klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Witam.
Wymieniłem końcowkę mocy w pewnym urządzeniu. Wzmacniaczyk niewielki,
kilkuwatowy. Końcówka miała niewielki radiatorek w postaci blaszki
przyklejonej na czymś co przypomina zwykły klej dwuskładnikowy distal.
Twarde, mlecznego koloru z odcieniem żółtego i pod wpływem grzania
lutownicą zrobiło się miękkie na tyle że radiatorek dał się ściągnąć.
Czy przykleić ponownie ten radiator na distalu?
A może na silikonie do 400stopni?
Po rozmiarach radiatora widać że ciepła to tam dużo się nie wydziela a
uległ uszkodzeniu przez odwrotne zasilanie.

Marek

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu
Slilikon chyba odpada ze względu na kwas octowy który dopóki nie
odparuje może narobić dziadostwa wokół scalaka. wszystkie elementy
SMD.

Marek

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu
Silikon jest izolatorem elektrycznym i termicznym.
Są kleje silikonopodobne - jednoskładnikowe.
Często się z nimi spotykamy w sprzęcie, natomiast nie jest łatwo kupić.
Przykład do Fujik.

Natomiast można bez trudu kupić dwuskładnikowe kleje termoprzewodzące, ale one
ogólnie są drogie i trudniejsze w użyciu.
EM

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Możesz podać jakieś wiarygodne dane ze silikon jest izolatorem termicznym.

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Pasta silikonowa do procesorów komputerowych :-D

--
Desoft

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Pasta silikonowa a silikon to dwie rF3%BFne rzeczy.
Pasta to zawiesina tlenku glinu (dobrze przewodzi ciepB3%o, jak na
izolator - 30 woB3%owF3%w) w oleju silikonowym, albo silikonie, jak kto
woli (BC%le przewodzi ciepB3%o - 0,1 woB3%owa, gorzej nawet niBF% sama BF%y=
wica
epoksydowa, 0,35 woB3%owa).

ZwykB3%e kleje silikonowe teBF% zawierajB1% jakieB6% napeB3%niacze, ale cie=
pB3%o
przewodzB1% kiepsko.

Kleje termoprzewodzB1%ce, podobnie jak pasty, zawierajB1% jakiB6% napeB3%ni=
acz
charakteryzujB1%cy siEA% duBF%o lepszym przewodnictwem cieplnym niBF% faza
ciB1%gB3%a, np. Al2O3, glin, miedBC%, srebro, diament (tak, drogie jak
pierun).
MoBF%na zrobiE6% samemu taki klej z dwuskB3%adnikowego epoksydowego, trzeba
tylko pomieszaE6% z pyB3%em Al2O3 (moBF%na kupiE6%, albo samemu zrobiE6%).

Re: klejenie radiatora do chłodzonego element u

Silikon (budowlany) ma 0,35 W/m*K czyli tyle co mika a dwa razy wiEA%cej =

niBF% BF%ywica epoksydowa (0,2W/m*K). Lepiej przykleiE6% silikonem niBF% =
BF%ywicB1%.20%
OczywiB6%cie najlepiej neutralnym aby nic nie zeBF%arB3%o. To tylko parEA%
 watF3%w20%
a nie procek wydzielajB1%cy 100W. Najlepiej wyliczyE6% powierzchniEA% ora=
z20%
przewidywanB1% gruboB6%E6 warstwy i oceniE6% wzrost temperatury na tej w=
arstwie.

--20%

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Znasz jakiś urzędowy zakaz wymieszania na kawałku papierku zapałką niewielkiej
ilości najtańszego bezbarwnego silikonu z tlenkiem glinu albo pyłem
aluminiowym? Wyjdzie z tego o kilka klas lepszy klej do radiatorów od żywicy
epoksydowej zmieszanej z takimi składnikami.

Re: klejenie radiatora do chłodzonego element u
A jaki uklad, (obudowa)?
Sa takie fajne male radiatorki przykrecane na uklad.
Moze cos podpasujesz?

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

TDA7056
Nie bałdzo mogę zmienić na inny radiator. To urządzenie ma
wyglądać oryginalnie - taki wymóg zleceniodawcy.

Z tego wszystkiego podparłem się przewodnością którą podał Mario i
wybrałem... żywicę epoksydową. Wiecie dlaczego? Aby wylutowac ten
układ z płytki nalezy najpierw ściągnąć ten radiator gdyż zasłania
skutecznie wszystkie piny. Radiator podgrzałem mini lutownicą gazową
i po prostu go ściągnąłem gdyż ten klej (podejrzewam że był to zwykły
epoksyd) się uplastycznił. Gdyby to był silikon to by było konieczne
bolesne zrywanie a tego chcę uniknąć bo kto wie może kiedyś urządzenie
znów zostanie odwrotnie podłączone i trzeba będzie znowu wymienić
scalaczek?

Marek

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Oczywiście tak jak wspomniałem w obudowie SMD czyli TDA7056AT.

Marek

Re: klejenie radiatora do chłodzonego element u
Hej!
A moze cos takiego?
http://infostrefa.info/kategorie.php?kategoria_id31%3 &

Radiator na pamieci ram, przyklejany tasma, jesli sie sprawdza w
pamieciach to czemu nie we wzmacniaczu?
Proste, bez kombinacji..

Pozdrawiam

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

Nie sprawdza sie w przypadkach jak opisany bo trzeba kupic od razu rolkę a
potrzeba 0,5cm2. Dobra rada to rada dobrana do możliwości pytającego. No chyba
że pytający ma fabrykę i przykleja dziennie 200 tysięcy radiatorów. Ale wtedy
od się nie pyta w usenecie a wysyła pytanie do producentow klejow.

Re: klejenie radiatora do chłodzonego elementu

źle zrobiłeś. To się grzeje i stygnie. Rożną rozszerzalność cieplną mają
materialy jakie są w tej chwili użyte. Po pewnym czasie samo odpadnie.
Najtańszy silikon był by lepszy bo elastyczny.