kondensatory nisko procentowe.

Witam
Trochę nieszczęśliwie nazwałem wątek ale trudno. O ile rezystory 1% czy 0.5%
są w miarę dostępne to jakoś nie widzę oferty 0.5% kondensatorĂłw.  Tak
sobie myślę może te elementy np z uwagi na proces wykonania mają większa
tolerancję? To może choć 1% , takich też nie ma? Dokładniej to 1 nF i
jeszcze 10nF w dowolnej technologii: ceramiczny, foliowy, czy jakieś tam
mksf. Wszystko jedno byle miał w miarę wzorcową pojemność. To co znajdę
gdzieś takie kondensatorki?

pozdrawiam MArek

Re: kondensatory nisko procentowe.

Kiedyś (dawno) w Elfie kupiłem 2%.
P.G.

Re: kondensatory nisko procentowe.
0.5%

oczywiście, że są. Ale faktycznie trudniej dostać. Ceramiczne 1%
dostaniesz mniej więcej do 1nF. Ewentualnie jeszcze teflon. Powyżej to
polipropylen, mika. Najlepsze szklane, ale te są raczej w pF (max 1nF).
Też na ogół 1%, ale za to zero zmian z napięciem i bardzo mały dryft
temperaturowy.

Tu masz np. polipropylenowe 1%, jakich szukasz:

https://www.distrelec.de/ishopWebFront/search/luceneSearch.do

polska strona trochę poj...., ale jak spiszesz numer to może wynajdziesz.

1n: 828402
10n: 828408

http://www.kemet.com/kemet/apps/sfa/kempl.nsf/WebKEMETLookup?OpenForm&type=Distributors&location=Poland&list=Country&map=Europe

(sklej jak się połamie)

tam jest lista dystrybutorów firme kemet, też mają 1%, a może i lepsze.
Podzwoń po dystrybutorach, to znajdziesz

Waldek

Re: kondensatory nisko procentowe.
Witam,

ToTylkoJa pisze:

 > Wszystko jedno byle miał w miarę wzorcową pojemność. To co znajdę
 > gdzieś takie kondensatorki?

Farnell. Mikowe tam widziałem o tolerancji 1%, cena - kilka, kilkanaście
PLN.

Dykus.

Re:[OT] kondensatory nisko procentowe.
0.5%
Lekki offtop - do czeka wykorzystuje się takie kondensatory?

Re:[OT] kondensatory nisko procentowe.

No może 0.5% to przesadziłem ale 1% to chciałbym jako wzorzec do pomiaru
indukcyjności (i / lub pojemności ) jako element generatora LC + miernik
częstotliwości. Częstotliwość do 1MHz to najgłupsze 89c2051 zmierzy w
miarę
dokładnie, a działanie Lx=1/(4*3.14*3.14*f*f*Cwzor) też powinno wykonać
nawet w trybie long int. To w tym momencie jeśli Cwzor jest +/- 20% to po
co się bawić w taki pomiar? Czy odpowiedz satysfakcjonuje?

pozdrawiam MArek

Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.
miarę
A to nie lepiej zrobić to C jakieś stabilne, ale nie koniecznie z równą
wartością z tolerancją 1%?
Tzn - bierzesz kondensator o jakiejś wartości (byle była
temperaturowo/napięciowo stabilna), mierzysz jego wartość i ustawiasz ją
w sofcie we wzorze.
Albo - łatwiej może o cewkę wzorcową, więc skalibrować "ile ma C" do
wpisania we wzorze gdy podepniemy znane Lx wzorcowe, wy wynik pomiaru
był zgodny z Lx?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.

Oczywiście że można. Dlatego ja się nie upieram że potrzebuję równo 1nF.
Równie dobrze może być 2.2nF lub 470pF. Ale chcę dokładnie wiedzieć ile to
w końcu jest. A podpowiedz 'to sobie zmierz' jest nie satysfakcjonująca bo
gdybym juĹź miał miernik L,C  to bym sobie nie robił drugiego nawet w ramach
zabawy - wprawki w elektronice.

pozdrawiam MArek

Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.

Dokładne pomiary L,C wydają mi się mało praktycznie potrzebne.
Już może szybciej f rezonansu całego obwodu LC, ale do tego nie potrzeba ani
wzorcowego C, ani L.
Może zmień wartość logiczną wyrażenia: "gdybym już miał miernik LC".
Zgrubny
pomiar C (2..3%) to niektóre multimetry mają.
P.G.

Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.

ja sobie radzilem na poczatku tak ze znalazlem kondensatorki 1%, przy ich
pomocy 'odpalalem' miernik i mierzylem inne elementy (L i C).
dokladnosc wystarczala zeby wyselekcjonowac nastepne, np. z paczki 100 sztuk
'skrajne' wartosci, oraz srodek. oczywiscie taki 'jednoprocentowy' miernik
pokazuje tez np. jak pojemnosc zmienia sie gdy podgrzewamy kondensator .

w ten sposob spokojnie mozesz wybrac elementy do nastepnego prototypu, ew
dzieki punktowi odniesienia 'nastawic' kondensator wzowcowy.
oczywiscie wazne zeby robic to wszystko w okreslonej temperaturze i pozniej
sie jej trzymac.

btw. w praktyce rowniez pojemnosc doprowadzen ma duze znaczenie. warto miec
to na uwadze.

--

Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.

no to kup szklany kondensator. Są najstabilniejsze temperaturowo
(praktycznie zero) i nie zmieniają pojemności z funkcją napięcia
(dopiero po przekroczeniu Umax, wtedy pojemność spada do zera ;-))

Sznurki ci podałem.

Waldek

Re: kondensatory nisko procentowe.

Ja sporo takich mam w wylutach ze złomowanych urządzeń telekomunikacyjnych
tyle że często chyba były robione na konkretne wartości pod zamówienie więc
sporo jest takich np. 633pF, 613pF 4234pF, 2222pF ale sa też np.100000pF
albo 150000pF.

Marek

Re: kondensatory nisko procentowe.

poszukaj strojonych , powietrzne lub prozniowe, mozna czasem znalezc na
aukcjach dla krotkofalowcow. oczywiscie trzeba je ustawic na okreslona
pojemnosc, ale z racji ze sa projektowane do generatorow i innego sprzetu
radiowego, jak juz ustawisz, to w miare beda sie trzymac (sa robione z
odpowiednich materialow)

oprocz tego spory wplyw na pojemnosc ma temperatura. ja w swoich miernikach
LC robilem dodatkowo termostat.
--

Re: kondensatory nisko procentowe.

No bez jaj. Kondensatory nastawne próżniowe kosztują prawdziwe
pieniądze. Za tyle kupisz worek szklanych 1%, albo i lepszych. A
pojemność powietrznych zależy od wilgotności i ciśnienia powietrza.
Upływność od wilgotności i zapylenia. Masz więcej problemów, niż na tym
zyskasz. Jak wątkotwórca robi ten miernik na mikroprocesorze, to jest mu
dokładnie obojętnie, czy ma wzorzec 1nF czy 2nF. Najważniejsze, by nie
było rano 1n, a wieczorem 1.1n.

Aha, jeszcze jedno. Należy uważać, coby obwód rezonansowy nie miał zbyt
dużej dobroci, bo kondensator może się przejechać. W każdym razie
kondziory szklane mają na ogół te 300-400V wytrzymałości napięciowej.