Kto zna rezystancje termiczną radiatora typu RE

Witam Moze ktos zna parametry termiczne radiatora typu RE takiego ja przedstawilem ponizej.

nie moge znaleźć informacji na temat zdolności rozproszenia ciepła dla tego radiatora.

A może ktoś moglby z praktyki powiedzieć do jakiej temperatury rozgrzeje się radiator o długości 50cm w temp. 25stC jeżeil umieszcze na nim 3 moduły tyrystorowe na ktorych wydziela sie moc 130W (sumarycznie okolo 400W) bez wymuszonego obiegu powietrza.

Reply to
roxy
Órzytkownik "roxy" napisał:

jeśli to jest czerniony aluminiowy radiator to:

1,1 K/W dla 50mm radiatora, 0,7K/W dla 100mm, 0,5W/K dla 150mm

jakieś 90stopni jeśli podłączysz je do trzech15cm-owych kawałkuf tego radiatora:O)

Reply to
Papa Smurfs

Dziekujew za szybka odpowiedz. Radiator nie jest czerniony. Jedyny parametr jaki podaje producent to jego waga ktora wynosi 19kg/mb długosci.

Reply to
roxy
Órzytkownik "roxy" napisał:

jeśli nie jest czerniony to niebędzie miał takich parametruf jak napisałem, zresztą do chłodzenia pasywmego nie ma sensu stosowania bladych radiatorów, bo czernienie zwiększa jego wydajność nawet o 70% w stosunku do nieczernionego:O)

Reply to
Papa Smurpfs

Użytkownik "Papa Smurpfs" snipped-for-privacy@za.hujami.za.lasami> napisał w wiadomości news:hfu70d$24t$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Może 70% miało to co piłeś, skąd takie dane ?

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk
Órzytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" napisał:

jak byś się chociaż raz w życiu w to bawił to byś wiedział:O) rozumiem że z ciebie taki strongmen że jedynie 0% pijasz, ale zastanów się dlaczego produkuje się radiatory czernione mimo faktu że jest to kosztowne, bo chyba nie dla ozdowy twoim zdaniem?:O)

Reply to
Papa Smurpfs

Użytkownik "Papa Smurpfs" snipped-for-privacy@za.hujami.za.lasami> napisał w wiadomości news:hg0dme$3d8$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

A kaloryfery produkuje sie białe.

Sorry, ale dowód mało inżynierski.

Reply to
Szymon

Chciabyś mieć w domu czarne kaloryfery?

Mało inżynierski? Ty naprawdę nie uznajesz tego, że czarne radiatory lepiej oddają ciepło? Czy tylko sobie z nas tu jaja robisz, jak ten, co to niby aluminium od miedzi nie odróżnia.

A o ile lepiej oddaja ? Bo jak pamietam praktyke grot lutownicy [wielkosci rzedu palca] przez promieniowanie oddaje mniej wiecej tyle co przez konwekcje dopiero przy temperaturze rzedu 200 C.

Cialo doskonale czarne w temp 60C emituje ~700W/m^2. Ale jednoczesnie przyjmuje ~400W z otoczenia ktore ma 20C. Czyli razem zostaje jakies 280W/m^2.

Jesli wezmiesz pod uwage ze wielozebrowy radiator nie moze w pelni emitowac, bo sie zebra przeslaniaja, to taki typowy zasilaczowy radiatorek o wymiarze powiedzmy 5x5cm, moglby jakies 1.5W wypromieniowac.

Jak dodasz do tego ze kolor farby nie musi odpowiadac jej wlasciwosciom w dalekiej podczerwieni, ze promieniowanie nie musi byc pozadane, bo podgrzewa okoliczne elementy, ze warstwa farby izoluje cieplnie, to sie nie ma co dziwic ze sporo jest nieczernionych.

J.

P.S. Miedz dobrze odbija w pasmie 10um. Czyli zle emituje. Ile utlenione aluminium to mi sie nie udalo wyguglac.

Ale udalo sie ze dobre lustra laserowe sa z mozliwie czystej miedzi beztlenowej :-)

Órzytkownik "J.F." napisał:

aleś mnie rozbawił:O) ciało doskonale czarne ma ma taką samą emisję, co absorbcję, bo absorbcja to jest emisja ze znakiem przeciwnym:O)

weźno znowu nie rozśmieszaj i nie zachowuj się jak przedstawiciel handlowy bez szkoły:O) radiatoruf się nie maluije, tylko powleka nieswykle cienka warstwą przewodzącą termicznie:O)

p.s. jak kiedyś w sklepie spytałem się dlaczego nie mają czaenych radiatoruf, tylko same srebrne, handlarz spytał się po co skoro nie ma żadnej różnicy, to mu odpowiedziałem że trzeba było do szkoły chodzić to by widział różnicę:O)

Reply to
Papa Smurpfs

Pomiędzy polerowanym aluminium a ciałem doskonale czarnym mieści się spore spektrum odcieni, które lepiej lub gorzej oddają/przyjmują ciepło. Na potrzeby kolektorów słonecznych dobrano idealną barwę i nie jest to ani polerowana miedź, ani utlenione aluminium, tylko kolor mocno ciemny. Ale daleki od ciała doskonale czarnego.

Chcesz konkretów - poszukaj katalogów radiatorów - wszystkie podają niższą rezystancję Rth-h-a dla radiatorów czernionych. Sporo niższą.

To jeszcze gorzej - roznice beda jeszcze mniejsze.

Z kolektorami jest jeszcze inaczej - pada nie nie swiatlo widzialne i bliska podczerwien, emisja wlasna jest w dalekiej podczerwieni.

A masz jakis przyklad pod reka.

No przeciez wlasnie zalozylem taka sama. I to ze dziala w dwie strony.

Zasadniczo sie czerni chemicznie. Ale jak ktos pomysli ze lepsze czarne i odda do malowania ?

Zaintrygowała mnie ta odpowiedź o różnicy wydajności i poszperałem.

Ciężko coś znaleźć:

widziałem jeden merytoryczny błąd, gdzie blachę miedzianą zrównuje się z mosiężną. Tymczasem miedź ma znacznie lepsze przewodnictwo od aluminium, zaś mosiądz kilkukrotnie mniejszą od miedzi i mniejszą od aluminium.

Dla blachy różnica jest spora, natomiast dla radiatorów żebrowanych spada. No i zalezy też od temperatury.

Reply to
EM
Órzytkownik "EM" napisał"

fajny artykuł, strasznie zagmatfany bo wykresy nieprzejrzyste, ale ściągnąłem go sobie na dysk, dzięki, ale poza zaintrygowaniem coś chciałeś powiedzieć w temacie?

Reply to
Papa Smurpfs