Kontrola sygna?em TTL w??cznika dla pr?du o nega

Nie jestem elektronikiem więc prosze wybaczcie jeśli w mało precyzyjny sposób się wyrażam. Mianowicie mam zasilacz o podówjnej polaryzacji, za pomocą atmegi i tranzystorka typu mosfet zrobiłem wyłącznik dla prądu o pozytywnej polaryzacji, tzn. MCU włącza i wyłącza tenże prąd płynący z zasilacza, podobny układ chce stworzyć dla negatywnej polaryzacji i tu mam proźbę, nie chce gotowego rozwiązania bo w ten sposób za wiele sie nie naucze ale czy ktoś mógł by mi odpowiedzieć w jakim kierunku udeżyć, za czym sie rozglądać w sieci czy też w bibliotece. Z góry dzięki za odpowiedzi.

Reply to
bobofrut

Sprzęgi optyczne, na przykład. A jak już będziesz w bibliotece, to poszukaj też słownika ortograficznego. Przyda ci się.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "bobofrut" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@a13g2000yqd.googlegroups.com... Nie jestem elektronikiem więc prosze wybaczcie jeśli w mało precyzyjny sposób się wyrażam. Mianowicie mam zasilacz o podówjnej polaryzacji, za pomocą atmegi i tranzystorka typu mosfet zrobiłem wyłącznik dla prądu o pozytywnej polaryzacji, tzn. MCU włącza i wyłącza tenże prąd płynący z zasilacza, podobny układ chce stworzyć dla negatywnej polaryzacji i tu mam proźbę, nie chce gotowego rozwiązania bo w ten sposób za wiele sie nie naucze ale czy ktoś mógł by mi odpowiedzieć w jakim kierunku udeżyć, za czym sie rozglądać w sieci czy też w bibliotece. Z góry dzięki za odpowiedzi.

  1. jeśli zasilacz jest symetryczny (wspolna masa obu napięć) - po prostu zasosować tranzystor PNP w układzie zasilacza ujemnego napięcia sterowany z procesora. Emiter do masy, kolektor przez opornik do minusa. Z tego opornika wysterujesz tranzystor odłączający napięcie (lub dasz przekażnik zamiast tego opornika).
  2. Jeśli nie ma wspólnej masy - transoptor. pzdr, Andrzej
Reply to
Andrzej

Dzięki za odpowiedzi. Zasilacz jest symetryczny, oba napięcia mają wspólną masę, poprzez tzw. wirtualne uziemienie.

P.S. Co do mojej ortografi to przepraszam, wiem że jej poziom jest żałosny, poprostu niemiałem tego szczęścia i nie pobierałem nauki w Polsce, jeśli chodzi o język polski to mogę powiedzieć, że jestem samoukiem w tej dziedzinie, oczywiście to nie upoważnia mnie do sadzenia byków ;)

Reply to
bobofrut

Użytkownik "Andrzej" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:j2iidl$qti$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

[...]

--------------- Nie chwyciłem jak ten tranzystor miałby być sterowany (zakładam, że w tej już uruchomionej części procesor ma minus na wspólnej masie). Ja bym na przykład rozważył taki układ: noga procesora przez rezystor (ustalający prąd) do emitera tranzystora PNP, jego baza do wspólnej masy, a kolektor (źródło prądowe) steruje jakimś kluczem (NPN, darlington NPN, NMOS) w ujemnym zasilaniu. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:4e4d37ea$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Jak widać z mojego opisu: emiter do masy, kolektor do minusa, więc pozostaje baza :)) Oczywiście, można trochę skomplikować: Kondensator przyspieszający przełączenie tarnzystora równolegle do oprnika bazowego, dioda zabezpieczająca od bazy do masy itp.

Reply to
Andrzej