

A diód nie poupalasz? Jeżeli ograniczenie prądu jest zrobione na rezystorze,
to wraz ze wzrostem napięcia bedzie wzrastał prąd.
Co prawda wraz ze spadkiem temperatury rozpraszanie ciepła będzie coraz
lepsze, ale zapewne podświetlanie nie było projektowane do podgrzewania
struktury LCD, więc można sobie wyobrazić sytuację, że struktura LCD
będzie
dalej zimna, a złącza diód się odlutują, gdyż temp. punktowa diody będzie
za
wysoka.

Re: LCD w niskich temperaturach...

obawiam się, że dokładnie tak to by wyglądała. Z tym, że diody szlag
trafi zanim się zdążą odlutować.
Poza tym, one mają te diody z boku, więc nie ma to sensu żadnego...

Ogrzewanie musi być albo na powierzchni LCD, albo ew. pod nim, wtedy
ciepłe powietrze unosząc się mogłoby ogrzewać ekran.

Re: LCD w niskich temperaturach...

Teraz nie pomyslałem że to białe, zielone może byłyby lepsze (mniejszy
spadek na diodzie, większy na rezystorze).

Tak jak pisze Michoo zaizolować, wtedy jakiś tam sen może i ma.

--
Włodek

Re: LCD w niskich temperaturach...

diody

mozna pomyslec nad tym, by przezroczysta termoprzedzaca zalewe silikonowa
wstrzyknac pomiedzy wyswietlacz, a podswietlenie. jesli cieplo
z podswietlania nie wystarczy, to mozna zatopic obok jakis grzejniczek.

Re: LCD w niskich temperaturach...

Re: LCD w niskich temperaturach...
LCD tak mają.

To chyba jest +- to samo.

Afaik stare TN może by działały trochę lepiej - (F)STN mają bardziej
czarną czerń przez duże skręcenie płaszczyzny polaryzacji, więc
naturalne, że w niskiej temperaturze, gdy ruchliwość jest mniejsza to
taki wyświetlacz będzie potrzebował więcej czasu na reakcję.

Ewentualnie można by spróbować podnieść napięcie sterujące?

Może wystarczy zaizolować dobrze(podświetlanie trochę jednak grzeje)?

Oledy mają tę wadę, że rozdzielczości są całkiem fajne, ale albo są
bardzo małe, albo bardzo drogie.

W takich nie mam - przy -10 już nie działały w sensowny sposób.(dlatego
m.i. do magisterki wybrałem OLED)

Re: LCD w niskich temperaturach...

Tak, trzeba podgrzewać, i to równomiernie - cudów nie ma.

Re: LCD w niskich temperaturach...

Podgrzewać. Najlepiej od +10*C żeby się nie skraplało. Mam tak od kilku lat
i nie było reklamacji. Czytałem że ktoś wsadził termistor w napięcie
kontrastu i to pomogło w dość szerokim zakresie temperatur.
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę

no tak - ale konkretnie czym podgrzewasz ?
W moim przypadku to jest dość małe LCD (128x64, 70x90mm)

Re: LCD w niskich temperaturach...
I jeszcze - przed chwilą przeczytałem, że kompensacja napięcia
sterującego dość dobrze się sprawdza (w funkcji temperatury).
Ale - jaka to funkcja ? :) Znaczy, domyślam się, że czym zimniej tym
więcej - ale konkretnie ile ?

Re: LCD w niskich temperaturach...

Hurtem na obydwa pytania :)
Grzeję całą skrzynię, tak na oko 20l pojemności. Czym? Grzałką robioną
na
zamówienie ok100W lub dwa metry samoregulującego kabla grzewczego co daje
też ok 100W. Cenowo jest podobnie tylko kabel kupujesz od ręki. Do tego
termostat na DS1821. Jeśli stosujesz grzałkę trzeba ją przykręcić do
jakiejś
konstrukcji wwewnątrz. Położona luzem na obudowie potrafi wypalić lakier. W
skrzyni mam aluminiową płytę montażową do której, od spodu mocuję
grzałkę
lub upycham kabel.
O tym termistorze tylko czytałem, przy ogrzewaniu nie jest mi potrzebny.
Podobno to było na zasadzie "co my tu mamy w szufladzie" :) Wydaje mi się że
poprawi to czytelność wyświetlacza, natomiast czas reakcji na zmianę obrazka
będzie znacznie dłuższy (z powodu zimna nie termistora).
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę
Re: LCD w niskich temperaturach...
Tu jest opis metody "termistorowej";
http://www.telwis.pl/downloads/user_manuals/polish/ukp_kompensacja_temperaturowa_kontrastu_wyswietlacza_lcd.pdf

oraz podobnie tutaj http://www.hantronix.com/files/down/tempcomp.pdf

A tutaj nieco lepsiejsze rozwiązanie
http://www.pacificdisplay.com/lcd_cont_adj.htm

na
teĹź
konstrukcji
mam
upycham

No to mamy kłopot... Ja mam obudowę z tworzywa (Cardmaster FIBOX). tylko front
jest aluminiowy.
Całość to niecałe 3 litry. W sumie to mógłbym dać tylko pod samym
wyświetlaczem
mały odcinek kabla (z 10cm max).A nawet jakby dać dookoła LCD to będzie z 30
cm.
Marnie to widzę...

Zrobię chwilowo tą kompensację LCD, wrzucę pod LCD coś grzejącego, i
zobaczymy.
Wynika jednak z tego, Ĺźe w podskokach potrzebna migracja do OLED.

Re: LCD w niskich temperaturach...
82%(a):

A moC5%BCe pod wyC5%9Bwietlacz daC4%87 parC4%99 opornikC3%B3w aby g=
o grzaC5%82y prawie  =

bezpoC5%9Brednio,
tylko trza daC4%87 pomiar temp i regulacjC4%99 aby w lecie go nie grza=
C5%82y.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: LCD w niskich temperaturach...

pomiar temperatury akurat jest, tyle, że nie bardzo bym chciał oporniki, bo to
jakoś nue budzi mojego zaufania...
Może raczej jakaś mikrogrzałka czy coś.
Tu są fajne folie

http://tnij.org/qoix

ale to się chyba nie da zastosować. Z tyłu na LCD się nie da, o tam PCB z
sterownikiem LCD jest.
Na przedzie bez sensu.

W RS są folie do podgrzewania LCD (
http://pl.mouser.com/ProductDetail/Conflux/HF-30-1016/?qs=a0YApcEzQitqYiWgD7kET8TQR%252bweVc2Q8HVon7cXae4%3d
)
Ale drogo - 29E przy 10 szt. czyli około 125 zł. A wiadomo, tniemy koszty...

Moje urzadzenie pracuje pionowo, czyli wyświetlacz też jest pionowo, tuż za
prostokątnym otworem w aluminiowym froncie.
Czyli jak piszę "pod" LCD, to mam na myśli poniżej jego dolnej krawędzi,
kiedy
trzymamy go pionowo.
No i wtedy konwekcyjnie powinien się trochę ogrzać pewnie.
Ale to bym potrzebował jakiejś "grzałki" o średnicy nie większej niż ze
6mm, i
długości do 90mm.

Może jakaś grzałka z obudowy od kamery CCTV ?
Muszę zobaczyć co tam siedzi.

--
Pozdr
JanuszK

Re: LCD w niskich temperaturach...

A takie http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category11%2318&page=1? Wyglądają
dość pancernie :)
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę
Re: LCD w niskich temperaturach...

30cm da ok 10W :) Obudowa mała. A wracając do początku, ten test zrobiłeś
samemu wyświetlaczowi czy całe urządzenie? Przecież samo też się grzeje,
jakiś zasilacz tam pewnie jest. Może zgodzić się na mniejszą sprawność i
grzanie gratis :) W warunkach partyzantki dogrzewałem urządzenia zwykłymi
ĹźarĂłwkami, ale to teraz zakazane :)
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę
Re: LCD w niskich temperaturach...

Test był całego urządzenia. Oczywiście jest zasilacz, a nawet dwa, ale
oba to przetwornice, w dodatku całość pobiera jakieś 100mA przy 24V,
więc grzać toto się nie chce specjalnie.

No zobaczymy, czekam co mi odpowiedzą z LCEL, coś tam piszą o foliach
grzewczych do LCD. No a jak nie, to będę kombinował z tą grzałką.
Rezystory w TME trochę chyba zbyt potężne (fizycznie). Kiedyś gdzieś
widziałem takie fajne małe grzałeczki, w obudowie. Teraz nie mogę sobie
przypomnieć gdzie.

Re: LCD w niskich temperaturach...
W TME jest coś takiego jak rezystor grzejny. Nawet fajne toto, tylko
akurat tych najmniejszych 40W nie ma...

Site Timeline