Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR

Witam!!

    Ostatnio ze zdziwieniem odkryłem, że wszystkie piny GND są wewnątrz
AVRków połączone... Dotyczy to na pewno ATMEGA8L (DIP) oraz ATMEGA48V
(TQFP) bo takie miałem pod ręką, żeby sprawdzić... Stąd nasuwa się
pytanie - jak podłączać masy?? Wszystkie do cyfrowej?? Część do cyfrowej
część do analogowej?? Jeden pin masy zawsze jest w pobliżu pinów AVCC
oraz VREF - traktowałem go jako masę analogową i podłączałem do masy
analogowej... a może to był błąd??

Pozdrawiam
Konop

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

Mega8 to w ogóle ciekawy procesor :)

http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=printview&t20%967&start=0

Tak tylko ostrzegam.

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR
Po pierwsze nie traktuje wewnętrznych połączeń zbyt dosłownie, mają jakąś
małą ale zawsze rezystancję i bardzo mizerną wydajność prądową.
Jeśli chcesz coś zmierzyć Atmegą to pomimo tej dziwnej rezystancji na AVCC i
tak daj po bożemu dławik a masy analogową i cyfrową łącz w jednym punkcie,
najgłupsze błedy powstają jak śmieci wędrują po cienkich ścieżkach masy i
generują niepotrzebne napięcia na wejściu pomiarowym.
Piotr

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

Spoko, znam takie zasady ;)... chodzi mi tylko o to, czy tą masę przy
pinach AVCC i VREF mam traktować jako analogową?? Bo teraz patrzę i w
katalogu do ATMEGA48 ten pin jest po prostu opisany jako GND ;)..
Podłączę do masy analogowej - i śmieci z cyfrowej mi wejdą na analogową
:(...
Podłączę do masy cyfrowej - to będę mierzył napięcia względem
zaśmieconej masy ;P...
Tak czy siak - źle ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

W skrócie i mało technicznie, więc nie czepiajcie się szczegółów... :-)

Prawie wszystkie układy scalone wykonane w standardowych technologiach
maja wewnętrznie połączony obszar do którego podłączone jest najniższe
napięcie.
Nie można sobie jednak pozwolić na używanie tego "połączenia".
Wolne od tej przypadłości są np. układy wykonane w technologi SOI, gdzie
podłożem jest izolator a nie krzem.

Andrzej

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

A PDFa przeglądałeś czy tylko gdybasz?
ATmega48, strona 251, obrazek "ADC Power Connections". I wszystko jest
ładnie pokazane, co należy do obszaru masy analogowej.

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

Ja nie z tych co piszą bez zaglądania do PDFa ;).. przynajmniej
zazwyczaj :)... ten rysunek widziałem, znam bardzo dobrze :). I właśnie
na tym rysunku jest taka nieścisłość - jest Analog Ground Plane, ale pin
należy podpiąć do GND... i dalej nic nie wiadomo ;)... domyślam się, że
podpiąć go trzeba do AGND :)... ale zastanawia mnie jak to wpływa na
pomiary...

Pozdrawiam
Konop

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

Dodam tu tylko, że w moim PDFie ten rysunek jest na stronie 239 ;)...
żeby było, że go widziałem :D...

Pozdrawiam
Konop

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

Możliwe, że coś dołożyli w nowszej wersji albo przesunęli cały rozdział.

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR

Pojęcie pinu masy cyfrowej przetwornika A/D i pinu masy analogowej
przetwornika to zupełnie inne pojęcia niż masa analogowa i cyfrowa na
płytce.
Podobieństwo nazw nie jest wystarczającym powodem, aby pin AGND łączyć z
masą AGND a pin DGND z masą DGND.
P.G.

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrow ej - AVR

No dobrze, dobrze... ale przetwornik "mierzy" napięcie względem masy
(jeśli nie jest różnicowy). Kwestia jest tylko taka, żeby nie mierzył
względem masy cyfrowej, tylko analogowej. I stąd pytanie jak to należy
podłączyć żeby było OK w tym konkretnym przetworniku. Zgodnie z tym co
napisałem, ATmega8 nie posiada pinów AGND i DGND tylko GND. Na schemacie
oznaczony jest obszar masy jako Analog Ground i pin podpięty do GND ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR

Przetworniki A/D muszą mieć dwa piny masy, aby uniknąć wspólnej ścieżki
sygnałów cyfrowych i analogowych.
Na zewnątrz scalaka można je natychmiast ze sobą zewrzeć jeśli tylko prądy
cyfrowe będą płynęły w jedną stronę, a analogowe w drugą - czyli kolejność
na masie musi być taka: kondensator filtrujący zasilanie cyfrowe - pin
DGND - pin AGND - kondensator filtrujący sygnał analogowy. Przy czym punkt
połączenia do masy kondensatora filtrującego zasilanie cyfrowe wcale nie
musi należeć do masy cyfrowej płytki - może to być jej masa analogowa.

Mikrokontroler ma wyprowadzone wiele pinów GND nie po to, aby któryś był
AGND, tylko po to, aby zredukować skoki napięcia na jego wewnętrznej GND
względem zewnętrznej GND. I nie chodzi o mniejszą rezystancję kilku drucików
w stosunku do jednego tylko o ich wzajemne sprzęganie indukcyjne (dlatego są
wyprowadzane w przeciwne strony). Stosuje się coraz drobniejszą technologię
co skutkuje coraz szybszymi zboczami (ważne są zbocza, a nie częstotliwość
zegara), co powoduje, że indukcyjność tych kilku mm połączenia struktury do
pinu jest za duża, aby zapewnić stabilną pracę procesora.
Dlatego (jak się nie chce mieć kłopotów) wszystkie piny GND mikrokontrolera
powinny być połączone do solidnej płaszczyzny GND.
Przetworniki A/D w mikrokontrolerach są dodatkiem, któremu nie stawia się
wygórowanych wymagań.
Zadbałbym jedynie aby przez ścieżkę między punktem, który uznam, za punkt
odniesienia dla mierzonych sygnałów analogowych a najbliższym pinem GND nie
przepływały impulsy z jakiegoś kondensatora filtrującego VCC.

To wszystko, co napisałem to jedynie wynik przemyśleń. Praktyki w układach
A/D nie mam.
P.G.

Site Timeline