Koszt wykonania piorunochronu

Atlantis napisał:

Albo uczynić stały i dobrze uszczelniony przepust w ścianie lub futrynie okna oraz złącze kabla zamontowane po zewnętrznej stronie ściany (ja tylko w kwestii wyobraźni technicznej, a nie profilaktyki antypiorunowej).

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik o napisał:

Mimo wszystko uziemiony maszt anteny TV, ponad nim osobny pręt, podłączony do piorunochrona i jest o wiele bezpieczniej. Artykuł był w nowościach na polecanej przeze mnie stronie. Tak się robi w TV kablowej (własne doświadczenia), tak też zabezpiecza się anteny telefonii komórkowej. Zwykle wytrzymują.

nie palą się od uderzenia, wiem, bo mieszkam na ostatnim piętrze i wiele razy mi grzmotnęło nad głową. Wiele razy widziałęm co jest na dachu. widziałem uderzenie pioruna w sąsiedni blok - blisko i na moim poziomie. Poszedł tylko minimalny żółty dymek z nadpalonego lepiku, trzymajacego betonowe kostki piorunochrona. Nic więcej. Dlatego nie radzę nikomu ignorować instalacji odgromowej, jeżeli nie mieszka w małym budynku u stóp czegoś, co przyciąga pioruny. Jeżeli mówimy o wsi lub dzielnicy domków jednorodzinnych, gdzie wszystko ma tą samą wysokość, to polecam piorunochron. Koszt jest minimalny a życie bezcenne. Prawdziwy piorunochron a nie sterczący drut, zakopany w ziemi koło psiej budy, gdzie sika pies, bo lepiej przewodzi :-) Co do zalecanego przez Ciebie wyrzucenia kabla za okno. Mam dwie podstawowe wątpliwości:

1) Zdążysz? Dziecko oglądające TV zdąży? Jeżeli antena jest najwyższym i jedynym metalowym elementem na dachu, to dajesz bardzo niebezpieczną poradę. Pioruny czasem uderzają ze sporej odległości i po prostu nie wiesz kiedy jest ta najwłaściwsza chwila. 2) Co się dzieje z piorunem, który trafi w antenę, popłynie kablem i nagle trafi na pustkę? On się nie rozpłynie w nicość na wylocie wtyczki, tylko popłynie dowolną drogą, np. przestrzeli ścianę i do instalacji CO, czy instalacji elektrycznej. Lepiej mu "wskazać" prawidłowy spływ do ziemi. Nie wypowiem się na temat anten radiokomunikacyjnych, bo się nimi nie bawiłem. Z tego co widziałem, to miały odgromniki na końcach zamocowanych do masztów. To było coś w stylu neonówek. Po trafieniu piorunem znikały ale dzięki nim lwia część prądu szła do uziemionego masztu. Na fiderze był zwierak - może niefachowo to nazywam ale chodzi mi o dźwigienkowy przełącznik ziemia/radiostacja. Na wejściu do budynku mogli mieć jeszcze ochronniki ale do użytku amatorskiego możesz sobie odłączać kabel i pozostawiać go poza wejściem w ścianę. Tak, wiem dlaczego nie ma masztów odgromowych obok anten KF - wpływałyby na charakterystykę anteny. Antenie TV juz tak nie szkodzi. Byle był zrobiony z głową. Bardzo ciekawie jest zrobiona instalacja antenowa Warszawy I w Solcu Kujawskim. Antena (anteny) są uziemione od góry i dzięki temu tworzy się parasol odgromowy. Zawsze się jakoś da, tylko trzeba minimalizować ryzyko. Na 100% się nie zabezpieczysz ale głupotą jest nadmierne ryzyko w zamian za ładniejsze płytki. Ludzie wydają setki tysięcy na dom a kutwią kilka tysięcy na piorunochron. Strzelam, bo nie wiem ile dokładnie kosztuje ale na pewnoo nie dziesiątki tysięcy.

Pewnie autor strony też coś ma na temat anten KF w swoich bogatych zasobach. Jeżeli nie, to niech wątkotwórca napisze maila z dokładnym opisem sytuacyjnym. Chętnie dowiem się co poradzi. Warto poczytać, bo widać, że człowiek ma spore doświadczenie i nie sieje paniki, np. jest oświadczenie o braku powiązania piorunów z użyciem komórki. Jest też krytyka aktywnych piorunochronów, modnej ostatnio nowinki, dającej złudne poczucie bezpieczeństwa.

Maciek

Reply to
Maciek

Fachowcy się o to nie sprzeczają. Oni wiedzą, że piorunochrony "aktywne" nie są skuteczne.

Linie WN są bardzo dobrze chronione i prawie nigdy (słyszałeś choc o jednym takim przypadku?) nie ulegają uszkodzeniu z powodu pioruna.

zabiciu człowieka stojącego pod drzewem - przy nieuszkodzonym

Znacznie mniej energii potrzeba, żeby zabić człowieka niż żeby w widoczny sposób uszkodzić drzewo...

czy walnięcia pioruna w namiot na polanie, itp.

Takie właśnie zjawisko przewiduje model elektromagnetyczny :) Pozdrawiam Jarek

Reply to
jarek_kordalewskiWYTNIJTO

Całkiem sensowny opis problemu. Sam fakt, że nie zalecają "piorunochronów aktywnych", wzbudza moje zaufanie :). Pozdrawiam Jarek

Reply to
jarek_kordalewskiWYTNIJTO

@

Reply to