Ładowanie power-banku

Witam

Zakupiłem ongiś power bank Xiaomi 10,4 Ah wewnątrz siedzą 3 ogniwa 18650 od LG Problem w tym że, po podłączeniu klasycznej ładowarki od telefonu V =< 5V prąd ładowania to zaledwie 0,7-0,8A więc trwa to dość długo. Aby wymusić prąd ładowania ok. 2A muszę podać ok. 5,4-5,5V a tego raczej mi nie zapewni żaden "bardziej wydajny" prądowo zasilacz od telefonu.

Mam małą przetworniczke Step-Down o regulowanym Uwy oraz Iwy z której moge podać te 5,5V przy ustawionym ograniczniku na 2A np. z aku w samochodzie

Z tego co widzę, układ kontrolujący ładowanie wewnątrz powerbanku ma próbkowanie co ok. 30sek (obciążenie spada do 0) więc raczej "automatyka" dba aby nic złego się nie stało.

Tu pytanie - czy prąd ładowania =< 2A nie skróci znacząco żywota ogniw wewnątrz power-banku, skoro producent "przewidział" prąd ładowania ~2x mniejszy ?

Reply to
Waldek

Waldek pisze tak:

Sprawdzałeś może jakie napięcie jest wtedy na PCB ładowarki? Może to spadki napięcia na kablu i gniazdku.

Mam dwa tablety z 4000mAh i producent "przewidział" prąd 1.25A z 5.1v a tu jest 2 x większa pojemność. Mógłbyś ew dać spokój około 1.5A

Reply to
PiteR

W dniu 2016-04-04 o 06:40, PiteR pisze:

To nie kwestia spadków - teraz większość ładowarek telefonicznych ma zwykłe gniazdko USB - ja mam krótką tasiemkę "firmową" od Mi ok. 10cm, więc spadki raczej są do pominięcia.

OKI mogę ustawić ogranicznik na 1,5A - ale to dalej będzie ładnych kilka godzin. Z tego co widzę, nawet przy Uwe 5,5 - 5,6V pod koniec ładowania prąd spada z tych 2A do około 0,6 A - to już pewnie sprawka układu zarządzającego ładowaniem wewnątrz power-banku

Właściwie to powinienem chyba zadać pytanie - jakie mogę ustawić max. napięcie wejściowe z ogranicznikiem prądu z przetwornicy aby możliwie szybko naładować bank - zakładając że układ zarządzający ładowaniem wewnątrz powerbanku i tak zakończy ten proces kiedy uzna to za stosowne ;)

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ndtedm$57k$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl... W dniu 2016-04-04 o 06:40, PiteR pisze:

To chyba cos przesadzili z tymi 10Ah

Nie wiadomo - Chinczycy moze poszli za ciosem i skoro kabelek krotki, to moze byc cienszy :-)

Mam jakis kabelek, gdzie metr ma 1 ohm (tzn dwie zyly po 0.5 ohm). I spadek jest potezny.

Ladowarka Samsung S4 - tam napiecie rosnie przy wiekszym poborze pradu. Ale moze to wymaga jakiejs sygnalizacji.

Nie wiedzac co w srodku - trudno powiedziec. Mam wrazenie, ze niektore maja przetwornice, inne tylko ogranicznik pradu, a jeszcze inne ... tak jakby bazowaly na rezystancji wewnetrznej ladowarki. Ale i tak grozi przegrzanie jakiegos elementu w srodku.

W dniu 2016-04-04 o 12:16, J.F. pisze:

Niekoniecznie - Xiaomi to dość porządna firma jak na chinskie warunki ;) Ja wstawiłem babola - bo wewnatrz siedza nie 3 a 4 ogniwa 18650 wiec nawet gdyby były tylko po 2600 mAh to by stykło

Tu jest akurat porownanie oryginału z fake-m

- jak widac juz nawet chinczyka podrabia inny chinczyk ;)

No wlasnie tego sie troche obawiam, bo z ładowaniem 18650 "sote" to raczej nie ma problemu - zwłaszcza tych niezabezpieczonych ;)

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

W dniu 2016-04-04 o 12:07, Waldek pisze:

A owo założenie to opierasz na czym? Bo jeśli nic wewnątrz p-banku _nie_ za-czuwa (bo producent umieścił to w ładowarce), to ogniwa diabli wezmą. Warto raczej użyć ładowarki, która detekcję finiszu mieć będzie wbudowaną, i to na pewno, a nie na "zakładając"... ;-)

Reply to
JaNus

Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:57026cdb$0$653$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2016-04-04 o 12:07, Waldek pisze:

Chyba wszystkie urzadzenia z li-ion maja zabezpieczenia przed przeladowaniem. Dojdzie do 4.2 czy tam 4.4V i odetnie ladowanie. Czasem jest to wbudowane w sam akumulator.

Ale tu widzisz "zwykla ladowarka USB". A po prawdzie to zwykly zasilacz ~5V z gniazdem USB. Musi byc w powerbanku stosowny uklad ladujacy ... ale IMO - ponizej

4.2V moze nie ograniczac pradu i ladowac ile ladowarka/zasilacz wydoli.

Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ndtmo9$e0r$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl... W dniu 2016-04-04 o 12:16, J.F. pisze:

Ok, to wyglada sensownie. Z ciekawosci - polaczone rownolegle, szeregowo, czy jeszcze ciekawiej ?

Tym niemniej jesli tam 4 rownolegle, to mozna sie rozpedzic z pradem i ogniwa nie ucierpia. A jesli 4 szeregowo, to zakladam, ze dobrze przetwornice policzyli i ile ciagnie tyle potrafi wytrzymac.

w 99% power banków ogniwa 18650 łączone są równolegle - pewnie dlatego że kontrolery ładowania są przewanżnie wykonywane na 3.7V. Przy łączeniu szeregowym trzeba by to balansować. Mam takie 6 ogniwowe 12Ah i 8 ogniwowe 22Ah i oba są łączone równolegle.

c.

Reply to
cezar

W dniu 2016-04-04 o 15:51, J.F. pisze:

Tak pewnikiem jest, a w tym przypadku parametrem krytycznym będzie nadmiernie wydzielające się w ogniwie ciepło. Bez czujników temperatury może być... niedobrze!

Reply to
JaNus

a nie przypadkiem poinformować telefon że ładowarka może dać tak duży prąd? Zazwyczaj wystarczy zewrzeć d+ i d- a następnie dwoma rezystorami ustalić na nich odpowiednie napięcie. czy możesz sprawdzić czy u Ciebie "jest zwarcie" i jakie jest na nim napięcie? ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2016-04-04 o 16:24, cezar pisze:

Nie robiłem sekcji - bo jeszcze nie zwłok :) posiadanego egzemplarza ale zapewne inni tak, bo znalazłem info co siedzi w srodku lecz autor raczej skupił się na charakterystykach rozładowania Banku a nie "ekstremalnego" ładowania.

(...) BQ24195 – układ Texas Instruments, odwala całą ciężką robotę. Ładuje pojedynczą celę ogniw prądem 4.5A ze sprawnością 90%, lub 2A ze sprawnością 92%. Zawiera w sobie wszystkie składniki przetwornicy typu boost (+ zewnętrzna cewka indukcyjna) i może dostarczyć 5.1V przy 1A ze sprawnością 94% oraz 5.1V przy 2.1A ze sprawnością 91%. Sprawdza stan linii DATA gniazda microUSB dzięki czemu wie jakim prądem dysponuje ładowarka.

TPS2514 – bardzo niepozorny układ również od TI, ten jest za to podłączony do linii DATA gniazda USB, a jego zadanie to ustawianie na liniach DATA odpowiednich napięć, tak aby podłączone urządzenie wiedziało jakiego prądu może się spodziewać.

97F1204SMBN – 8 bitowy mikrokontroler zarządzający całym PB, steruje układem BQ przez interfejs I2C, steruje diodami, zapewne również mierzy prąd i napięcie. (...)

Skoro Bank może oddawać 2A ładowanemu urządzeniu, to zakładam że również taki prąd może spokojnie przyjmować (ponoć bezpiecznik zadziała przy 3A obciążenia) tym bardziej ze na ogniwach jest naklejony czujnik temperatury

Poeksperymentuje z nim jeszcze - sprawdzę czy da sie wymusić _ładowanie_ w okolicach 3A ... chociaż troche szkoda byłoby uwalić elektronike ;)

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

Te rezystory to chyba tylko dla Apple...

Być może - ale tu akurat rozkminiamy możliwość szybkiego naładowania Power-Banku, a nie telefonu - pacjent to Xiaomi 10400 mAh ;)

Pozdrawiam

Reply to
Waldek

W dniu 03.04.2016 o 21:49, Waldek pisze:

Nie jestem na 100% pewny, że to zamierzony efekt ale: mój telefon po przekroczeniu napięcia 5V jakby drastycznie zaczyna pobierać coraz więcej prądu. Możliwe że tak układ ładowania orientuje się na ile ma wydajne zasilanie. Raczej nie bez powodu jedna ładowarka ma 5V 0.55A, a inna

5.3V 2A (jak widać są z różnym napięciem wyjściowym).
Reply to
Maks

W dniu 2016-04-04 o 21:58, Maks pisze:

Pogrzebałem w necie i (chyba) jestem już trochę mądrzejszy w temacie Różnie to może być - w zależności od zastosowanej elektroniki w układzie ładowania baterii - bardziej lub mniej "inteligentnie"

Wymyślono cóś takiego jak standard BC1.2 pozwalający na detekcje obciążalności źródła zasilania (np. ładowarki) USB. Wówczas faktycznie wykorzystywane sa piny D+ / D-

Wnioskuje z tego, że jeżeli takowej detekcji nie ma to wykorzystywane jest "brutalne obciążanie" źródła i prosta zależność

- jak zdycha napięciowo to i układ większego prądu nie bierze

Może stąd ten "zapas" napięcia na wyjściu ponad 5V (5,3 ?) dla Twojej ładowarki o wydajności 2A ;)

Reply to
Waldek

tutaj masz środek jakbyś był ciekawy

cezar

W dniu 2016-04-05 o 11:37, cezar pisze:

Dzięki Na YT jest sporo filmików z "sekcji" - zarówno oryginałów jak i fake-ow

Schematu to pewnie nikomu się zdejmować nie chciało ;) - ale znalazłem info jakie kości są użyte i co mniej-wiecej robią

BQ24195 – układ Texas Instruments TPS251 - tez od Ti - sterujacy liniami Data oraz 97F1204SMBN – 8 bitowy mikrokontroler zarządzający całym PB, steruje układem BQ przez interfejs I2C, steruje diodami, zapewne również mierzy prąd i napięcie

Prawdopodobnie jest tez pamięć dostarczonego/pobranego ładunku z aku gdyż układ wskaźnika ledowego "zgłupiał" po doładowaniu aku pradem z zewnatrz i dopiero po rozładowanie P-Banku do spodu wrócił do normy ;) (takie informacje znalazłem w necie - nie są to moje wywody)

Pozdro

Reply to
Waldek

Waldek pisze tak:

Pewnie w moim tablecie podobny jest.

Zepsulo się ładowanie w tablecie to kupiłem powerbank wywaliłem ogniwa i ładuję z niego bezpośrednio akku tabletu. Za mały prąd ustawiony, poprawiłem rezystor. Ładuje teraz 1A ale windows o niczym nie wie. Dalej pokazuje 9% naładowania. Mierzy ładunek wpływający?

Złośliwość rzeczy martwych :)

PiteR

PiteR pisze: [..]

Na to wychodzi. Po fizycznym odłączeniu aku (bez zasilania) powinien przeliczyć poziom naładowania na podstawie napięcia.

[..]
Reply to
AlexY