Laptop i uszkodzona grafika ?? chlodzenie ?? pamiec grafiki ??

Witam,

tytuł może troche mało konkretny, ale właśnie mam taki problem, opiszę konfigurację:

IBM A31, Pentium4 1.8GHz, 512 RAM, Radeon7500 (32MB), dysk i takie tam śmieci w środku....

Zainstalowany debian, a dokładnie ubuntu, wykorzystuje laptopa tylko do pracy, ale w związku z silną grafiką chciałem pobawić się openglem, więc "podrasowałem sprzęt" przez włączenie agpx4 w systemie i wyłączeniu funkcji zaniżania zegara CPU (takie lekkie podrasowanie).

Otóż pewnego miłego dnia zostawiłem laptopa na wyrku i wylot chłodzenia CPU był częściowo zakryty, zegar chodził non stop na 1.8, więc zagotował się troszkę i pojawiły się artefakty na ekranie.

Początkowo myślałem, że to wina systemu, bo tegoteż dnia aktualizowałem Warty do Hoary, ale niestety, problem częściowo znikł przy "odrasowaniu grafiki" i włączeniu POWERNOW, czyli przez większość czasu procek chodzi na 1.2GHz, temperatura ok 40st.

W 2D niewiele tych artefaktów widać, ale przy wzmożonej pracy kiedy temperatura rośnie do 55st są one nieco uporczywe, nie powiem już, że film w divxie wygląda strasznie...

Rozkręcałem obudowę, nałożyłem pastę ze srebra, taką lepszą ze sklepu komputerowego, minimalnie, żyletką ściągnąłem tyle ile się dało i założyłem radiator (który de facto nie styka się z GPU, jedynie z CPU).

Zastanawiam się, czy pamięć GPU nie została uszkodzona

Jak mogę to sprawdzić ?

czy jest może elektronik w pobliżu 3city, który to mógłby zdiagnozować?

pozdrawiam Paweł

Reply to
mania

mania napisał(a):

poprostu spierdzieliłeś dobrego kompa. pamięć grafiki raczej nie poszła, raczej rdzeń graficznej, co w laptopach to prejebanu

Reply to
szlovak

szlovak napisał(a):

rdzeń graficznej i mimo to wyświetla obraz? chociażby w tej chwili bez zakłóceń, bo jest laptopik dobrze wietrzony i jak mówiłem w 2D nie bardzo to jest widoczne ?

Reply to
mania

mania napisał(a):

miałem uszkodzoną graficzną , gf4 , też działała mniej więcej ale też pokazywała "krzaki", nie odświeżała obrazu , a na innym kompie wcale nie odpalała. symptomy przegrzania rdzenia są różne. No i czasem jest to bardzie widoczne czasem mniej, czasem wcale niczego nie widać (czarny ekran) łącznie z blokadą odpalenia kompa, więc jedynie mogę współczuć. Czy ta karta jest wymienna? może teraz są jakieś nowe konstrukcje nowszych laptopów.

Reply to
szlovak

szlovak napisał(a):

dobrze, że chociaż u mnie mogę popracować, szkoda tylko że przy divx-ach obraz się tak mocno chrzani

no niestety u mnie jest wlutowana na stałe, co oznacza, że wymienić jej się nie da ?

Reply to
mania

mania napisał(a):

możesz jeszcze oddać do specjalistów, ale w porządnej firmie bo jakieś mniejsze serwisy to nie zdziałają nic. ogólnie popytać nie zaszkodzi.

Reply to
szlovak

dla pewności zrób instalkę nowego systemu, albo lepiej uruchom jakiegoś linuxa z płyty i jeśli będize to samo to dopiero specjaliści

Reply to
szlovak

szlovak napisał(a):

:)