LCD samo szkiełko

Czy zamawiając samo szkiełko prostego wyświetlacza LCD z gotowymi
piktogramami można je sterować przez podanie napięcia? W jaki sposób zapalać
segmenty? Wyswietlacz nie ma nic tylko samo szkło.

Re: LCD samo szkiełko

jesli jest to prosty wyswietlacz z jedną elektrodą wspólną, to podajesz na
tą elektrodę przebieg prostokątny o ampl. około 3V i częstotl. kilkuset Hz.
Do wyprowadzeń segmentów podajesz taki sam przebieg, tylko w przeciwfazie
(wtedy segment jest włączony) lub w fazie zgodnej z tym dla elektrody
wspólnej (wtedy segment jest wyłączony).

jesli to jest jakiś większy LCD, to zaczynają się schodki (w dosłownym tego
słowa znaczeniu :))

@

Re: LCD samo szkiełko

Nie skomplikowany. Taki 4-5 cyft i troszkę piktogramów.
A kontrast jak regulować? Wypełnieniem, częstotliwością czy stosunkiem
dodatnich do ujemnych prostokątów?
Jaka częstotliwość? Ile to jest te kilkaset Hz i czemu tyle? Nie jest
napisane w PDF nic na ten temat.

Re: LCD samo szkiełko
Częstotliwość między 30 a 100Hz będzie idealna. W zegarkach jest bodajże
64Hz
Nie należy dawać napięcia stałego, powoduje degradację ciekłego kryształu. Z
tego
samego powodu sygnał powinien mieć równe wypełnienie w jedną i druga stronę.
Co do kontrastu to w przypadku gdy masz jedną wspólną elektrodę to kontrast
zawsze jest.
Ja nie widziałem przynajmniej, żeby w jakimkolwiek wyświetlaczu tego typu
była jakaś regulacja.
Jak chcesz, możesz zrobić oporowy dzielnik napięcia. Ale wg mnie to nadmiar
szczęścia.

Zbyszek

Re: LCD samo szkiełko

Czy napiecia podać prosto z pinu I/O procka/pld czy przez rezystory ?
Czy 100Hz bedzie lepiej niż 30Hz ze wzgledu na żywotność lcd czy bez
znaczenia ?

Re: LCD samo szkiełko

Można też sprawę rozwiązać w typowy sposób - włączać na krótko i
wyłączać - pamiętając o tym co znaczy włączyć a co wyłączyć i o tym, aby
przebieg był symetryczny :).... Przykłady poniżej ;)... Przebiegi A i B
to przebiegi na dwóch końcówkach LCD, zaś w dolnej linii gwiazki
oznaczają moment, w którym segment jest zasilany :)

Duży kontrast:

A:_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^__
B:^^^^_____^^^^^_____^^^^^_____^^^
   **** **** **** **** **** **** **

Mały kontrast:
A:_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^__
B:^_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^_
   *    *    *    *    *    *    *

Widać wyraźnie, że wytwarzane są dwa przebiegi o stałej częstotliwości,
identycznym wypełnieniu, ale przesunięte względem siebie :)... jak
przesunięcie wynosi 180stopni, to mamy maksymalny kontrast, jak 0 - to
nic nie świeci...

Faktem jest, że taka regulacja kontrastu nie ma sensu ;)... w
wyświetlaczach graficznych tłem dla pikseli są inne piksele - stąd
konieczność kontroli kontrastu... tu - tłem jest "puste szkło", więc nie
regulujemy kontrastu, tylko "głębię czerni" :)..

Pozdrawiam
Konop

Re: LCD samo szkiełko

Na stronie ST jest całkiem fajna nota aplikacyjna i firmware do STM32 do
sterowania "szybką" bezpośrednio z procesora.
http://www.st.com/stonline/products/literature/anp/14144.pdf

Re: LCD samo szkiełko
zapalać
Jak masz zamiar robić to na procesorze to polecam Atmega169, jest
przystosowany do sterowania LCD, nie będziesz musiał robić logiki na
bramkach, generatorów itd.
Piotr

Re: LCD samo szkiełko

Spora część rodziny TI MSP430 też.