Lampa rtęciowa, co w środku

Czy taka lampa:

http://el-mar.sklep.pl/Lampa_rteciowa_LRF_250W_E40POLAMP-2209.html

Ma w środku niezależny promiennik UV?

Potrzebuje tware promieniowanie UV do przeswietlania positiv20. Nada się
po zbiciu bańki zewnatrznej? Bo nie wiem jak wyglada w środku.

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Wygląda na to, że to zwykła rtęciówka. To znaczy, że będziesz
potrzebował odpowiedniego dławika.
Nie wiem, czy nada się do Positivu, w specyfikacji tego lakieru jest
napisane, że jest on czuły na UV bliski zakresowi widzialnemu, a
niskociśnieniowa lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm. Zwróć
też uwagę na fakt, że zwykłe szkło praktycznie całkowicie pochłania
promieniowanie emitowane przez taką lampę. Podobnie większość tworzyw
sztucznych.
Promieniowanie jest wysoce niezdrowe, zwłaszcza dla oczu, ale to wiesz.
Ponadto taka lampa produkuje sporo ozonu, a ten to paskudna trucizna.
Prawdopodobnie lepsza byłaby lampa wysokociśnieniowa emitująca prążki z
zakresu bliskiego UV. Są one stosowane w aparaturze analitycznej, ale te
lampy mają moce z zakresu kilkudziesięciu watów.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

spirala grzejna lub żarówka w szereg. Tylko gdzie teraz kupić żarówkę o
mocy >10%0W?

niskociśnieniowa to świetlówka. Ta jest wysokocisnieniowa.

--
Pozdr.
Michał

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Przy prądzie takiej lampy ponad 2A to raczej grzejnik. Napięcie na
takiej lampie to mniej więcej połowa napięcia sieci, a więc grzejnik 1kW
powinien być OK.

Ops! Faktycznie.
To powinna się nadać.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Wiem. Dławik to żaden problem.

Kiedyś, dawno temu, naświetlalem zbitą rtęciówką stosowaną w oprawach
ulicznych. Nie wiem co to był za typ (to nie była moja konstrukcja), ale
ozon produkowalo przemysłowo. Naświetlało w minutę i perfekcyjnie.

Kwestia mocy :)

Nie wykluczam że takie są lepsze. Można je dostać w detalu?

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Nie do końca. Tu masz widmo szkła (szkiełko mikroskopowe)

http://www.flickr.com/photos/36151504@N08/3391044380 /

Jak widać transmisja poniżej 300nm jest praktycznie zerowa.

Jak się okazuje, ta właśnie taka jest :-)

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

RzeczywiB6%cie to zwykB3%a rtEA%ciF3%wka, oczywiB6%cie wysokoprEA%BFna:

http://www.polamp.com.pl/podstrony/wysoko_rteciowe.html

WewnEA%trzny promiennik nie jest wykonany ze zwykB3%ego szkB3%a lecz ze =
szkB3%a kwarcowego, ktF3%re przepuszcza UV.

Re: Lampa rtęciowa, co w środku
UBF%ytkownik d530 napisaB3%:

KaBF%de przepuszcza - jedno lepiej, drugie gorzej, kwarcowe przepuszcza20%
B6%wietnie ale jeB6%li juBF% trzeba wybraE6% szybEA% ze szkB3%a zwykB3%eg=
o do20%
dociB6%niEA%cia kliszy to naleBF%y wybieraE6% takB1% ktF3%ra oglB1%dana o=
d strony20%
przeciEA%cia jest moBF%liwie jasna - B6%wiadczy to o maB3%ej zawartoB6%ci=
 BF%elaza i20%
korygujB1%cego zielonkawe zabarwienie manganu - czyli maB3%e tB3%umienie =
UV.

--20%
Darek

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak""

dociśnięcia kliszy to należy wybierać taką która oglądana od strony
przecięcia jest możliwie jasna

U szklarzy (takich zwykłych) jest w ofercie "szkło optyczne".
Tak to nazywają.
Cena chyba taka sama jak zwykłego. I w przekroju jest bezbarwne.
Przy grubych półkach w meblach nie ma tego zielonkawego odcienia.

Robert

Re: Lampa rtęciowa, co w środku
UBF%ytkownik PaweB3% PawB3%owicz napisaB3%:

Jaka ona niskociB6%nieniowa - na gorB1%co ma w B6%rodku B3%adnych parEA% =
atmosfer!

Re: Lampa rtęciowa, co w środku
  lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm. Zwróć

Z tym to bym polemizował, pochłania sporo ale i tak UV wystarcza żeby
utwardzić klej UV przez 15mm szkła w czasie 3-4 razy dłuższym niż przez
3mm a to wszystko i tak przez 4mm szybę z oprawy halogenowej w której
mam palnik rtęciowy.

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

W środku jest palnik rtęciowy. Sprawdź, czy lampa nie wymaga zewnętrznego
statecznika. Przy kasowaniu EPROMu w robocie kiedyś skasowaliśmy
wszystkie kwiatki w pomieszczeniu - miały dosyć po 10min ekspozycji, więc
ostroĹźnie :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Wymaga, to nie jest MIX.

Re: Lampa rtęciowa, co w środku
Używam takiej do klejenia szkła klejem UV, zapakowałem wypreparowany z
niej palnik UV do przerobionej pospolitej oprawy

http://elektro-hurt.bazarek.pl/opis/id,1439554/from,ceneo /

Oczywiście szyba w oprawie pochłania część UV ale ta lampa dostarcza go
tak dużo że klej utwardza się tak samo szybko jak przy użyciu
specjalistycznej lampy, oczywiście użyłem do jej zasilenia odpowiedniego
statecznika.

Jeśli będziesz chciał kupić sobie okulary do ochrony wzroku, zamiast
kupować specjalistyczne warto zobaczyć w dobrym sklepie sportowym
okulary przeciwsłoneczne na teren otwarty w rejon równika jakiejś dobrej
firmy typu Bolle, będą trochę tańsze i bezpieczniejsze bo całkiem
przylegają do twarzy. Chyba, że nie musisz patrzeć w światło bo z
palnikiem 250W nie ma ĹźartĂłw.

Jeszcze jedna uwaga, przy określaniu czasów ekspozycji, przez pierwszą
minutę-dwie strumień UV bardzo rośnie dla tego lepiej zasłaniać i
odsłaniać rozgrzaną lampę niż włączać bo nie utrafisz z czasem
naświetlania. Zresztą gorąca po zgaszeniu i tak się nie zapali dopóki
trochę nie przestygnie.

A czy tobie nie nadawały by się bardziej świetlówki UV do utwardzania
lakieru na paznokcie ja muszę dowalić UV do oporu bo kleję czasem szkło
grubsze niż 2cm albo mocno barwione silnie pochłaniające UV ale positiv
chyba nie wymaga za wiele UV?

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Nawet w lidlu mają. Przypuszczam jednak że jak to szlag trafi to lampa
jest nie do znalezienia.

 > positiv

Doświadczenia mam takie: dużo i szybko daje lepsze efekty. iedyś
naświetlalem miekkim UV z "czarnej świetlówki". Trwało wieki i efekty
były mizerne w porównaniu z twardym UV i 3 minutami.

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Pisałem świetlówki nie lampa, można je kupić bez problemu choćby na
Allegro:

http://allegro.pl/2za1-zarowka-uv9w-swietlowka-do-lampa-lcd-i-tunel-i1846481265.html

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

481265.html

Ale zgodnie z nazewnictwem z tej dziedziny to C5%9BwietlC3%B3wka (bez =
oprawy) jest wC5%82aC5%9Bnie lampC4%85 wyC5%82C4%85dowczC4%85. :-)

Re: Lampa rtęciowa, co w środku
Tak sobie popatrzyłem na widma różnych łatwodostępnych źródeł światła i
wyszło mi, że samochodowy HID, zwłaszcza taki o wysokiej temperaturze
barwowej, powinien być idealny. Dodatkową zaletą jest fakt, że światło
emitowane jest z małego obszaru, a to poprawia ostrość krawędzi.
Swoją drogą, toto emituje paskudnie dużo ultrafioletu.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

Daj jakiegoB6% linka do widma, bo to co znalazB3%em to praktycznie =
caB3%a emisja w zakresie VIS oraz trochEA% w bliskiej IR:

http://www.nuconverter.de/assets/d4sbei35w.gif

Re: Lampa rtęciowa, co w środku

zakresie VIS oraz trochę w bliskiej IR:

Na przykład tu:

http://s3.amazonaws.com/zanran_storage/www.tfhrc.gov/ContentPages/3923536.pdf

W ogóle na tej stronie jest sporo na ten temat:

http://www.zanran.com/q/Spectral_power_distributions_of_the_glare_sources

Positiv20 daje się naświetlać nawet halogenem, a te lampy mają znacznie
większą emisję w zakresie około 400nm. O ile pamiętam, w tym właśnie
zakresie przypada maksimum czułości tego lakieru.
Do naświetlania używałem lampy rtęciowej wysokociśnieniowej o mocy 50W
(od polarymetru). Naświetlało się poprawnie, ale zrezygnowałem z tej
techniki wobec niesensownej, moim zdaniem, relacji efektów do wkładu pracy.
Nie chcę zaczynać kolejnej awantury dotyczącej wyższości termotransferu
nad Positivem (lub odwrotnie), napiszę więc tylko, że moim skromnym
zdaniem jeśli zależy nam na szybkości to termotransfer, jeśli na jakości
to tylko płytki z naniesionym fotorezystem. Zabawa w Positiv (jeszcze
raz: In My Very Humble Opinion) nie ma sensu.

Pozdrawiam,
Paweł

Site Timeline