Kurs C++ builder dla elektroników - obsługa urządz

Witam!

Chciałbym zwrócić się do Was z pewną refleksją. Mianowicie w prasie poświęconej elektronice, jak i internecie dostępnych jest wiele bardzo przydatnych kursów, np. obsługa Protela, programowanie mikrokontrolerów w Bascom i C, kurs ST6 realizera, AutoTrax i wiele innych.

Do tej pory jednak nie spotkałem się z kursem rzeczy niezwykle ważnej, a mianowicie z kursem pisania aplikacji służących do obsługi urządzeń budowanych fizycznie. Drogą do obsługi urządzeń są, jak wiadomo, porty wejścia-wyjścia komputera PC.

Sugeruję, że wielkim powodzeniem mógłby się cieszyć kurs popularnego języka programowania (najlepiej C++ Builder), napisany pod kątem elektroników, chcących tworzyć aplikacje sterujące do budowanych przez siebie urządzeń.

Kurs wyobrażam sobie jako rzecz od podstaw, czyli od instalacji kompilatora, poprzez krótkie wprowadzenie do wizualnego programowania (builder) obiektowego, po przejrzyste przykłady obsługi portów I/O (LPT, RS232, może USB?).

Zainteresowanych zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie na:

?t=15684

Mariusz

Witam. Do pisania sterowników systemowych niestety akurat tutaj środowisko Builder nie na wiele się zda. Właściwie to jedynym słusznym w tym przypadku jest pakiet DDK i kompilator Microsoftu. Jest do tego trochę literatury. Np.

Dla portu RS232 nie ma potrzeby pisania własnych sterowników ponieważ Windows ma już takowe. Przykładów obsługi COMa jest dużo jeden z nich widziałem na stronie EP.

Do bezpośredniego sterowania pinami portu LPT można wykorzystać darmowe biblioteki z gotowym sterownikiem jest ich kilka np: WinIo lub DirectIo

żna również przerobić prosty przykład z pakietu DDK dający dostęp do portów. Lub wykorzystać zgodnie ze sztuką sterownik systemowy parport. Ale myślę że dla elektronika/amatora wystarczy ta darmowa biblioteka.

Co do PCI to nie sądzę żeby komuś się chciało w warunkach amatorskich robić urządzenie seryjnie i pisać sterownik chyba że pojedyńcza sztuka do pracy dyplomowej.

Jedynym portem dla którego możnaby pouczyć się pisania sterowników pozostaje USB. Chociaż i z nim elektronicy/amatorzy radzą sobie głównie montując w urządzeniach przejściówki np: FTDI.

Pozdrawiam Paweł

Reply to
Pawel

bez przesady napisanie obslugi USB/PCI/Ethernet/RS232/LPT nie zajmie wiecej niz wieczor (mi, laikowi w programowaniu PC tyle zajelo) nie potrzeba zadnych zewnetrznych bibliotek wystarczy uzyc MFC, jest ladnie udokumentowane, sa funkcje port open, port close, port write, read wszystko co potrzeba jest w google, razem z przykladami oraz w MSDN tutaj masz moje kody do rs232, TCP, USB pisane wlasnie z MFC

Greg(G.Kasprowicz

Do czego służy biblioteka :

-Full Spice libraries ze stronki:

Jesli mogę zapytać?

Reply to
Dr.Endriu

Trochę nie zrozumiałem intencji autora postu. Myślałem że chce pisać sterowniki urządzeń dosłownie.

Pozdrawiam Paweł

Reply to
Pawel

jak sama nazwa wskazuje - do PSpice wersja studencka ma bardzo ograniczone

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

I jednocześnie skazujący ich klientów do używania windowsa po wsze czasy ... To może już lepiej po prostu C++ i jakiejś przenośnej biblioteki GUI. Builder nie dość, że praktycznie umarł, to jeszcze straszy mnie po nocach w postaci kawałków nieprzenoszalnego kodu popełnianych przez pseudo programistów.

Zawsze mogę dorzucić swoje 3 grosze, jak na razie robie przenośną klasę do COMa (win/lin) ale raczej to nie dla początkujących( bo będzie w C++ a nie C z klasami). Szykuje też małą rewolucyjkę dla hobbystów ale o tym na razie sza ... może za pól roku :P

Reply to
Sebastian Bialy

Parę pytań:

1)

Ograniczone co ?

2) Czyli kompilując dane biblioteki, możemy uzyskać plik wynikowy w którym będzie się zawierał program PSpice, czy tylko jakieś dodatkowe moduły do tego programu?

3) Jeżeli możemy uzyskać program PSpice, to jaki kompilator użyć do tego, i czy Visual C++.v6.0 wystarczy?

Tak się złożyło że od dawna szukam bibliotek do symulatorów elektrycznych np. Elektronic Workbench, Pspice, a tu są gotowe biblioteki....szok.

4) W wersji PSpice którą ja używam, mam ograniczenie w postaci ilości komponentw któe mogę wstawić (gdzieś około 100szt, czy w tej wersji - jeżeli to okaże się wersją, a nie tylko jakimś dodatkowymi modułami,) jest takie oganiczenie.?
Reply to
Dr.Endriu

ilosci komponentow w bilitekach

wystarcz ywgrac do katalogu z bibliotekami

hee???

przeciez to tylko biblioteki elementow, zgromadzone m.in podczas studiow czy ty naprawde myslales ze to kody zrodlowe PSPICE???<lol>

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Greg(G.Kasprowicz) przemówił ludzkim głosem:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Jesteś tego pewny ? Twój przykład USB wykorzystuje bibliotekę Cypressa.

Reply to
Zbych

Właśnie tak sobie pomyślałem, a coż w tym takiego dziwnego. Mój wykładowca z Polibudy Częstochowskiej sam sobie napisał program podobnie działający (może nie tak bardzo rozbudowany), tylko że w Delphi więc wcale nie rozumię tak wielkiego zdziwienia.

Ja też mam zamiar coś takiego stworzyć by liczyć niektóre zagadnienia elektryczne,tylko że w C++, więc doprawdy nie wiem skąd tak wielkie zdziwienie....

Przypuszczałem że za pięknie by było znaleźć kogoś na no sieci kto by rozgryzł to zagadnienie. Do tej pory spotkałem się tylko z dwoma osobami w Polsce którzy stworzyli program opierający się na obliczeniach macierzowych :

1) Wyżej wymieniony wykładowca 2) dr. Zdun z Politechniki Warszawskiej
Obydwoje niestety raczej nie pomogą mi w moich trudach, gdyż prezentuje swoją osoba zbyt niski poziom. Przypuszczałem że zbyt piękne by to było aby znaleźć kod źródłowy do wyżej wymienionego programu, (cuda czasami się zdarzają :)...), lecz niestety nie tym razem
Reply to
Dr.Endriu

Dr.Endriu przemówił ludzkim głosem:

Kody źródłowe do berkeleyowskiego spice'a (i różnych GPLowych odgałęzień) są dostępne.

Reply to
Zbych

Trzy pytanka :

1) A cóż to za odmiana ten berkeleyowski Spice ? 2) W jakim języku jest w/w berkeleyowski Spice ? 3) Gdzie kody te są dostępne ?.
Reply to
Dr.Endriu

Dr.Endriu przemówił ludzkim głosem:

Google się popsuł?

Protoplasta większości współczesnych spice'ów

Zbych

Czy owe elementy zgromadzone podzczas studjów pisane były przez ciebie ?

Reply to
Dr.Endriu

wiekszosc nie, kilka tak.

Reply to