konstrukcja prądnicy - jak? - Page 4

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

ok, przyjrzałem się dokładniej i widzę że to nietypowy prostownik 3fazowy
zrobiony z mostków greca:O)
przejrzałem temat prostowników i sprawa ilości faz jest już rozwiązana:O)
mianowicie, jeścli chodzi o sprawnosć mocową prostowania, to jest ona
najwyższa własnie dla 3faz i wynosi ona 70%, wiec 3fazy są optymalne pod
względem prostowania, co nie zmnienia faktu że 30% jest wtedy tracone na
prostowaniu i pewnie jakeiś 10% z tych 70ciu jest tracone w akumulatorach
ołowiowych, wiec sprawnosciowo jest to mało ciekawe rozwiązanie:O(mozna by
to poprawić stosując przetwornicę 90% zamiast prostownika)

wygląda na to że tego typu energię najlepiej wykorzystać do grzania (co,
cuw) wtedy wykorzystamy 100% enetgii z takiej prądnicy:O)

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Ano. Widac ma niezbalansowana zawartosc szuflady :-)

Mozna prosic o te linki juz jakies wyjasnienia ? Skad te liczby ?

Ale wtedy nie trzeba nawet pradnicy :-)

J.

Re: konstrukcja pr?dnicy - jak?

nie chce mi się teraz tu klepać skomplikowanych wzoruf, są to liczby z tych
wzorów, te 70% to jest wartość sprawności mocowej dla prostowania 3fazoewgo,
maksimum przypada na jakieś 2,6coś fazy i też jeswt to niewiele ponad 70%,
jak byś był naprawdę zainteresowany to ci ten wzor klepne, to sobie
wyrysujesz w matlabie:O)

to jak niby byś zamieniał energię mechaniczną na cieplną? (tylko nie mów że
stosując jakeiś mieszadła wody:O)

Re: konstrukcja pr?dnicy - jak?

ok, odnośnie tych wzorów i wyliczeń sprawności, te 70% to jest sprawność dla
prostownika 3fazowego jednopolówkowego, i własnie dla 3 faz ta sprawnosć
jest najwyższa,

liczysz to tak że ze piszesz ohulny wzór prądu i napięcia wyprostowanego dla
m faz:O)
będą to połączone wycinki sinusoid, z rozkładu fouriera tych przebiegów
liczysz składową stałą, a następnie liczysz stosunek mocy wyprostowanej
składowej stałej do sumy m mocy zmiennych nieprostowanych:O)

mam już dość wzorów i obliczeń, to robota na parę dni:O(
może już ktoś to policzył?:O)
w każdym razie jak by nie liczyć to przy prostowaniach wielofazowych, prądy
płyną przez poszczegulne uzwojenia impulsowo, więc trudno się odnieść do
sprawności, bo jak tak patrzę na wykres prądów i napięć prostowania
2połówkowego 3 fazowego to widzę że przez większosć czasu okresu napięcia
dla danej cewki prąd nie płynie, zaczyna płynąć impulsowo w szczytach (stąd
mogą być szarpnięcia prądnicy)

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Moze zamiast sinusa na wyjsciu zaprojektuj pradnice tak, zebys mial
prostokat? Strumien musi zmieniac sie trokatnie w kacie walu.
Dla ulatwienia - takie pradnice (zwane pradnicami klowymi z powodu
ksztaltu nabiegunnikow dajacych taki przebieg strumienia) siedza w jazdym
samochodzie i zwane sa alternatorami
Prostowanie prostokata jest najefektywniejsze.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: konstrukcja prĹĄdnicy - jak?

żeby złożyć sensowny prostokąt to trzeba by zsumować minimum 10
odpowiednich
harmonicznych, czyli trzeba by w rotorze takiej prądnicy rozmieścić magnesy
na minimum 10ciu promieniach!:O)
niby się da, ale komplikacja ogromna:O)
hm... chynba nie wiedział bym jak się zabrać za obliczenia mocowe tych
harmonicznych tak żeby wszystkie miały odpowiednio proporcjionalne moce, czy
zależności amplitudowe by w zupełnoścfi wystarczyły, bo moc=U^2 (dla
impedancji jednostkowej)

ale pomysł przyznam ze ciekawy, cociaż nie rozumiem zdania że strumień musi
zmieniać się trokatnie?:O)

alternator to po angielsku prądnica prądu przemiennego!:O)

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Ale obejrzyj samochodowy. Na oko wlasnie trojkat ..

A tak nawiasem mowiac czy trzeba trojkaty ? Prostokatny nabiegunnik
wirnika z prostokatnym biegunem stojana zachodzi w trakcie obrotu
stopniowo.

J.

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Dla tarczowej pradnicy (z polem osiowym) trzeba sie naliczyc pewnie
Dla klasycznej z polem promieniowym nie ma zadnego problemu - trojkatne
magnesy albo nabiegunniki i prostokatne zeby stojana = calkiem ladnie
trojkatny strumien, zwlaszcza jak szczelina mala i strumien rozproszenia
niewielki.

No to policz L*dFi/dt.

No i? Nie wolno wyprostowac czy co?
Prostokat tez przemienny :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: konstrukcja prĹĄdnicy - jak?

ale trójkąt to jeszcze nie prostokąt i ciekawe czy sprawność jego
prostowania będzie lepsza niż sinusoidy?

ale w jaki sposób uzyskasz w prądnicy okresami stały prąd, gdy zmienne pole
magnetyczne nie indukuje stałego pola magnetycznego?:O)

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Rany czy ty czytasz co pisze? Pisze, ze strumien jest trojkatem.
Zrozniczkuj go teraz po czasie.

?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Tak nawiasem mowiac - jak to sie na 3 fazach sprawdza ?

Przy polaczeniu w trojkat bedzie nieciekawie, przy gwiezdzie z kolei
cos zbyt ciekawie wyjdzie ..

J.

Re: konstrukcja prĹĄdnicy - jak?

o rany, chyba za dużo alkoholu, bo zupełnie co innego czytałem niż pisało:O)

ok, wiec mówisz że pradnica kłowa, o o trójkątnych biegunach magnesów daje
sygnał prostokątny, no faktycznie, jak różniczkujesz trujkąt to masz
prostokąt (prawie prostokąt:O)

ale tak sie zastanawiając to będzie to okupione większymi magnesami by
uzyskać tą samą indukcję w wiekszej szczelinie, a dwa, to że taka prądnica
będzie pewnie strasznie siała zakłucenia, bo prostokąt to masa
harmonicznych?:O)

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Czemu wieksza szczelina?
Rozbiez kiedys alternator i zobacz jak tam to zostalo zrobione (tyle ze
zamiast wbudzania magnesami jest wzbudzenie pradem i odpowiednie
nabiegunniki. Specjalnie, bo prostokat daje najlepsze wykorzystanie
materialow czynnych wiec masa najmniejsza.

No a alternator sieje? Bo on ma wlasnie prawie prostokat na wyjsciu przez
prostownikiem :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: konstrukcja prĹĄdnicy - jak?

ok, żle to sobie wyobraziłem:O)
przejrzałem budowę tej prądnicy w necie, więc już kumam o co chodzi, więc w
"amerykance" trzeba by zastosować trujkątne magnesy i wszystko było by ok,
poza tym że takich magnesów nigdzie się nie kupi:O)
no chyba żeby złożyc ten trujkąt z mniejszych magnesikuf:O)

tak patrzę na konstrukcję tej prądnicy i zastanawia mnie dlaczego pole
magnetyczne między kłowymi biegunami nie płynie tam gdzie szczelina jest
najmniejsza, czyli powietrzem, a na obrazkach rysują te pole wychodzące do
gĂłry i przecinajace uzwojenie?:O)

a co do wzbudzania prądem, to ile razy silniejszą indukcję magnetyczną da
się wytworzyć uzwojeniem w stosunku do tej tworzonej przez magnesy
neodymowe?

nie mam pojęcia, nie miałem tej prądnicy w ręku i nie badałem co sieje, ale
jak masz tam dajmy 50obr/s i dajmy tam 10 par biefunuf to masz 500Hz
częstotliwość prostokąta (pierwszej harmonicznej), 10ta harmoniczna ma już
5kHz, nie wiem co o tym myśleć?:O)
w każdym razie szłyszałem głosy ludzi budujących elektrownie wiatrowe że
taka
elektrownia przydomowa potrafi zakłucić TV, radio i komórkę:O)
domyślam sie że albo symtria uzwojeń i mmagnesów nie jest zachowana i
napięcia znacznie odbiega od sinusoidy, albo prąd 3fazowy jest prostowany,
wtedy płynie on z każdej fazy impulsowo (takie grube szpilki), wiec też masa
harmonicznych

Re: konstrukcja pršdnicy - jak?

Mozna tez zamowic takie magnesy. Nie wiem ile kosztowaloby to, ale nie
sadze zeby producent technicznie mial z tym problem.
Ja niedlugo bede sondowal bardziej skomplikowany ksztalt i kierunek
magnesowania, bo bede mial do zbudowania pierscien Halbacha. Boje sie
zobaczyc wycene magnesow :(, dobrze ze to tylko ferryty.

Bo szczelina miedzy stojanem a nabiegunnikami wirnika jest mniejsza od
szczeliny miedzy klami. A pole jak to pole, lubi mniejsza reluktancje :)

W przypadku elektromagnesu bez problemu daje sie osiagnac nasycenie
rdzenia (przy odpowiednim chlodzeniu), tj. typowo 1.8T. Zeby tyle
osiagnac magnesem, trzeba miec duzo wiekszy przekroj i zastosowac
koncentracje strumienia. Nie zawsze jest na to miejsce, no i koszty
rosna. Sensowniej z magnesami pracowac przy mniejszych indukcjach, z dala
od nasycania.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: konstrukcja prądnicy - jak?

no to masz pod linkami konkretne informacje!:O)
http://maciejrz.republika.pl/amerykanka.html
http://maciejrz.republika.pl/magnetowod.html
http://maciejrz.republika.pl/magnesnica.html

ufff... wreszcie jakieś konkrety, bo od tych filmików na youtube to już mi
się w głowie kręci:O)

Re: konstrukcja prądnicy - jak?
No konkrety sa i to nawet ciekawe ale nie ma info o ile robic wieksze cewki :) Z
tego co rozumiem to L i s na stronie o magnesnicy to proba optymalizacji uzycia
magnesow (zmniejszajaca rowniez zaskoki). Musze to przetrawic.

--
Lukasz Sczygiel

Re: konstrukcja prądnicy - jak?

przetraw to koniecznie i dokładnie, bo tak jest dosłownie wszystko, a nawet
wiecej!:O)
fakt, że nie wszystko jest policzone, cześć jest tylko powiedziana, a
policzyc trtzeba samemu:O)

a strona "magnesnica" pokazuje jedynie w jaki sposób można wpływać na
kształt napięć indukowanych,
ale jak kształt odbiega od sinusa to masz masę harmonicznych i prądnica
oprucz generowania prądu zamienia się w generator zakłuceń:O(

już sama konstrukcja 3fazowa  w znacznym stopnie eliminuje zaskoki, wiec
muślę że nie ma już sensu wiecej kombinować z kagnesami, acha co do
3faazowości, to majac taką prądnice to trzeba ją też obciążyć 3fazowo, bo
jak zaczniesz to prostować, to niestety też prąd zaczyna płynąć impulsowo i
prądnica sieje masę zakłuceń:O(

jedyne co mnie jeszcze zastanawia to optymalny sposób obciążenia takiej
prądnicy, czyli jak ją dopasować do obciazenia, to znaczy czy rezystancja
obciązenia każdej fazy musi być równa rezystancji uzwojenia tej fazy?

Site Timeline