Ładowanie kondensatorów - ciąg dalszy

Witam,

Nareszcie dostałem zgodę na przerobienie mojej ładowaczki do kondensatorów.

Pamiętam rozmowę z RoManem w okoliach 2012. Radziłeś wybrać do tego push-pulla w trybie prądowym zasilanym prosto z sieci ( skrót myślowy ) zamiast poronionych 24V.

To co się zmieniło od tamtego czasu to budżet i wymagania. Stare wymagania to:

- Po otrzymaniu sygnału "rozpocznij ładowanie" - ładowanie baterii kondensatorów do napięcia 400 - 420V.

- po osiągnięciu napięcia docelowego - sygnał zwrotny " ładowanie zakończone" i przejście do stanu oczekiwania.

Nowe wymagania dla ładowaczki kondensatorów to zasadniczo 3 - 4kW zamiast obecnych 800-900W. Jako że stare rozwiązanie nie było rozwojowe, trzeba zacząć od początku. Jako że ma być dobrze, tanio nie musi - szukałem trochę gotowych klocków.

Jak na razie planuje to tak :

- zasilanie sieciowe 1 faza , 230V 50Hz które zostało tak przygotowane że zapewni bezproblemowo 3 -4 kW.

- pierwszy w kolejności filtr sieciowy PN1215F

- następnie PFC moduł PF1000A-360 ( albo AIF04ZPFC ) a właściwie 2 szt pracujące równolegle

Na wyjściu zatem mam 360V wyprostowane i od filtrowane ( i rozwiązany problem prądu startowego )

Te właśnie 360VDC , 8 - 9A Max mam do wykorzystania.

I tu właśnie zaczynają się dylematy - jaka konfiguracja przetwornicy. Czy konfiguracja push-pull z 2 mosfetami i kontrolerem na UCC3806 to nadal dobry wybór czy może moc już jest za duża i nic tylko full bridge ?

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

W jednym miejscu czytam że push-pull nadaje się do kilku kilowatów , w innym że do 1 kW. Jeszcze inna praca twierdzi że 2 - 3 kW.

Push-pull z dwoma tranzystorami i dwoma uzwojeniami na pierwotnym bardzo uprościł by całą konstrukcję. Z drugiej strony full-bridge z synchronicznym prostownikiem na mosfetach ma chyba najwyższą sprawność.

Swoją drogą czy na takie moce to jeszcze są rdzenie....

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski
[...]

Push-pull z odczepem czy half/full-bridge? Bo wszystkie 3 konfiguracje są push-pull...

O matko... :( Najgorsza możliwa konfiguracja dla wysokich napięć.

Przy tak wysokim napięciu wyjściowym na diabła Ci synchroniczne prostowanie?

Ale w czym problem? Są rdzenie do dziesiątek kW nawet.

Myślałem o Push-pull z odczepem. Ale jak widzę niżej - źle myślałem.

O i tego właśnie nie wiedziałem. Tylko dlaczego ? Ze względu na niesymetryczność rzeczywistych uzwojeń ?

Zapytam inaczej. Jaka konfiguracja jest najmniej problematyczna przy takich mocach i napięciach ?

Jak się tak teraz zastanawiam na plaster. Chyba tak się zasugerowałem schematem przetwornicy 600W 3.3V bo tam to miało sens.

No to przynajmniej o to się nie muszę martwić.

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski

Ze względu na indukcyjność rozproszenia, z której energia musi być rozpraszana w snubberach, zamiast wracać do zasilania, ja w układach half/full bridge. Ze względu na niepotrzebne marnowanie powierzchni okna na uzwojenie pierwotne o przekroju większym o 40%.

Moim zdaniem pełny mostek.

Tam zdecydowanie. Ale Ty potrzebujesz wysokiego napięcia a nie prądu.

:)

Tak , znowu zapomniałem o indukcyjności rozproszenia. Coś przecież trzeba zrobić z energią tam zgromadzoną.

Szukałbyś gotowego kontrolera ( np UCC28950 ) czy raczej nie tędy droga ?

No właśnie nie do końca bo ładowanie będzie jednak od 0V więc i prąd wtedy będzie większy. Spadnie wraz z rosnącym napięciem.

:)

Pozdrawiam

Adam Górski

Reply to
Adam Górski
[...]

Nie możesz wysycić dławika, czyli i tak musisz ograniczyć prąd. To implikuje pracę w trybie prądowym. Wybór kontrolera należy do Ciebie.

W dniu środa, 20 maja 2015 17:26:07 UTC+2 użytkownik Adam Górski napisał:

Do czego taka ładowaczka kondensatorów? Samochod elektryczny zasilany kondensatorami to jest czy co?

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Zasilacz do lampy łukowej.Impulsowe źródło światła o mocy 15 - 25 kW. Kształtowanie impulsu światła do 3 poziomowych schodów. Np 1000 ,500 250 W/m*m. Zasadniczo testowanie paneli słonecznych na linii produkcyjnej.

Adam

Reply to
Adam Górski

Dzięki za rady, idę kopać w internecie.