Latarki LED - pogadajmy o tym

Obecnie wiekszosc latarek jest produkowana w oparciu o diody LED.
To jest takie troche dziwne swiatlo niby jasne strasznie oslepiajace, ale
kierowane do oswietlania czegokolwiek raczej srednie. Barkuje w widmie
œwiatła led elementów podczerwieni. W kazdym razie czytanie przy ledach
wydaje sie byc koszmarne.

Moje pytanie brzmi jakie latarki tego typu sa lepsze? Czy te, ktore maja
wiele diod (kilkadziesiat) czy raczej te, ktore maja od 3 albo tylko jednš?
Co daje wiecej œwiatla? Czy sumarycznie te kilkadziesiat diod, czy jedna
odpowiadajaca im moca? W sumie wiadomo, ze w strukturze takiej pojedynczej
diody znajduje sie kilkadziesiat led-ów.  I jak jest z trwaloœci tych
pojedynczych diod o duzej mocy?

Wydawac by sie moglo, ze jesli jest ich wiele to lepiej, bo jak nawet jedna
sie uszkodzi to swiece inne. Ale niedawno spotkalem sie w latarce 21
diodowej z tym, ze puscily "chinskie luty" w takiej latarce i z poczatku
jedna, a pożniej juz wszystkie przestaly sie swiecic. Pewnie cyna byla
dziadowska? W kazdym razie, zeby naprawic te latarke trzeba bylo przeciac na
okolo aluminium z jakiego byla zrobiona głowica w ktorej siedzialy diody.
Juz sie tego złozyc nie da, pokleic tez nie. Mozna tylko wykorzystac te
diody do czegos?

Janusz

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
Test!  Cos mi sie pierdzieli z polski znakami: ą ć ę ł ń ś ż ź
W chwili gdy pisze wszystko jest O.K!
Mmo,ze kodowanie mam ustawione na Europa Srodkowa ISO po wyslaniu na liste i
pozniejszym czytanie tego
niektore litery widze nieprawidlowe np. jako kwadraty.
Co to moze byc?

J.

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

NIe masz zadeklarowanego kodowania.

c.

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
In the darkest hour on Fri, 6 Feb 2009 11:02:59 +0100,

http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:228B ]
[ 14:29:19 user up 11975 days,  2:24,  1 user, load average: 0.09, 0.04, 0.15 ]

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
Dnia Fri, 6 Feb 2009 10:49:30 +0100, sofu napisał(a):
<ciach>

www.swiatelka.pl - i wszystko jasne ;)

Zmodyfikowałem chińską latarkę 3xAAA z diodą no name (zasilanie
bezpośrednio z baterii) - wstawiłem CREE XR-E R2 (barwa obojętna) i 3*
reflektor - rewelacja...

Marcin Stanisz

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

no wlasnie dlaczego 3/4 latarek jest na 3AAA - wg mnie straszna lipa takie
zasilanie.
Ostatnio zakupilem w carrefour za oszalamiajaca kwote ok. 9zl latarke 3LED
(swieci jasno ale dla mnie swiatlo za bardzo skupione) na 2 X AA
i to jest wg mnie dobry kierunek - akceptowalnie niewiele dluzsza a
akumulatorki AA maja o wiele wieksza pojemnosc.
Z racji ceny nie sadze aby byla tam jakas elektronika.

pzdr

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
Witam

Racja. Dlaczego 3 sztuki? Dajemy opornik ograniczający prąd i
badziewie świeci. Taniej niż dać elektronikę. Ba! Nawet można nie
dać opornika w ogóle. Mam taką latareczkę na 3 małe ogniwa
pastylkowe LR44.

Z racji fizyki tam jest jakaś elektronika. Diody te mają wyższe
napięcie pracy niż te marne 2,5-3V z baterii. Mam podobne
latareczki. Tam jest elektronika. Dzięki temu doskonale świecą
nawet na solidnie wyczerpanych akumulatorkach. Czyli z napięciem
ok.2,0V i mniej.

    Zbyszek
Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
Witam,

Ja zaś mam taką: 9-LEDów i trzy AAA, żadnych oporników. Łatwo się domyśleć,
że nadają się tam baterie tylko określonego typu, tzn. takie z serii "4
sztuki po 1zł". :)

Dykus.

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym
Hello Przemek,

Musi być - za niskie napięcie z baterii.

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

--------
A ja na Allegro kupilem (wylicytowalem) od goscia z mojego miasta nowa
latarke 3LED na 2 baterie R20 w blistrze Carrefour  za całe 3,25 zł. I jest
tam jakas elektronika zasilajaca ledy. Widac tam  2 tranzystory, 3 oporniki
i jeden malutki kondensator ceramiczny. Podobne latarki mozna kupic juz za 5
zł na Allegro. Ale koszty przesylki skutecznie odstraszaja od kupowania
chyba, ze sie kupuje wieksza ilosc? fajnie zrobiona i świeci całkiem dobrze
chociaz sprawdzalem na innych bateriach. Ja nie potrzebuje latarki o jakies
super mocy, raczej do przyswiecenia czegos przy samochodzie czy w domu na
dzialce jak wylacza swiatlo co sie czesto zdarza zwlaszcza podczas burzy
(uroki wsi). Jak kupie 2X R20 to bedzie sie swiecilo przez dlugi czas.
Akumulatory w tym wypadku to  drogi interes i zupelnie niepotrzebny.

Kupilem tez od niego mala latarke na 3 AAA i 21 diod ciasno upchanych, ale z
tym juz mialem problem. Zauwazylem ze jedna z diod sie czasami nie swieci.
Wiec zaczalem tam grzebac w koncu cos lutowac tak, ze na sam koniec nic sie
juz nie świecilo. Wzialem miniaturowa szlifierke i przecialem w poprzek
aluminiowa glowice latarki, zeby sie dostac do tych diod i ewentualnie je
odzyskac. Zobaczylem, ze popuszczaly luty co swiadczy o niskiej klasie
uzytej przez Chinczykow cyny. Polutowalem po swojemu, zabezpieczylem
lakierem lutowniczym i na koniec wbilem calosc (to znaczy aluminiowy
"talarek" z dziurkami w ktorych tkwia diody) w skrócona o 6 mm glowice
latarki. Latarka zostala naprawiona i mysle, ze teraz juz luty nie puszacza
tak szybko?!

Janusz

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

------
Mysle, ze to moze niezle dawac swiatla?!
Widzialem dzis cos takiego o czym piszesz na Allegro. Jest tam komplet
soczewka + 3 diody Cree (byc moze o wiekszej mocy bo na zasilanie AAA mi to
nie wyglada) zamontowane na podstawce. Koszt 120- cos tam zł. Do tego trzeba
by dokupic jakis uklad zasilania i latarke do zamontowania w niej.
Chyba, zeby od razu zasilac diody akumulatorami bez regulowania prądu? Tak
sie zastanawiam czy taniej jednak nie wyjdzie kupno jakiejs przyzwolitej
latarki juz zrobionej? Co do zamontowania to widze trudnosc. Trzeba by kupic
cos co wpelni pasuje, czyli znac wymiary latarki. Jak to rozwiazałes?

pozdrawiam - Janusz

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

Oj, tak :)

Taki moduł 3xCREE to jest overkill - do latarki wystarczy jedna dioda.
Kupowałem na alledrogo od WojtasJD.

Moduł potrójny ma 10W i trzeba go z 12V zasilać (diody w szereg). Światła
daje więcej niż 30W halogen - swego czasu planowałem zastąpić nim 35W
żarówkę w skuterze, ale wygrał HID ;)

Kupiłem latarkę (w przejściu pod dworcem Warszawa Zachodnia ;) ),
rozkręciłem, dopasowałem - poszedłem na żywioł ;)

Marcin Stanisz

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

Ty chcesz kurczaki tymi ledami podgrzewać czy co?

--
PH

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

======

Nie mówiłem o głebokiej podczerwieni. Tylko o takim widmie w kórym ludzkie
oko dobrze sie czuje.
Diody daja biale swiatlo w sumie fajne tylko ze w nim czegos brakuje.
Ale to moje subiektywne moze odczucie?

Janusz

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

Mam lampkEA% na biurko na diodzie biaB3%ej - barwa tzw. ciepB3%a. Dobrze mi
siEA% przy niej czyta, nie czujEA% specjalnej rF3%BFnicy w porF3%wnaniu do
lampki na BF%arF3%wce halogenowej.

Z kolei w lampce na rower preferujEA% barwEA% biaB3%B1 neutralnB1%/zimnB1%
(B6%wiatB3%o takie biaB3%o-BF%F3B3%to-zielone, nie trupioblade) - po pierw=
sze
wynika to z najwyBF%ej wydajnoB6%ci diod biaB3%ych zimnych, a po drugie
najbardziej mi pasujB1%, oczy najmniej mi siEA% mEA%czB1% (jeB6%li to ma
znaczenie, to mam sporB1% wadEA% wzroku).

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

Wg definicji, promieniowanie elektromagnetyczne o długości fal pomiędzy
światłem widzialnym a falami radiowymi.

--
PH

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

Zależy jakie diody. W tym badziewiu tanim niestety są kiepskie. Diody
najlepiej sprawdzić płytą cd - patrzysz na tęczę - im bardziej ciągła
(bez dziur) tym lepiej. Dobra latarka ma przetwornicę, każda na 1 lub 2
ogniwa taką ma (co nie znaczy że jest dobra). Po wielu próbach kupienia
czegoś sensownego zrobiłem własną latarkę, która wreszcie działa jak
trzeba, opis na elektrodzie, zresztą tam temat jest wyeksploatowany.

--
pozdrawia Adam
róşne takie tam: www.smialek.prv.pl

Podasz linka ?

af

Re: Latarki LED - pogadajmy o tym

http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t11%40582&highlight =
--
pozdrawia Adam
różne takie tam: www.smialek.prv.pl

Te gówniane z kilkudziesiecioma ledami to... szajs nieprzecietny.
Najczęściej wszystkie diody połaczone równolegle bez żadnych oporów i
zasilane bezpośrednio z baterii - bateria się dostosuje ;)

Kupiłem Maglite LED 4D - światło zupełnie nieporównywalne z tymi zabawkami z
marketu. Zasięg snopu światła także jest dość duży.
Ale tam siedzi 3 watowy Luxeon.
Widziałem przeróbki tego na 3 takie ledy, ma to wtedy wydajność świetlną
halogenu samochodowego :)
Zainteresuj sie też latarkami Surefire G2 czy M6

--
Irokez

Site Timeline