Klawiatura - rozk?ad liter na 'guzikach'

NTG, chociaż czy ja wiem...? No bo na jakiej innej grupie założyć taki wątek? pl.misc.ergonomia ? Nie ma takowej.

Lat temu trochę, jak jeszcze dinozaury stąpały po Ziemi, życie zmusiło mnie do napisania programu na laptopa ODRA-1305. Ów laptop był karmiony tekturą z dziurami, a dziury robiło się na kowalskiej maszynie Soemtron produkcji DDR.

No i do dzisiaj pamiętam, jak piana mi z pyska leciała jak nie mogłem znaleźć odpowiedniej literki na tym klawikordzie. A układ taki sam jak dzisiaj (prawie). W łeb zachodziłem, dlaczego nie leci to alfabetycznie ?

Dzisiaj mogę smarować teksty prawie po omacku (rutyna), ale dlaczego układ klawiszy jest właśnie taki, a nie inny? Np. właśnie alfabetyczny?

Reply to
stchebel

Bo inny lepszy (może Dvorak) umożliwiałby jeszcze szybsze pisanie i powodowałby blokowanie dźwigni w maszynach do pisania.

Włodek

Bo jak były mechaniczne maszyny do pisania, to zbyt szybkie walnięcie klawiszy bliskich siebie powodowało zaczepienie i zablokowanie się tych młoteczków z literką. Ktoś pomyślał i pozamieniał literki tak, aby przy statystycznym pisaniu (po angielsku) takie zdarzenie było możliwie rzadkie.

W wersji elektronicznej wspomniany Dvorak poszedl w drugą stronę, tam układ jest taki, aby często można było napisać ciągiem bliskich literek. Ale znów optymalizowany pod język angielski. Klawiatura dvoraka dla polskikego też istnieje, ale jest inna.

W przejściu na dvorama przeszkadza to, żę gdziekolwiek pojdziesz masz qwert(y/z) i musiałbyś się ciągle przestawiać.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

W dniu środa, 21 maja 2014 13:42:57 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

========

Hmmm.. No ale o ile się nie mylę, to mamy 21 wiek. I pewne rozwiązania powinny przejść już chyba do muzeum. Tak jak np. ABEL, który został zastąpiony VHDL'em i Verilogiem. I jak niestety Pascal został wyparty przez C/C++ . A to już jest kompletny IDIOTYZM !!

Reply to
stchebel

Problem nie jest problemem technicznym a ludzkim. Ludzie używają z przyzwyczajenia, ludzie chcący zmienić klawiaturę mają problemy - nie będą wszędzie ze swoją chodzić, niby można przełączyć w każdym systemie na swoją ulubioną, ale to się myli, niedawno dwa tygodnie siedziałem na takiej, gdzie narysowane nawiasy były o oczko przesunięte, brrr.

Korzyści z przejścia nie są wcale duże, w żadnym wypadku nie są porównywalne z VHS->DVD czy nawet ewolucją języków programowania. Prędzej jak z przejścia z forum www na usenet. A jednak usenet zdycha...

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

I przeszłyby, gdyby nowe zapewniały kompatybilność wsteczną z tym, co już jest. W idealnym świecie nie mamy zaszłości historycznych i możemy sobie wszystko wymyślać od nowa. W rzeczywistym świecie mamy klawiatury QWERTY (układ, w którym piszę bardzo szybko, bo odkąd tylko pamiętam; Dvoraka musiałbym się na nowo uczyć), czy chociażby radia CB w samochodach...

Po prostu QWERTY jest standardem.

Reply to
Adam Wysocki

Tu raczej mamy do czynienia ze schowaiem jednego eksponatu, wyjęciem innego i przemalowaniu przez kilku ignorantów w komitetach standaryzujących [co im do łba strzeli].

Faktycznie, nie istnieje żadna zasadnicza różnica miedzy nimi.

Reply to
Sebastian Biały

W dniu środa, 21 maja 2014 14:30:07 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

Otóż i to!! "Wymyślono" C/C++ nie dlatego, że było to potrzebne, ale dlatego że się dało. Np. :

if (a=b) and (c<>d) then

begin ZrobTamCos(x,y,z);

end;

Każdy zrozumie powyższe. A teraz to samo w C/C++.. Nawet nie chce mi się tych idiotycznych krzoków smarować...

Reply to
stchebel

Wymyślono C/C++ z różnych przyczyn. Ale zdaj sobie sprawę że Pascal i C należą do tej samej kategorii. I mają identyczne wady/zalety. Zapis nie ma *najmniejszego* znaczenia bo jest prawie identyczny. Wymiana jednego na drugi nic nie zmienia. To dalej gówniane jezyki imperatywne. To przypomina świętą wojnę między protestantami a katolikami. Stojąc z boku nie sposob pojąc o co się walą po łbach.

Reply to
Sebastian Biały

Odpowiedź 'po prostu jest standardem' nie jest odpowiedzią na pytanie dlaczego właśnie taki na chłopski rozum standard? Jasne, że mógłbyś zadać kontrpytanie "dlaczego alfabet jest ułożony a,b,c,d...., a nie z,y,x... ?"

No cóż, alfabetyczny układ liter został wymyślony hoho dawno temu i został jakoś przez aklamację przyjęty. Dlaczego taki? A no bo taki, i nie warto się nad tym zastanawiać dlaczego. Od sryljonów lat tak jest przyjęte, wszyscy są do tego przyzwyczajeni i koniec kropka.

Wobec tego po kiego Wacka robić rewolucję na klawiaturze?

Reply to
stchebel

W dniu środa, 21 maja 2014 13:17:39 UTC+2 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

Oczywiście ze moze byc. I jest. Przyjedź do Łodzi i podejdź do parkomatu. Następnie wpisz numer rejestracyjny. Chuj Cie strzeli bo tam jest abcd....

Reply to
Zachariasz Dorożyński

"Ułożenie liter na klawiaturze wymyślono hoho dawno temu..." ;-)

Przecież na to pytanie dostałeś już odpowiedź od dwóch osób? Wymusił to problem techniczny maszyn do pisania.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Wsadzanie c i c++ do jednego worka jest trochę dziwne. Różnią się miedzy sobą tak samo jak od pascala. Klamerki zamiast begin end to pomijalna sprawa. No, chyba, że pisząc c/c++ masz na myśli dialekt c++ zwany "c z klasami" ;-)

Ale nadal imperatywny jest najlepszy. Funkcyjny jest elegantszy, ale słabszy w wyrażaniu intencji, pewnych rzeczy (algorymtów) nie zrobisz funkcyjnie bez dodatkowego nakładu obliczeniowego. ' Jakiekolwiek 'spamietywanie' czy programowanie dynamiczne wymaga gimnastyki albo bezpośredniego wsparcia przez język.

No jak to, jeśli dopuszczę by o moim ulubionym języku źle mówili na usenecie, a osoby władne to przeczytają, uznają za prawdę i będzie mniej projektów w moim ulubionym języku ;-)

Żarty żartami, ale chyba trochę tak to działa.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Dokladnie. Do tego doszlo, ze jak telefon czy nawigacja wyswietlaja klawiaturke alfabetyczna, to ja mysle i szukam :-)

I przelaczam na qwerty :-)

Z tym ze historia jest dluzsza

A potem ciekawostka ... niemcy uzywaja Qwertz, bo u nich TZ wystepuje czesto. Maszynistki moga to pisac bardzo szybko ... i jakos nic sie nie zaczepia. Fakt - w typowej maszynie dziela je 3 inne czcionki.

J.F

Pytanie w drugą stronę: dlaczego w takim razie na klawiaturze telefonicznej (takiej standardowej z 12 klawiszami 1-9,*,0,#) układ liter jest alfabetyczny? Przecież mogłoby być 2 - qwe, 3 - rty, ...

Reply to
Jakub Rakus

Bo tam nie ma tych problemow, a uklad pamieta jeszcze czasy tarczy numerowej.

Za to policja w rozsadnych krajach ma numer 112, a w nierozsadnych

999.

J.F

Na maszynie CNC mam po kolei ABCD... to jest katastrofa przy pisaniu. Zawsze szukam liter, pomimo zakupu pierwszej w 2008 roku. Tego nie da się łatwo nauczyć, jeżeli nie piszesz bardzo często.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

Właśnie o tym miałem wspomnieć, co za idiota w 21 wieku robi klawiaturę abc zamiast qwerty.

Reply to
Marek

snipped-for-privacy@gmail.com snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Już jedną gównoburzę o Pascala niedawno wywołałeś, po co Ci druga? Powtarzasz te same, mało istotne argumenty (drobne różnice składniowe) i nie przyjmujesz do wiadomości tych bardziej istotnych (były szeroko wyjaśniane).

Reply to
Grzegorz Niemirowski

snipped-for-privacy@gmail.com snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Sam sobie odpowiedziałeś. Przyjęto dawno temu QWERTY i po prostu nie robiono rewolucji. Nie było opłacalne robienie rewolucji w czasach maszyn do pisania i nie jest opłacalne teraz. I wtedy i teraz zbyt wielu ludzi musiałoby zmieniać wieloletnie przyzwyczajenia.

Reply to
Grzegorz Niemirowski