kondensator dostrojczy radiowy

może Ktoś wie, czy w takim starym radiowym kondensatorze którym dostrajało
się stare radia, zbudowany jest z takich płytek... czy wsunięcie płytek
powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pojemności tego kondensatora?

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Większa powierzchnia większa pojemność, proste.
Przem

Re: kondensator dostrojczy radiowy

UGD...

Re: kondensator dostrojczy radiowy
a to d to co niby jest?

skąd mam niby wiedzieć, może być zaróno równolegle jak i szeregowo, a może
mieszanie...

Re: kondensator dostrojczy radiowy

A skąd my mamy wiedzieć jakie połączenie zastosowałeś w układzie,
tudzież jak zrobiła to osoba projektująca konkretny odbiornik?

W najprostszym, pojedynczym kondensatorze zmiennym masz dwa zestawy
płytek - ruchomy i nieruchomy. Gdy jeden wsuwa się w drugi - pojemność
kondensatora rośnie.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Kondensator, to kondensator. Większa powierzchnia czynna, to większa
pojemność. Jasne samo przez się...
BTW. Zrobiłem kiedyś próbę - neonówka, w szereg kondensator zmienny z radia,
to do gniazdka 220 (tyle wówczas było), pokręciłem ośką, dało się zauważyć
bardzo słabe świecenie neonówki, zależne od tego, jak głęboko jedne płytki
były schowne wśród drugich.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Biorac pod uwage ze neonowka swieci jak sie z jednej strony dotknie ...
ciekawe jaka pojemnosc ma czlowiek.

Hm, co tu sie ciekawic, zmierzyc trzeba, ale jak ? :-)

J.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Policzyć ze stosownych wzorów, choćby nawet z prawa Ohma, znając napięcie,
znając prądddddddd (ale tyrpie, co?) :)), policzyć można impedancję, a tu
już myślę, że da się od biedy oszacować (tylko w jakich proporcjach jest R
do XC... Ale może omomierz by częściowo pomógł?) , ile jest pojemności...
Sposobów z pewnością jest trochę, ciekawostką było by je porównać :)) Aby
tylko to wszystko przeżyć :) (choć błysk w oczach, gdy mnie z lewej, do
prawej ręki przeleciało 250 z naprawianego radia lampowego :), to już
miałem, taki trochę jasnoróżowy) :)) A także, świecenie neonówki w obwodzie
przewód_gorący-ręka-twarz_po_drugiej_stronie-neonówka_z_wbudowanym_opornikiem-kaloryfer

:)) (może conajwyżej elementy były w innym szeregu, pominąłem przewody,
neonówka, to była taka w formie żarówki, z dwiema elektrodami "helikalnymi",
szybko traciła emisję). Zdarzyło mi się mieć mały (szara kropeczka) znak
elektryczny na skórze... ale nigdy nic złego mi się nie stało, lekarz nie
był potrzebny.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Nieeeee... trzeba zajrzeć do jedynie słusznych norm definiujących "Human
Body Model" :)
I tak zazwyczaj przyjmowana jest wartość 100 pF lub 150 pF...
... a w praktyce będzie zwykle trochę mniej.

pzdr
mk

Re: kondensator dostrojczy radiowy

U kobiet mniej :)

--
P. Jankisz
Re: kondensator dostrojczy radiowy

Ale za to ta indukcyjność... :))

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Statystycznie mniejsza powierzchnia okładzin ( nr buta ) i grubszy
dielektryk ( obcasy ).

I skłonność do wpadania w rezonans :>

P. Jankisz
Re: kondensator dostrojczy radiowy

A widziales gdzies jeszcze prawdziwe skorzane podeszwy ?
I moczyles w wodzie aby lepiej przewodzily ?

Cos tam oczywiscie przewodza, ale to znikome prady.

Chociaz ... niektore buty mam takie ze w nich strzelam iskrami.
Przewodzace, nieprzewodzace.

A pod butami ... wykladzina dywanowa, parkiet, a i beton raczej slabo
przewodzi. A pod nim przeciez styropian :-)

Ech, pamietam z dziecinstwa - podlaczamy pastucha elektrycznego, sprawdzamy
- nie dziala. Ale lampka sie pali, to bateria dobra. Zepsul sie tak nagle ?
Dobry, ale my w trampkach :-)

J.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Ciekawiej jest stojąc po kolana w wodzie przeciągać kajak pod jakimś drutem
rozciągniętym nad rzeką.
P.G.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

No, przypadek sprzed paru lat - przechodzil mezczyzna czy nawet dwoch
walem powodziowym pod linia wysokiego napiecia, i niosl wedke
rozlozona.
A wedka byla ambitna - dluga i z wlokna weglowego.

I sie okazalo ze plastikowe podeszwy, a kto wie - moze i gumowe
kalosze, przewodza i to calkiem niezle.

P.S. Taser ... ten amerykanski pistolet elektryczny - ma to dwie
strzalki, z drutami po ok 10m, ze 100kV ... jak oni te druciki
zaizolowali, ze im nie iskrzy miedzy nimi - no i ze sie zmiescilo. A
co wiecej urzadzenie ma dwa komplety drutow na pokladzie.

J.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Zawadził kijem o druty? Pewnie nie, wystarczyło zbliżenie, by skoczyła
iskra. To samo z butami -- wcale nie muszą przewodzić.

Jarek

PS
"Baczność, wysokie napięcie" -- te napisy przy trakcji kolejowej zawsze
mnie intrygowały, bardziej by pasowało "Padnij, wysokie napięcie".

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Mnie też - ale w końcu wydedukowałem, na ile słusznie nie wiem, że nie
chodzi o "baczność", jako stań wyprostowany, ale "baczność", jako "miej
baczenie", czyli "uważaj".

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Wieloznaczność słowa "baczność" jest mi znana, ale napis ma trafiać do
prostego chłopa, co to wielki świat widział wtedy, gdy był we wojsku.
Inni jakoś mogą pisać po ludzku "uwaga", tylko na kolei uparli się na
to "baczność".

Ojciec porządny, matka porządna, a syn -- kolejarz.

Re: kondensator dostrojczy radiowy

Cóż, ale to "wadza wi lepij" (władza wie lepiej), jeszcze jedno jak mogę
myśleć, to liczenie na to, że ujrzawszy "baczność" chłopina stanie na
baczność i nie pójdzie dalej, a nagadany w remizie/w maglu/etc wobec
jakiegoś mitycznego "Łużondzenia elekstrycznego" będzie sie go bać, jak
diabeł wody swięconej (dzisiejsze diabły chyba juz się jej nie boją...), a
może nawet będzie, pardon le mot, spierdalać stamtąd w tzw. podskokach...
może to to?

Pewnie "kuma 50 lat temu tak pisali", a kuma partyjna, a Partii Sprzeciwiać
Się Nie Należy, to i mamy "baczność"... a może jednak to?

Re: kondensator dostrojczy radiowy

To bardzo źle. Takie napisy spotyka się na przykład przy przejazdach
kolejowych. Jeśli dajmy na to jechać będzie furą, stanie na środku
drogi i ani stępa dalej, to niedobrze. Jeszcze gorzej, gdy razem
z batem stanie na baczność na tej furze -- wtedy to ani stać, ani
jechać dalej.

W podskokach przy tej trakcji niebezpiecznie. Lepiej gdyby się przeczołgał.

Źródła podają, że jako pierwszą zelektryfikowano linię z Warszawy do
Otwocka. W roku 1936. Warto sprawdzić jak przede wojną pisali przy drutach.