Kupować antenę czy nie ?.

Gdzieś mi się obiło o uszy  że za jakiś czas mają wprowadzać sygnał cyfrowy
odnośnie telewizji publicznej (zwykłą telewizja - TVP1, TVP2, POLSAT, TVN),
stąd też moje pytanie czy jest wogóle sens kupowac antenę do odbioru TV -
coś w stylu:

http://www.allegro.pl/item860886941_antena_tv_reflekta_ante_6896.html

lub

http://www.allegro.pl/item858383919_antena_tv_siatkowa_ze_wzmacniaczem_12_mies_gwaranc.html

Czy koledzy orientują się czy ten nowy sysytem nadawania będzie potrzebował
jakichś innych anten - z zasłyszenia obiło mi sie o uszy że do odbioru tej
telewizji potrzebne będzie jakieś dodatkowe pudełko które będzie trzeba
dołączać do standardowych (chyba analogowych ????) telewizorów.

P.S. Ogólnie to staram się nie oglądać tych solorzowsko-michnikowskich tub
propagandowych, ale czasami trzeba oglądnąć jakiś ustawiony mecz w lidze
polskiej jak koledzy na piwo do mnie przyjdą ....

Endriu
Re: Kupować antenę czy nie ?.

cyfrowy
TVN),
http://www.allegro.pl/item858383919_antena_tv_siatkowa_ze_wzmacniaczem_12_mies_gwaranc.html
Na 98% nie!

Oglądasz teraz!
No to ogladaj (byle nie za dużo ;)

Po 1 - achiwum grupy czytać należy.
Po 2 - o ile zaistnieje taka potrzeba (a nie zaistniała jeszcze) antenę
zakupić raczej tu www.dipol.com.pl
Po 3 - poczytać wyżej wymienioną stronę, a takoż i www.aval.com.pl o doborze
anten

Włodek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

A jakieś linki do poszczególnych dyskusji można?.

Endriu
Re: Kupować antenę czy nie ?.

z 17 wrzesnia, temat DVB-T

Nie będę za Ciebie szukał!

Włodek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Dziękuję bardzo.

Odnośnie wypowiedzi kolegi "Harrison Bergeron" (wklejam linka - to naprawdę
nie takie trudne)

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Dziękuję bardzo.

Odnośnie wypowiedzi kolegi "Harrison Bergeron" (wklejam linka - to naprawdę
nie takie trudne)

"[...] Moja rada: na razie nic nie kupuj,
dopóki nie pojawią się karty kodowe w sprzedaży.[...]

[...] Poza tym TVP stara się aby producenci odbiorników
wypuścili na rynek też odbiorniki combo DVB-S2 + DVB-T
(satelitarno-naziemne).
I moim zdaniem te będą najbardziej interesującymi odbiornikami
dla osób, które po raz pierwszy będą nabywać tego rodzaju sprzęt.
[...]".

Mam rozumieć iż główna rada brzmi nmniej więcej:

Za niedługo nadchodzą zmiany - więc olej tradycyjną antenę, poczekaj i kup
sobie satelitarnonaziemny odbiornik DVB-S2 + DVB-T ale to dopiero jak
pojawią się do nich jakoweś "karty kodowe" w sprzedaży ?. (A cóż to będą za
karty kodowe - do telewizora czy może do jakiegoś rodzaju tunera
satelitarnego ?).

Czy jak to  wkońcu będzie wyglądać,  będę w końcu musiał kupić - nowy typ
telewizora + tuner + kartę ?

Endriu
Re: Kupować antenę czy nie ?.

Moja wypowiedź tyczyła się doboru odpowiedniego tunera do rodzącej się
dopiero platformy satelitarnej TVP.
Bez wnikania w szczegóły jak to się stało, TVP zaniechała uruchomienia
platformy. Nie ma tunerów z logiem TVP, nie ma kart TVP - zapomnij o tym
temacie.

Natomiast ta nowa telewizja o którą pytasz to DVB-T.
Ona już istnieje. Odbiera się ją przy pomocy tradycyjnej anteny, a nowe
telewizory są przystosowane do jej odbioru (no powiedzmy... prawie wszystkie
nowe), więc żadne dodatkowe urządzenie nie będzie potrzebne.

Jeśli Twój tv jest wyposażony w tuner DVB-T MPEG4, to oprócz anteny nic
więcej nie jest potrzebne. (Są pomysły aby DVB-T była kodowana, ale puki co
jeszcze nie jest więc nie ma się co martwić na zapas do przodu "co będzie
potrzebne do kodowanej odbioru?".)
Jeśli masz stary tv, czeka Cię wymiana na nowy lub zakup stosownego tunera
zewnętrznego.

A co do anten... Wszystko zależy od tego jakie masz lokalne warunki odbioru.
Obecnie używam anteny produkcji wspomnianego już Dipola, model "DIPOL
19/21-69 DVB-T" (kod towaru: A1911). Wcześniej miałem szerokopasmową siatkę
ze wzmacniaczem. Yagi jest lepsza - nie dość, że mała zgrabna i tania, to
jeszcze zapewnia mi ładniejszy odbiór niż wcześniejsza siatka.
Szkoda, że sklep internetowy Dipola liczy przeszło 30 zeta za wysyłkę. Jeśli
ktoś jest spoza Krakowa... zwyczajnie się nie opłaca.

Pozdrawiam
Harrison Bergeron

Re: Kupować antenę czy nie ?.
nowy typ

ciekaw jestem tylko jakim cudem antena o wiekszym zysku (siatka - 14dbi)
moze byc gorsza od yagi A1911 o zysku 13.6dbi

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Ja tam nie wiem ile dbi miała moja stara siatka. (!)
Jedyne co mogę teraz powiedzieć, to to że w mojej (subiektywnej) ocenie
obecna antena zapewnia mi lepszy odbiór niż antena poprzednia.
Jeśli kogoś interesuje mogę dokładnie opisać jakie zmiany na plus i minus
zaobserwowałem.

Pozdrawiam CU
Harrison Bergeron

Re: Kupować antenę czy nie ?.

(ciap)

Raczyłeś przeczytać wskazane materiały, czy dalej będziesz się popisywał
ignorancją?

PW! w Nowym Roku

Włodek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

wyjasnienie jest bardzo proste.
Siatki maja bardzo rozna jakosc wykonania tzn tolerancje wymiarow
oraz ich pozostalych parametrow ponadto siatka cechuje sie
mniejsza kierunkowoscia (jesli nadawane sygnaly sa z jednego
kierunku a zaklucenia powstaja glownie z innego kierunku np
o 60 stopni od nadajnika yaga zbierze ich znacznie mniej).
Stosunek sygnalu do szumu jest wazny. Mozliwe rowniez
ze przy siatce zamotowany wzmacniacz sie przesterowuje
od zbyt silnego sygnalu luz wrecz sie wzbudza.

Na grupie byly juz opisy instalacji gdzie siatka byla lepsza
ale to nie stanowi reguly wszystko zalezy od lokalnych warunkow
odbioru.

Osobiscie znam przypadek w Warszawie gdzie najlepszy
odbior jest na 1m odcinku linki 0,5mm2 :-)
--
pzdr, j.r.

Re: Kupować antenę czy nie ?.

1. Zysk anten mierzymy w dB (w stosunku do dipola którego zysk się
przyjmuje za zero).
2. Antena siatkowa jest synfazowym połaczeniem 4 dipoli. Ponadto jest
wyposażona w ekran. Policzmy : Zysk gdy połączymy dwa dipole - 3dB. Zysk z
połaczenia dwóch zespołów dwudipolowych - 3dB. Zysk szacunkowy z ekranu
(zakładam że cała wiązka tylna jest kierowana do przodu) kolejne 3 dB.
Razem mamy 3+3+3=9 dB. W praktyce zyski 3dB są osiągane tylko w teorii, w
praktyce jak jest 2,5dB to już bardzo dobrze. A więc góra 3x2,5= 7,5 dB.
Skąd panowie producenci biorą 14dB to ich słodka tajemnica. Ja tam bardzo
chciałbym zweryfikować wyniki ich pomiarów (o ile jaieś były w ogóle).

--
Jacek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Antena z płaską siatką i czterema dipolami ma zysk
od 10 do 12 dB odpowiednio dla częstotliwości od 500 do 800 MHz.
Siatka ma rozmiar 600 na 900 milimetrów. Dipole półfalowe grube.

Na podstawie czeskiego "Amaterske Radio pro konstruktery"
numer 6 z 1981 roku strona 227. :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Kupować antenę czy nie ?.

No... A Amaterskie Radio na podstawie danych producenta. A producent na
podstawie sufitu :) A świstak siedzi i zawija :)
--
Jacek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Nie może jeśli to prawda. Każdy sprzedawca może pisać co zechce. Nie
wiadomo
czy zgodnie z prawdą. Ja już kupowałem Yagi 2,4 GHz o zysku podobno 19 dBi o
długości 50 cm.

Remek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Czyli jest tak, że taraz mamy dwa rodzaje "nadawań", DVB-T oraz stary system
(który nie wiem jak się nazywa).
A jeżeli tak, to wiadomo do kiedy będzie nadawana telewizja "po staremu" ?.

Endriu
Re: Kupować antenę czy nie ?.

Ogólnie mówi się "telewizja analogowa" i "telewizja cyfrowa".
Przy czym określenie "tv cyfrowa" ludziom nieobeznanym z tą tematyką,
kojarzy się najczęściej z tv satelitarną (DVB-S). A przecież cyfrowo można
nadawać też naziemnie.
W Polsce zamiennie z określeniem DVB-T funkcjonuje określenie NTC - naziemna
telewizja cyfrowa.

Harmonogram przejścia na DVB-T znajdziesz na stronach UKE. Ma on raczej
charakter orientacyjny, i podane w nim daty mogą ulec zmianie.
http://www.polskacyfrowa.org /
(bezpośredni link do harmonogramu:
http://www.polskacyfrowa.org/index.php?id=6
)

Pozdrawiam
Harrison Bergeron

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Naprawdę wielkie dzięki za naprwde konkretne info :).

Widzę że u mnie (okolice Katowic) DVB-T zacznie nadawać dopiero w 2011, a
TVA wyłączą dopiero w 2013.
Chyba będzie trzeba kupić zwykłą siatkówke ze wzmaczniaczem (która będzie
również odbierać DVB-T), a z kupnem telewizora (na któym mi wogóle nie
zależy) można się będzie wstrzymać do 2013 roku.

I to by było na tyle ....

Endriu
Re: Kupować antenę czy nie ?.
Cześć!
Poczytaj informacje z tej strony:
http://www.polskacyfrowa.org /
To jest link ze strony UKE, czyli jak najbardziej oficjalnego organu
państwowego. Nie będę polemizował z opiniami, czy nasze państwo oszuka
obywateli, czy nie. Po prostu nic bardziej oficjalnego nie ma.

Jest też plan zastosowania kanałów (częstotliwości) dla poszczególnych
multipleksów a więc można się zastanowić jakie będą potrzebne anteny:
http://www.mi.gov.pl/files/0/1791824/PlanDTTxx11zalacznik2planykanalowerevpk20091106.pdf

Gorzej, że nikt nie da głowy jakie programy TV będą na poszczególnych
multipleksach - MUXach. Obecnie jest tylko jeden MUX, powoli pojawiający
się na terenie Polski ale czy będą te, które są zapisane?
http://www.telewizja-cyfrowa.com/nadajniki.html
tu jest dyskusja:
http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=2&t71%7
To może być większy zgrzyt, bo jak widać nieudolność urzędników i
ścieranie interesów naprawdę może wprowadzić sporo zmian. Nastawisz się
na odbiór tego, co już tam jest zapisane a za pół roku zonk.

Jeszcze tylko jeden kwiatek do dyskusji - mam kablówkę ale chcę
przetestować - ot tak dla sportu. Sprawdziłem na pojedynczym dipolu, że
mam sygnał na odpowiednim poziomie z Wichowa w lubuskim. To już nie ma
być emisja testowa, tylko normalna. W sumie nawet myślałem, że trzeba
polutować z drutu jakąś bardziej rozbudowaną natenę ale sprawdzę na tym
co mam. Kupiłem tuner USB do odbioru DVB-T. Zanim zabrałem sie za
eksperymenty, jescze raz sprawdziłem poziom sygnału i na kanale 45 zero
sygnału - mam tylko poziom szumu. Tak było 31 grudnia około 15:00. Może
awaria, może z lekka olewają. To na razie jest jeszcze mało popularne,
więc po prostu obserwuj rozwój wypadków. W tabelach masz terminy, do
kiedy masz się spieszyć, bo Ci wyłączą Twoje kanały analogowe.

Maciek

Re: Kupować antenę czy nie ?.

Z obserwacji "dyskusji  na temat" wiem, że dopiero odpowiedni poziom sygnału
 powoduje pojawienie się obrazu.
Podobno (nie sprawdzałem swymi zmysłami) inaczej niż w analogówce
w której wzrastał poziom szumów, pojawiał się obraz cz-b i w końcu doby
kolorowy.
Po prostu na zwykłym dipolu możesz "nie uruchomić obrazu".

Artur(m)

Site Timeline