Krokowiec krokowcowi nierówny :)

Witam!
    Mam dwa silniki krokowe bipolarne jeden z nagrywarki, a drugi z
jakiejś maszyny(4A,DC 2,2v 0.6stopnia/krok).
Steruje tym atmega, za pośrednictwem L293D. Wszystko jest zasilane z
zasilacza 5V/2A.
    I tu by się wydawało że oba silniki podłączone pod układ powinny
działać bez kłopotu, a tak nie jest. Cały wic polega na tym że potrzebują
one dwóch różnych sekwencji sterujących.
    I tak od nagrywarki działa bez kłopotu na:
trzy ósme niesymetryczne(to tablica dla niego):
static const uint8_t trzy_osme[8] = { 8,10,2,6,4,5,1,9};
jednej czwartej nie sprawdzałem, ale myślę że bez kłopotu będzie
działać.
    "Poważny krokowiec" działa zaś na tablicach z nanotec.de:
static const uint8_t nanotec_full[4] = ;
static const uint8_t nanotec_half[8] = ;
    Zamienianie kabli nic nie daje, jak silnik jest poganiany
nieodpowiednią tablicą to się tylko trzęsie jak galareta(no moze wszystkich
kombinacji przewodów nie przerobiłem, ale dużą część z nich napewno).
    Czy Ktoś z Was Szanowni Grupowicze mógłby mi to trochę
rozjaśnić? Czy w zależności od wykonania silnika, różna musi być
sekwencja
sterująca?

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
Zamień 2 z 4 i będzie OK

MM

Re: Krokowiec krokowcowi nier?wny :)

Zamieniłem 2 z 3 i działa.

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nier?wny :)
No zgadza się, za bardzo skróciłem i nie wytłumaczyłem dokładnie:
Pisałem o wartości bitów - bit0=1, bit1= 2, bit2=4, bit3= 8
miało być: zamień wyjście o wartości 2 z wyjściem o wartości 4 czyli druty 2
i 3  :-)

MM

Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

co za nazwy.

A omomierz co mowi ?

Bo analiza programowa twierdzi ze ten twoj nanotec to
1100
0100
0110
0010
0011
0001
1001
1000

czyli tez 3/8, tylko trzeba dwa kabelki zamienic.

J.

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
J.F. wrote:

[ciach]
Uzwojenia są tak samo położone, Ale gdzie jest dokładnie A+,A-,B+,B- to tak
drogą eksperymentu ustalałem.
Znaczy jedno uzwojenie obrócić o 180stopni?
Obróciłem kabelki drugiego uzwojenia o 180stopni i nic.
gniazdo     |C|N|CZ|B|
wtyk    |C|N|B|CZ|
C-czerwony, N-niebieski,CZ-czarny, B-Biały
Zamieniłem Kable w ten sposób i faktycznie działa.
gniazdo    |C|N|CZ|B|
wtyk    |C|CZ|N|B|

Cewki w silnikach są tak samo.

      |^^^|    |^^^|
wtyk |C| |N| |CZ| |B|

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

Nie nie.
tu masz uzwojenie miedzy bit0 i bit2, a drugie miedzy bit1 i bit3.

A w pierwszym  3-2 i 1-0

Choc teraz juz wiemy ze omomierz mowi cos ciekawszego

J.

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

Mała errata, ten duży to nie jest chyba bipolar. Zmierzyłem jedno uzwojenie
i zadowolony przyjąłem że drugie dwa piny to druga cewka.
Tymczasem.

. | 1 | | 2 | | 3 | | 4 |
.   |-3R-|--8R--|--8R--|
.   |---8R------|      |
.   |-------8R---------|
Tak wgląda pomiar tego silnika :) Chciało mi się używkę na allegro.
Więc problem chyba rozwiązany. Dziwne tylko ze też chodzi jako bipolarny.
Google niestety o tym silniku milczy.
    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

A szosty pomiar ?
Bo jeszcze uzwojenia moga miec polaczone srodki. I nadal moze byc
uzywany bipolarnie, tylko nie w trybie "3/8".

Ale to powyzej nie wyglada na to ... przegrzane i zwarte jedno
uzwojenie ? Czy trzy robocze i jedno tacho ?

J.

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

2 - 4 zero ohm. WTF się ja pytam. Czy rozkręcenie może silnikowi zaszkodzić?

Bo mam chęć rozebrać drania.

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
A pewny jesteś, że to w ogóle jest krokowy "kwadratowy" z czterema
uzwojeniami niezależnymi, a nie BLC bezszczotkowy połączony w kwadrat?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

No teraz to sam nie wiem co tu na stoliku mam. Myślałeś o BDLC?
Ale jak to sprawdzić. Ale nie myślę że to BDLC, ma ośkę dwustronną,
zembatkę
na niej i z wyglądu to jednak krokowiec. Co liczby uzwojeń to najwyżej trzy,
cztery są piny w gnieździe tego silnika. Ale ja już się gubię. sprzedawca z

allegro wystawił jako krokowiec.

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
Rozebrałem drania:
http://tomeq.unixstorm.org/grupy/krokowy.JPG
    Tu muszę złożyć samokrytkę, bo nie wiem jak to mierzyłem że
między 1 a 2 wyszło 3 ohmy jak widać jak jest na zdjęciu, niestety inne
pomiary też do bani.
Prawdłowe:
1-2 0,3R
1-3 0,7R
1-4 0,8R
3-4 0,8R
Przyjmując rezystancję kabli pomiarowych 0,3R to by sie wszystko mniej
więcej zgadzało.
    To chyba jednak krokowiec. Ale czemu tak dziwnie zrobiony?
Dzięki za porady. Następny razem kupię coś z pdf'em :)

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)
No jaki krokowiec, jak elegancko widać, że 3fazowy "zwykły", widać
przesunięcie na ząbkach wirnik-stojan (inna liczba rowków), z falownika
trzeba by go gonić.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

Czekaj - bo to chyba tzw reluktacyjny, wirnik nie jest magnesem.
krecic reka mozna lagodnie, bez przeskokow ?
Jak najbardziej "krokowy" - jedna z odmian.

Falownik tu nie pomoze - on jest chyba unipolarny.
Tylko jak polaczony ... nie ma przypadkiem wspolnego srodka na
obudowie ?
Hm, a moze to trzeba tak sterowac ze jedna cewke pod jeden biegun
zasilania, a dwie pozostale pod drugi ?

Tak czy inaczej - pogratulowac sobie ze sie drivera nie spalilo, bo w
silniku zwarcie.

J.

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

Jak kręce to tak delikatnie przeskakuje, jakby mrowienie. Tak jak
potencjometry w Tosce, takie mikroskoki są wyczuwalne.

Nie nie ma przejścia do obudowy z żadnego pinu.

A tu starałem sie nie przekraczać czasu załączenia, przyjmując indukcję
uzwojeń jak dla innych silników o tym prądzie. L293 daje jakieś w tym
przypadku 3V amplitudy. Czasy włączenia max 75ms. Więc prąd raczej nie
zdążył niepokojąco wzrosnąć. W każdym razie mam taką nadzieję.

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

Delikatne moze byc jakims resztkowym magnetyzmem spowodowane.
To chyba taki typ jak na animacji w wiki
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_krokowy

No to pozostaje druga hipoteza.

Ale miedzy dwiema koncowkami miales zwarcie a nie cewke :-)

J.

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

Och żeby tego sprzedawcę, gęś tylną nogą...
[ciach]
Sam już nie wiem co myśleć. Podłączony tak jak pisałem działa dobrze
gniazdo |C|N|CZ|B|
wtyk    |C|CZ|N|B|
Zresztą gubię się już w tych kabelkach. Tu jest graficznie:
http://tomeq.unixstorm.org/grupy/krokowiec_podlaczenie.png

[ciach]
To fakt o tym nie pomyślałem :)
    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierówny :)

Dzięki wszystkim za pomoc. Choć bardziej kibicowałem pomysłowi J.F. że to
bipolar z połączonymi cewkami. Tak pójdzie na półkę. Do tego co chcę
zrobić
potrzebny krokowiec(sanki przesuwane do foto i mają być przenośne).

    Bo(o)t manager

Re: Krokowiec krokowcowi nierĂłwny :)

Ale to jest krokowiec. I wystarczaja mu 3 kanaly.