Ładowarki akumulatorwe 2 i 4 kanałowe - czy tak samo ładujš?

Mam pytanie do znawców tzw. procesorowych ładowarek akumulatorowych zaopatrzonych w diodowe wskazniki ładowania w systemie minus-delta-U czyli automatyczne odciecie ładowania akumulatora. Chodzi o ładowanie malych akumulatorów AA i AAA. W handlu spotyka sie ładowarki 2 i 4 kanałowe. Wizualnie różnia dwu lub czterema diodami led œwiecacymi podczas ładowania. Na zdrowy rozum bioršc lepsze sa 4 kanałowe bowiem kazdy z akumulatorów jest ładowany osobno i po naladowaniu scalak przestaje podawac prad. Ale czy rzeczywiscie ma to takie znaczenie? Nie wiem jak tam sš łšczne akumulatory i jak jest ustalany prad dla nich? Przeciez mozemy ładowac 1 lub trzy akumulatory, a nie 2 czy 4. Chodzi o moment przerwania ładowania. Czy nie ma tu tak, ze jeden akumulator jest przeladowywany podczas gdy drugi pobiera jeszcze pršd? Jak to jest rozwiazane?

pozdrawiam - Janusz

Reply to
sofu

sofu pisze:

Znawcą nie jestem, ale na techniczny rozum to: Jeśli mowa rzeczywiście o ładowarkach 2 lub 4 kanałowych to jak sama nazwa wskazuje mamy tam 2 lub 4 kanały. Oznacza to że na każdym kanale pomiar napięcia oraz odcięcie od ładowania jest niezależne od innego kanału. Jeśli bredzę to proszę poprawcie :). Pozdrawiam, Marcin.

Reply to
Marcin

Marcin pisze:

Proste ładowarki pilnują parametrów tylko pierwszego ogniwa.

Reply to
PeJot

Użytkownik "PeJot" snipped-for-privacy@02.pl napisał w wiadomości news:gm6b5q$8f8$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Rozwiazan ładowarek jest wiele. Jedne sa bardziej zaawansowane inne mniej. Nie mowimy o "sciemach" udajacych cos czym nie sa. Mowimy o tzw. ładowarkach procesorowych gdzie jest wyspecjalizowany scalak, ktory bada czy spada juz napiecie na ladowanych akumulatorach. Jak sie to dzieje, to uznaje, ze ladowanie zostalo zakonczone i odcina prąd idący na poszczególne akumulatory. Jesli ma dwa kanały, to jak sama nazwa wskazuje ma dwa niezalezne układy zasilania akumulatorów i odcinania ładowania (minus delta U). A jak 4 kanały to 4 niezalezne uklady, ktorymi steruje procesor. W wypadku 4 kanalowej sprawa wydaje sie byc jasna. Problem, ktory rozpatruje, to czy 2 kanalowa potrafi róznie dobrze naladowac akumulatory jak 4 kanalowa?

Załozmy, ze 2 pary akumulatorów sa polączone szeregowo (Nie wiem jak sa łaczone podczas ładowania szeregowo czy równolegle?). Jeden z nich naladowal sie, ale drugi jeszcze nie. Drugi przyjmuje jeszcze ładunki pradu i napiecie na nim powoli wzrasta, drugi ma juz "dość" i napiecie na nim maleje. Albo sie to równowazy jakos i procesor dalej laduje, az do osiagniecia spadku napiecia na drugim akumulatorze czyli pelnego jego naladowania (czyli obydwu na kanale)? Albo w tym momencie sie wylancza i ktorys z pary akumulatorów jest niedoładowany? I tu własnie jest "pies pogrzebany" Jak to z tym jest? I co sie dzieje gdy wkladamy nieparzysta ilośc akumulatorów. Przynam sie szczerze ze dla mnie ma sens tylko ładowarka 4 kanalowa. Ale moze jest cos o czym nie wiem, co powoduje ze 2 kanalowa porafi równie dobrze naladowac akumulatory jak 4 kanalowa?

pozdrawiam - Janusz

Reply to
sofu

Użytkownik "sofu" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:gm6fjt$anq$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Co do ładowania nieparzystej ilości akumulatorów to szczerze mówiąc nie widziałem ładowarki 2 kanałowej która takie coś umożliwia, no chyba ze jest to 2 kanałowa która potrafi ładować 2 akumulatorki. Nie miałem do czynienia z 2-kanałową ładowarką mikroprocesorową tylko z jakimś zwykłym badziewiem, który był razem z akumulatorkami energizer i szczerze mówiac po przejściu na ładowarke mikroprocesorową, z tym ze 4 kanałową zauwazalny był spory przyrost pojemności 4 baterii używanych w aparacie fotograficznym. Z obserwacji wynikało ze tamta poprzednia potrafiła naprawde nierównomiernie naładować aku. Być może była to różnica pomiędzy kanałami w tej prostej ładowarce, ale różnica naprawde była duża.

bhk

Reply to
bhk

Użytkownik "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał w wiadomości news:gm6peq$2rt$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl... =========

=========

Z badziewiakami jest tak, ze niby mozna nimi naladowac kazdy akumulator na full i nie potrzeba do tego wyrafinowanych układów procesorowych. Tylko że nie bardzo wiadomo kiedy przestac ładować, a kiedy jeszcze by sie przydało trzymac aku w ładowarce? Za malo znam sprawy zwiazane z "przyzwyczajeniami" akumulatorów, aby sie wymadrzac w tym temacie. Z drugiej strony akumulatory w bezprzewodowych telefonach stacjonarnych z reguły sa ladowane przez caly czas jak dlugo leza na stacji bazowej i aku dzialaja latami. Wiec tu by sie kłanialo pytanie co jest gorsze dla aku niedoladowanie czy nieco przeladowywanie? I jeszcze jest jeden problem mianowicie nierówna pojemnosc samych akumulatorów. Co z tego, ze mamy 4 knałowa ładowarke jak moga byc duze rozpietosci pojemnosci samych akumulatorów? Tutaj by sie przydala nie prosta ladowarka procesorowa, ale bardziej zaawansowana z mozliwoscia sprawdzania przynajmniej co jakis czas pojenosci akumulatorów dla eliminacji aku o malej pojemnosci. Albo jakis miernik pojemnosci akumulatorów.

Bede mial 2 kanalowa ladowarke (4 mam) i chyba ja poswiece dla "dobra nauki" mierzac co sie tylko da (na co moja wiedza pozwoli i multimetr jaki posiadam) w tym zakresie.

pzdr. Janusz

Reply to
sofu

Pojemności akumulatorów akurat są bardzo zblizone. Swiadczy o tym zarówno pomiar za pomocą ładowarki BC-700, jak i to, że po rozładowaniu w aparacie, teraz kiedy są ładowane własnie wspomniana BC-700 mają bardzo porównywalne napięcie, a i koniec ładowania wypada bardzo podobnie. Najwyraźniej problemem było to ze poprzednia ładowarka zwykła (nie mikroprocesorowa)

2-kanałowa własnie jakby nierówno doładowywała akumulatorki. Efekt byl taki ze całość miała dużo mniejszą pojemność jeśli pracowały szeregowo w aparacie. Jak zacząłem używać w/w ładowarki to wydawało mi się ze aparat był w stanie zrobić ok. 30% więcej zdjęć. Teraz na dodatek używam jedynie aku Sanyo Eneloop i efekt jest jeszcze lepszy, ale to już z powodu małego samorozładowywania się tych aku.

bhk

Reply to
bhk

Mon, 02 Feb 2009 09:34:03 +0100 PeJot snipped-for-privacy@02.pl napisał:

To beznadziejnie. Jak ładuję akumulatorki moją BC-700 to wychodzi że z czterech aku (ten sam typ i seria, "z jedej paczki") jeden udało się naładować do np. 1830 mAh, drugi do np. 2045 mAh a któryś np. do

2560mAh - różnice są więc duże. ładując tylko wg. jednego ogniwa można popełnić bardzo duży błąd.

Myślę że sens ma tylko ładowarka która ładuje każde z ogniw osobno czyli czterokanałowa.

Reply to
__Maciek

Mon, 2 Feb 2009 15:47:36 +0100 "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl> napisał:

Mam taką samą ładowarkę i dokładnie przeciwne doświadczenia. A raczej jest tak że niektóre komplety akumulatorów wychodzą podobnie (w granicach +/- 50mAh), ale zdarzają się i różnice przekraczające 500mAh

- niedawno ładowałem dość mało używane (mało cykli znaczy) akumulatory Duracell 2650mAh i tylko jeden naładował się do pojemności zbliżonej do tego co jest napisane na etykiecie, reszta oscylowała w okolicach

1,8-2Ah.
Reply to
__Maciek

Dla scislosci - nie "naladowac do", tylko: wpompowac dany ladunek. Akumulatorki w urzadzeniach zwykle pracuja parami (albo czworkami) i moga rozladowywac sie nierownomiernie, stad tak rozny ladunek potrzebny do naladowania ogniwa. Tym bardziej ma sens zakup ladowarki typu BC-700. :)

k,

Reply to
KILu

Mon, 2 Feb 2009 19:18:08 +0100 "KILu" snipped-for-privacy@wp.pl napisał:

No tak, wiadomo że od 0V się nie ładuje, bo po rozładowaniu do takiego napięcia to akumulatorek nadaje się tylko do oddania do recyclingu ;-)

Reply to
__Maciek

__Maciek pisze:

BC700 ma 4 niezależne kanały, to jednak wyższa liga.

Reply to
PeJot

Z Duracell'ami mam jak najgorsze doświadczenia. Nie wiem czy przypadkiem kupiłem jakąś chińszczyznę czy co, aczkolwiek o ile pamiętam były kupowane w sklepie nie dla idiotów, ale po tygodniu w szufladzie prawie nie działały, po dwóch to aparat nawet nie zauważał że baterie ma włożone, a dopiero co naładowane wytrzymywały krócej niż autentyczny chiński badziew z Carrefour'a.

Reply to
bhk

Tue, 03 Feb 2009 07:15:46 +0100 PeJot snipped-for-privacy@02.pl napisał:

No wiem przecież. Nawet do środka zaglądałem :-) Dlatego właśnie mówię że akumulatorki mogą się znacznie różnić i ładowania ładowarką która ładuje dwa lub więcej w szereg nie ma sensu.

BTW w środku BC-700 są nawet dwie termopary. Dotykają do tych takich dwóch blaszek umieszczonych w pobliżu styków +. Jedna termopara obsługuje dwie komory ładowania.

W porównaniu z innymi ładowarkami napewno, ale uważam że jednak warto za nią dać te ok.100zł.

Reply to
__Maciek

Użytkownik "__Maciek" snipped-for-privacy@cyberspace.org napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Panowie ja zrobię nie sobie reklamę i zapodam wam naprawde fajną, niedocenianą u nas i niedrogą uniwersalną procesorową ładowarkę 4 kanałową z protokółem minus-delta-U. Mianowicie jest to wyrób o róznych nazwach handlowych: TOP KRAFT albo TIFF Medion MD 10359 lub rózniący sie nieco prądami ladowania Medion MD 11541 (nieco wiekszy prad ładowania a przez to krótcze czasy ładowania aku). U Aldiego to kosztuje 9.99 euro i zbiera bardzo dobre recenzje na forach niemieckich. Obecnie ktos je sprzedaje na Allegro za 39 zł z gwarancjami. Ale mozna je kupic czasami za 10 zł + koszty przesłania. Ja kupilem 3 sztuki dla siebie (dom, działka itd.) i wiem jak sa zrobione. To kawal solidnej roboty i wykonania. Naprawde dobry stosunek jakosci do ceny. Obudowa dosc duza (dla niektórych to wada dla mnie nie) na rózne rodzaje baterii, transformator na zasilaczu, porzadne plastiki, solidna klapka gdyby mialo rozerwac baterie, 2 czujniki temperatury albo bimetalowe albo co bardziej prawdopodobne termistorowe umieszczone wewnatrz ładowarki, na 4 baterie AA / AAA, BABY (R14), Mono (R20).

2 X Block (6F22), funkcja ladowania, rozladowania, TEST, 6 diod kontrolnych po jednej na kazdym kanale z osobna pokazujace co sie dzieje z akumulatorem + 7- ma jako wskaznik przylaczenia do sieci.

Oczywiscie ma swoje ograniczenia. Nie ma tych funkcji jakie ma np. BC-700, BC-900 i inne tego typu. Nie ma sie kontroli ani nad pradem ladowania ani rozładowania, ani tez nie mozna przetestowac pojemnosci akumulatora. Ale cena?

Reply to
sofu