klony starych komputerów

Witam!

Szukam jakiegoś w miarę konkretnego, gotowego projektu starego komputerka do samodzielnego złożenia. W grę najchętniej wchodzi ZX Spectrum (kwestie osobistego sentymentu) lub Apple I wedle projektu Wozniaka. Co do ZX to było kilka fajnych projektów, ale np. takie SpeccyBob nigdy nie doczekał się pełnej dokumentacji - na stronie projektu autor chwalił się schematami i zdjęciami wszystkiego połączonego na jakiejś płytce testowej a potem wszystko zniknęło z sieci... A najbardziej właśnie podchodziłoby mi rozwiązanie z odtworzeniem ULA za pomocą drobnicy TTL. ;) Jest też Chrome, al tutaj autor zaszalał - stacja dyskietek, skomplikowana PCB i dużo lutowania powierzchniowego FPGA. Na stronie są co prawda zdjęcia prostszej, prototypowej wersji będącej de facto zwykłym ZX Spectrum 48, ale brak jakiejkolwiek dokumentacji tego podstawowego projektu.

Co do Apple I, to widzę w sieci coś takiego jak jak Replica-1, ale dokumentacji nie widzę - jedynie ofertę sprzedaży kitów. Znalazłem też stronę gościa, który zrobił własną wersję oryginalnej wersji. W końcu przecież Wozniak udostępnił kompletny projekt ludziom z Homebrew Computer Club. Czy gdzieś istnieją te plany? Projekt płytki chyba jest tutaj najważniejszy. ;) No i kwestia części - chyba idzie je jakoś zdobyć? W końcu o ile wiem Woz posługiwał się ogólnie dostępnymi na rynku podzespołami i nie stosował niczego robionego na zamówienie, jak to miało miejsce w przypadku ULA w Spectrum? ;)

Reply to
Atlantis

Jeśli nie jest ważna moc obliczeniowa, kolor, tryby graficzne itp. to było coś takiego jak ZX-80. Zrobiony na TTL. Później upakowano to w specjalizowany układ tworząc ZX-81. Dopiero potem powstało Spectrum. Również pierwsze IBM PC były czyba projektowane z dostępnych układów.

Reply to
Bogdan G

Czasy takie ze nie TTL tylko FPGA/CPLD.

Ale po co to odtwarzac ? Przeciez to chyba da sie jeszcze kupic, problem moze byc z odtworzeniem klawiatury :-)

Ja w swoim Spectrumie, jak folia klawiatury padła po jakichś dwóch latach od zakupu, zrobiłem nową od zera :) Tzn. jakaś okładka od zeszytu, (z tworzywa, tak z 0,5mm grubości), w niej powycinane otwory pod klawiszami, na to z jednej i drugiej strony cienkie paski mosiężne, trzymające się końcami dziurek również zrobionych w rzeczonej folii. Przewody od tego ustrojstwa wlutowałem bezpośrednio w pcb. Robiąc to bałem się, że będą problemy ze zwieraniem "styków", kiedy nie trzeba, ale działało i działa bez problemu do dziś, jak niedawno sprawdzałem, demonstrując synowi swój pierwszy komputer :) Gorzej z gumową nakładką - większość napisów niestety jest pościerana i jeśli odtworzenie tego własnie miałeś na myśli, to rzeczywiście może być problem :)

Reply to
ajt

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:g9t65m$64q$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

może to rozpracować;

ostatnio Bajt przewinął się przez pobliskie mi zlomowisko

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Włodzimierz Wojtiuk pisze:

Nie ma sensu. Mi chodzi właśnie o gotowy projekt. ;) Jakby to powiedzieć... W konstruowaniu układów z dziesiątek scalaków TTL zastępujących metodą inżynierii wstecznej jeden zamknięty, robiony na zamówienie układ nie jestem za dobry. :P Tak samo jak nie jestem za dobry w lutowaniu powierzchniowym maleńkich układów FPGA. :P

SpeccyBob zapowiadał się bardzo interesująco, ale projekt nie wyszedł poza stadium prototypu na płytce testowej AFAIK. Gdyby tak było coś podobnego...

BTW płytkę kopii Apple 1 (oryginalnego, wedle projektu Woza nie żadnego współczesnego klona na kilku scalakach :P) znalazłem na ebay'u. Za 99$, wysyłka tylko do USA. ;)

Reply to
Atlantis

No to teraz

lub
i plytka jest twoja.

Reply to
Szakal

w Zielonej Gorze jest pewna firma, co robi klawiatury (takie na folii)...i mieli zlecenie ostatnio z Wegier na klawiatury do jakiegos ZX (81 lub Spectrum)....

Reply to
adresss

Włodzimierz Wojtiuk pisze:

przeciez teraz to warte by bylo tyle co jakis samochod pewnie... sa gdzies tego zdjecia?

Reply to
fReLuZ

ajt pisze:

A ja swego czasu naprawiłem pękniętą taśmę będącą częścią tej folii lutując mostki z cienkiego drutu za pomocą transfotmatorówki. ;) Pamiętam, że nawet znajomy elektronik z wieloletnim doświadczeniem nie mógł uwierzyć, że mi się udało, bo ta taśma dosłownie znikała pod rozgrzanym grotem, gdy trzymało się go na niej o sekundę za długo. ;) Niemniej faktycznie ta klawiatura była najsłabszym elementem komputera i już w kilka lat po premierze ludzie zaczęli stosować różne dziwne domowe sposoby (wystarczy przejrzeć parę numerów Bajtka) aby przywrócić swoje maszynki do użyteczności. Jedni robili jakąś prowizorkę z drutu i grubego kartonu inni trawili całą płytę i lutowali na niej microswitche. ;)

No właśnie, tylko z tego typu projektami nigdy nie było wiadomo czy to zadziała i jak długo zadziała. Dzisiaj jeszcze gorzej, bo o zamiennik o walorach podobnych do oryginału rzecz jasna o wiele trudniej niż o "nowy" komputer z jeszcze funkcjonującą klawiaturą. ;) BTW gość od Chrome chyba przy okazji robienia klona zaprojektował i wykonał interfejs PS/2. :)

Reply to
Atlantis

BTW ktoś posiada jakieś informacje odnośnie konstrukcji stworzonej przez Wozniaka nazywanej "Spring Soda Computer" czy jakoś tak? O ile pamiętam z "iWoz" miał to skonstruować i zbudować na pięć lat przed Apple I - była to namiastka komputera, a właściwie rodzaj maszyny liczącej zbudowanej z prostych scalaków (bez mikroprocesora) obsługiwanej w podobny sposób jak MITS Altair (przełączniki i lampki na przednim panelu).

Google i Wikipedia milczą...

Reply to
Atlantis

W połowie lat 80-tych w czasopiśmie "Audio-Video" był szczegółowy opis komputerka do samodzielnej budowy. Procesor Z80 i kilkadziesiąt TTL-i, możliwości na poziomie ZX-81. Nie wiem tylko, czy ktoś poza autorem projektu to uruchomił... Chyba jeszcze mam te gazetki na strychu - jeśli chcesz, to znajdę. A może poszukaj dokumentacji do Meritum? Pewnie nie było w nim żadnych specjalizowanych elementów a i egzemplarz do podpatrzenia można by znaleźć.

Pozdrawiam

Reply to
Artur Stachura

Cobra.

Kolega to chyba doprowadzil do dzialania, a ja zaemulowalem na Spectrum.

Tylko tak sie zastanawiam czy nie bylo tam jakis bardziej specjalizowanych kosci, ktore moga byc dzis trudne do dostania.

A i tak nie bardzo widze sens - plyta glowna [ops - jedyna] duza, czyli dzis dosc kosztowna, oprogramowania w zasadzie nie ma, uzytecznosc zadna ... nie lepiej sie z lupa przeprosic i zlutowac jakiego ARMa z FPGA, albo pojsc w druga skrajnosc i pobawic sie NIOSem?

J.F. pisze:

Hmm... Nie ma szansy zrobić tego metodą termotransferu raczej? :)

Coś się znajdzie. ;)

Przykład jakiegoś ciekawego i w miarę prostego projektu, najlepiej sprawdzonego przez większą grupę ludzi? ;)

Reply to
Atlantis

Drukarki A3 sa :-)

Ale i metalizacja by sie przydala.

Niedawno ktoś pokazywał projekt Amigi 500 na FPGA

Ale były dwa EPROMY - z BIOSEM oraz z matrycą znaków. Schemat Meritum jako

10latek znałem na pamięć :)
Reply to
William

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ga6ki0$3fr$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl... A może chcesz zmontowaną płytkę ZX Spectrum? pzdr, Andrzej

Reply to
Andrzej

Witam, będąc w 7 klasie podstawówki w połowie lak 80-tych, przymierzałem się do złożenia cobry tej z pisma AV. Niestety nie udało mi się kupić pcb do niej Potem już mi przeszła ochota na składanie. Niemniej jednak pracował tam 1 specjalizowany scalak - generator znaków MCY7320 bodajże. Pamięć tą posiadam do dzisiaj i mogę oddać. A swoją drogą znam 2 osoby które uruchomiły cobre. Pracowałem nawet z kolegą (już emerytem) który w latach 80-tych pracował z autorami projektu cobry.

Reply to
Robert R

Atlantis pisze:

Nie wiem czy jest sens bawic sie w takie wynalazki, czesc ukladow jest juz nieosiagalna a zabytkowe komputerki mozna kupic na allegro albo ebayu za grosze.

Na peceta jest kilkanascie gotowych emulatorow. Jesli chcesz sie bawic to lepiej wejsc w AMD Geode, procesor ma wbudowane VGA, kontroler SDRAM, USB, PCI ewentualnie jakies PowerPC tez swietnie radzi sobie z emulacja starszych zabawek.

Reply to
NoName

William pisze:

Minimig. ;)

Poza tym warto zobaczyć go w akcji:

?v=HwP0t0kakW0
Niemniej widziałeś płytkę? W domowym zaciszu nie ma możliwości czegś takiego wykonać, a już samo zlutowanie wymaga sporego doświadczenia, stacji HotAir i jeszcze mikroskop by się przydał. ;)

Reply to
Atlantis