Laickie pytanie.

Witam.
Nie bijcie, wytlumaczcie bo mi sie cos zaczyna pieprzyc.
Jak mam zasilacz 12V 2A (stabilizowany), a w obwodzie opornik
zastEA%pczy 13,2om i 10W + coB6%, to zasilacz bEA%dzie caB3%y a opornik
bEA%dzie siEA% grzaB3% czy zasilacz sie spali?

Co chce zrobiE6%?
No mam w/w zasilacz, chce podB3%B1czyE6% to 'coB6%' pod ten zasilacz,
tylko potrzebuje jakoB6% ograniczyE6% natEA%BFenie prB1%du w tym obwodzie.
Prosta sprawa, prawo ohma i wzF3%r na moc prB1%du, tylko jakoB6% nie
jestem pewien swego i wole siEA% zapytaE6% a nie spaliE6% bardzo dobry
zasilacz za ciEA%BFkie pieniB1%dze ;-)

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

I jeszcze jedno... nie mam BF%adnego opornika nadajB1%cego siEA% do
mojego pomysB3%u, a przeglB1%dajB1%c allegro trafiB3%em tylko na
taki druciak 75W 0-600om, jak go podB3%B1cze to zasilacz przeBF%yje
czy nie?

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

Tw├│j zasilacz ma 24W mocy. Je┼Ťli pod┼é─ůczysz pod niego ┼╝ar├│wk─Ö 21W/12V
samochodow─ů od stopu, b─Ödzie w sam raz i nic sie nie powinno spali─ç. A
┼╝ar├│wk─Ö ka┼╝dy ma :)
--
Jacek

Re: Laickie pytanie.

Witam.
Nie bijcie, wytlumaczcie bo mi sie cos zaczyna pieprzyc.
Jak mam zasilacz 12V 2A (stabilizowany), a w obwodzie opornik
zast─Öpczy 13,2om i 10W + co┼Ť, to zasilacz b─Ödzie ca┼éy a opornik
będzie się grzał czy zasilacz sie spali?

Co chce zrobi─ç?
No mam w/w zasilacz, chce pod┼é─ůczy─ç to 'co┼Ť' pod ten zasilacz,
tylko potrzebuje jako┼Ť ograniczy─ç nat─Ö┼╝enie pr─ůdu w tym obwodzie.

Po co? Jak po┼é─ůczone co┼Ť z opornikiem? Dlaczego zast─Öpczy?

Re: Laickie pytanie.

A.d. 1. Bo tak.
A.d. 2. Szeregowo.
A.d. 3. Bo nie mam chwilowo innej moBF%liwoB6%ci.

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

A.d. 1. Bo tak.
A.d. 2. Szeregowo.
A.d. 3. Bo nie mam chwilowo innej mo┼╝liwo┼Ťci.

Opornik bedzie się grzał.

Re: Laickie pytanie.

Nie wiemy co to jest to "co┼Ť" ? A ┼╝e jest po┼é─ůczone szeregowo z
opornikiem, to może on być zupełnie zimny.

Dop├│ki nie poznamy tajemniczego "cosia" niewiele wydedukujemy.
Co jest pewne:
1. Nawet je┼Ťli "co┼Ť" ma rezystancj─Ö zero om, to takie bezpo┼Ťrednie
pod┼é─ůczenie rezystora 13,2om do ┼║r├│d┼éa o napi─Öciu 12V da przep┼éyw pr─ůdu
ok 0,9A czyli zasilaczowi nic nie grozi (chyba, ┼╝e "co┼Ť" jest ┼║r├│d┼éem
po┼é─ůczonym szeregowo z zasilaczem).
2. Przy takim bezpo┼Ťrednim po┼é─ůczeniu na rezystorze wydzieli si─Ö moc ok
10,9W czyli lekko ponad normę. Rezystor będzie się mocno nagrzewał, ale
nie wykończy się go tak szybko. Przy intensywnym chłodzeniu może radzić
sobie ca┼ékiem nie┼║le. (chyba, ┼╝e "co┼Ť"... j.w.)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Laickie pytanie.

W├│wczas te┼╝ b─Ödzie grza┼é, ale z moc─ů r├│wn─ů zeru. ;-)

Re: Laickie pytanie.

Nie bEA%de wam wiele tB3%umaczyB3%, ale tak krF3%tko mF3%wiB1%c to tym
cosiem bEA%dzie 'naczynie z butelek' w ktF3%rym bEA%dzie woda.
Elektrolizer buduje ;-) Tak wiem, to niebezpieczne, straszne i w ogF3%le.
Ale nie chce stworzyE6% mieszaniny piorunujB1%cej tylko sam wodF3%r uzyska=
E6%.

dB3%em20%

Hym... Nasz coB6% teBF% pewnie bEA%dzie miaB3% pewnB1% rezystancjEA%(nawet =
jeBF%eli bEA%dzie
to sB3%ona woda), ale wzrost rezystancji w obwodzie powinien zmniejszyE6% p=
rB1%d na
oporniku? Dobrze mF3%wiEA%?

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

Eeeetam niebezpieczne ;-) nie bardziej ni┼╝ u┼╝ywanie kuchenki gazowej.

Ale w takim razie po kiego grzyba ten rezystor w szereg ? Da─ç te 12V
mi─Ödzy elektrody i niech buzuje ile wlezie :-) Przy 12V trzeba sporej
powierzchni elektrod coby te 2A pop┼éyn─Ö┼éo. Ewentualnie da─ç jaki┼Ť
bezpiecznik na wypadek zwarcia elektrod, cho─ç solidna konstrukcja
elektrolizera powinna wykluczy─ç tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Laickie pytanie.

I balonik moBF%na puB6%ciE6% ;-)

Nie chce spaliE6% zasilacza a nie mam pewnoB6%ci co osiB1%gne wrzucajB1%c
'dwa kable' do miski z wodB1% ;-)

Niklowanej blachy nie znalazB3%em, jakieB6% elektrody do spawania, ale
ksztaB3%tem nieodpowiednie. MoBF%e BF%yletki?

Co masz na myB6%li mF3%wiB1%c 'solidna konstrukcja'? ;-)

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

Zasilacza nie spalisz tak latwo. Jak sie bedzie mocno grzal to po prostu
go wylaczysz.

Sie rozpuszcza. Zreszta zalezy co bedziesz poddawal elektrolizie. Wode?
Raczej nie. Dla kazdego roztworu znajdziesz/policzysz opor. Jako
elektrody dobre sa prety grafitowe z bateryjek. Praktycznie
niezniszczalne (no chyba, ze robisz elektrolize jakiejs stopionej soli).
BTW, nie prosciej ci otrzymac wodor przez reakcje glinu z wodorotlenkiem
sodu?

http://idom.sourceforge.net/
Re: Laickie pytanie.

To juBF% wole daE6% bezpiecznik, bo przy moich zaB3%oBF%eniach moBF%e byE6%
 tak, BF%e
zostawie tB1% maszynke na ileB6% tam minut samB1% sobie.

Wode, albo wode z NaCl. SB3%aba substancja do elektrolizy, ale powoli powoli
i z tego teBF% coB6% bEA%dzie. Mam czas.

Jak? Miernik cyfrowy kupiB3%em jakiB6% czas temu, ale opory to on jakoB6% d=
ziwnie
mierzy, pokazuje rF3%BFne wartoB6%ci dla niektF3%rych 'blaszek'(tzn. skacz=
e miEA%dzy
wartoB6%ciami dosyE6% znacznymi, tak raz na 3/4 sekundy).

Hym... A coB6% poza tym?

Jednorazowo tak. Ekonomiczniej rF3%wnieBF% by to byB3%o. Ale mi chodzi o =
B3%atwodostEA%pnoB6%E6
skB3%adnikF3%w i BF%eby to wszystko byB3%o pod rEA%kB1%. Nie kupuje siEA% c=
aB3%ej B6%wini
dla kawaB3%ka szynki, nie? ;-) ZresztB1% przy okazji siEA% czegoB6% ciekawe=
go nauczEA%.

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

NaCl sobie podaruj przy metalowych elektrodach. Chlor zje Ci anod─Ö.
Wi─Öc albo anoda grafitowa, albo rezygnujemy z chlork├│w w elektrolicie.

Do metalowych elektrod lepiej roztw├│r NaOH, tyle ┼╝e trzeba ostro┼╝nie,
bo ┼╝r─ůce. Zw┼éaszcza uwa┼╝a─ç na oczy - okulary ochronne.

NaCl s┼éaba? A sk─ůd ten pomys┼é?

--
DJ

Re: Laickie pytanie.

Hym. Pozostaje czysta, woda...

Ciekawe czy mi ten krecik plastikowych butelek nie przeBF%re...
20%

Bo sB1% lepsze(silniejsze, mocniej zjonizowane), prawda?

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

Nie prze┼╝re. Tylko przy rozpuszczaniu uwa┼╝aj na temperatur─Ö - proces
jest egzotermiczny, i nie tyle "prze┼╝re", co mo┼╝e stopi─ç, np.
polistyren.
Z powszechnie używanych elementów rusza tylko aluminium, cynę, ołów, no
i oczywi┼Ťcie hydrolizuje bia┼éka, w tym ludzkie tkanki. O ile oparzenia
na r─Öce da si─Ö jeszcze podleczy─ç, o tyle zachlapane oko ma marne szanse
na przetrwanie.

Powiesz ┼╝e Mercedes to s┼éaby w├│z, bo s─ů lepsze, szybsze, pojemniejsze,
prawda? ;)

--
DJ

Re: Laickie pytanie.

F3%w, no20%

Aha.
20%

Ja tam sie jelczami i ikarusami 'woBF%EA' ;-)

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.

Bez przesady. Jesli robisz elektrolize wody to jej opor jest sporawy.
Nawet jak dodasz NaCl to nie bedzie na tyle maly, zeby zepsuc twoj
zasilacz. No chyba, ze wymyslisz jakies superwielkie elektrody. No i
zapewne uzywany zasilacz ma wbudowane ograniczenie pradowe?

To zamiast NaCl uzyj np. NaHCO3 (proszek do pieczenia) czy cos w tym
stylu, przynajmniej smierdzacy chlor ci sie nie bedzie wydzielal.

Najlepiej miernikiem. A jak nie to z teorii lub tablic.

Elektrody platynowe sa dla ciebie latwiej dostepne?:)

┼éatwodost─Öpno┼Ť─ç

Aluminium w kazdym domu sie znajdzie, a jak nie to za grosze kupisz np.
w castoramie. NaOH to popularny kret, tez do dostania za grosze, a byc
moze go nawet masz.

http://idom.sourceforge.net/
Re: Laickie pytanie.

Hym.

No i zapewne... nie wiem. Nie mam go jeszcze w domu ;-)

Hym...
20%

No to trzeba bEA%dzie wydB3%ubaE6% kilka...
SkB1%d ja tyle bateryjek wezme ;-)

Tak swojB1% drogB1%, ciekawe ile wytrzymaB3%by miedziany drut zanim by zasn=
iedziaB3%
czy co tam innego by sie z nim staB3%o.
20%

Krecik? A krecik nie jest BF%rB1%cy? ;-)
Trzeba by sobie przypomnieE6%, jak wodorotlenki reagowaB3%y z tworzywamy sz=
tucznymi,
bo to moje naczyF1%ko jest z butelek po wodzie niegazowanej...

--20%
Pozdrawiam,
Sqeeb

Re: Laickie pytanie.
Krecik? A krecik nie jest ┼╝r─ůcy? ;-)
Trzeba by sobie przypomnieć, jak wodorotlenki reagowały z tworzywamy
sztucznymi,
bo to moje naczyńko jest z butelek po wodzie niegazowanej...

Nie trzeba. Wystarczy powi─ůza─ç zastosowanie z budulcem instalacji w kt├│rych
si─Ö stosuje.

Site Timeline