kolejnosc anten na maszcie

witam, planuje jutro montaz zestawu anten do tv naziemnej... mam anteny UHF, VHF, FM i trzymetrowy maszt... w jakiej kolejnosci (od gory) i z jakimi odstepami montowac anteny na maszcie?

Reply to
Artur

Troszkę mały ten maszt, bo trzeba zapewnić odpowiednie odległości między antenami. Z tego co pamietam to powinno być min. 1/4 długości fali dla dłuższej anteny. Ja robiłem tak, od góry: FM (dookólna), UHF, VHF UHF, VHF były kierunkowe.

Chodzi o to, by u góry nie było dużej anteny. Całość ma przypominać choinkę. Zapewne wiesz dlaczego.

Oczywiście przesunięcie anteny czasem o 1m do góry daję widoczą poprawę jakości sygnału, wtedy zamieniasz FM z UHF.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

A prawo mówi o maksymalnej wysokości części wystającej ponad dach, czy ponad najwyższy element dachu (komin)? Antenę można przecież zamontować na dachu między kominami lub na kominie.

Ile kosztuje takie zezwolenie? Pewnie nic, wystarczy papier złożyć. Zapytaj na pl.misc.budowanie.

Jeśli zamocujesz je za blisko mogą być odbicia.

Max. długość fali UKF(FM) to ~3.5m, VHF to ~2m , UHF to max. ~0.7m Oczywiście chodzi o odległości między najbardziej wystającymi elementami anteny. Jeśli masz różne polaryzacje, to nie powinno bć problemu.

To wyobraż sobie, że mocujesz największą antenę na czubku i wieje mocny wiatr. Zacznie machać tym masztem, aż się złamie.

Panowie z Dipola czasami potrafili taką bzdurę walnąć, że tylko w ciszy można od nich odjechać, nie robiąc wstydu, przy klientach. Generalnie fachowcy, u nich kupuję.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Zygmunt M. Zarzecki napisał(a): > Ile kosztuje takie zezwolenie?

Normalne pozwolenie na budowę trzeba.

pozdrawiam Bwa

Reply to
Bwa

Czyli masz rurę o długości 3m. A ile cm tej rury "stracisz" na mocowanie?

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

A powyżej jakiej długości masztu wymagane jest zezwolenie? Bo w Twoim przypadku jest to 2.60m. Nie wierzę, by zezwolenie wymagane była nawet na kikuta o długości 1m. :>

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki