kamera termowizyjna - pomiar przez szybę - Page 2

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

no właœnie mnie bardzo interesuje dlaczego, a nie co włšdza mówi i tak ma
być!:O)
bo ja nie widzę przyczyny dla której absorber w kol.próż. miałby miec
mniejszš zdolnoœć pochłaniania œwiatła niż absorber w kol.pła. (na dodatek
wykonane z tego samego materiału)

nie wiem co ludziska kupujš, ale jak przeglšdałem w czasopiœmie kolektory to
większosć miało szyby (próżniowe i płaskie)

no własnie taka szyba zabezpiecza też przed tłuczeniem rur przez grad i
takie tam:O)

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Nie wynika to z absorbera samego w sobie ale z budowy i  sposobu działania
kolektora próżniowego.

Bywam na targach budownictwa. Widziałem rózne kolektory.
Jedyny kolektor prożniowy jaki był do oficjalnie w sprzedaży z szybš jaki
widziałem to w zasadzie konstrukcja jak kolektor płaski z absorberem
meandrowym
ale z kroćcami z boku obudowy do podłšczenia pompy prózniowej.

Hehe. Te rury pękajš najczęœciej samoistnie na wskutek naprężeń. Grad tu nie
wiele szkód robi. Szyba zasłoni przed œniegiem ale spadnie wtedy sprawnoœć.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

to napisz mi z czego to niby wynika?
bo dla mnie zasada działania płaskiego i próżniowego jest identyczna, a
różniš sie one jedynie sposobem izolacji termicznej:O)

skoro te rury samoistnie pękajš to znaczy ze to jakaœ chińska niedoróbka,
dobrze wiedzuieć i kupować te które dajš 10cio letniš gwarancję na rury:O)

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

W jakim stopniu identyczna ?
Najprostrze kolektory prózniowe owszem można porównac do płaskiego. W
U-rurce która jest wsunięta do szklanej rury z prózniš płynie glikol.
Ale to juz rzadziej stosowany układ bo stosunek sprawnoœci / cena takiego
kolektora jest kiepski.
Większoœć kolektorów próżniowych to tzw heat pipe czyli zamknięta rurka w
której znajduje się ciecz o niskiej temp. parowania. Ta rurka umieszczona
jest w szklanej rurze próżniowej. Podczas nagrzewania ciecz wewnštrz rurki
paruje. Para unosi sie w górę rurki. Na sczczycie rurka ta wsunięta jest w
kolektor zbiorczy w którym płynie glikol. Para oddaje ciepło glikolowi i
schładzajšc się spływa jako ciecz w dół rurki i cykl sie kończy.
Gdy Słoneczko na horyzoncie siepojawi  płaski już zaczyna stopniowo grzać a
prózniowy dopiero się rozgrzewa. Przy czym próżniowy zaczyna grzac taka
czkawkš. Nagrzeje się po czym wszystko siada. I znów się nagrzeje. Może mu
się tak odbic ze 2-3 razy zanim zacznie grzać na całego.

Nie ma takich które nie pękajš :O
A jeżeli będziesz chciał coœ w technologii kosmicznej z 10cio letniš
gwarancjš to
powiem że też pękajš a wydasz tyle kasy że się zwrócš po 20 latach...
Œrednia wydajnoœć płaskiego to około 662W/m2 przy delta T 30K. Prózniowy to
738W/m2
Przy mniejszej delta T płaski już wyprzedza prózniowego o dobre 10%.
Współczynnik cena zysk dla prózniowego to około 2,98zł/W  a dla płaskiego
1,81zł/W
Jak widzisz prózniowy jest 650% droższš inwestycjš a róznica zysku œredniego
mocy to tylko 11-12 procent więcej niż płaskiego. Ale gdy uwzględnimy
jeszcze fakt że rury w prózniowym pękajš oraz fakt że zaœnieżony próżniowy
nie grzeje w zimie i że  prózniowy ma dłuższy rozruch - wychodzi wyraŸna
róznica na korzyœć płaskiego.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Sorry miało być 65%

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

i tu i tu masz czarny absorber, który pochłania promieniowanie słońca i się
nagrzewa:O)

a wiec prosto wytłumacz mi dlaczego absorber w kol.płas. jest sprawniejszy
od absorbera w kol.próżn.?:P)

jak na mnie to fakt że tak same z siebie pękajš to mi wyglšda na chińskš
tandetę i tyle i trzeba kupować u solidnego (nieskoœnookiego) producenta a
chińskie to i pewnie płaskie pękajš?:O)

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Przy niskim delta T, gdy absorber nie osišga wysokich temperatur dopóki bo
woda w zbiorniku nie osiagnie temperatury powyżej pewnego progu (moze być
30-40stopni w lecie i 15-20 na jesień) jest zimna,  kolektor płaski wygrywa
ponieważ jego czynna powierzchnia absorbera jest wieksza niż w próżniowym
oraz to że glikol odbiera ciepło bezpoœrednio z tego absorbera. Jednak
uważam że głównym czynnikiem jest powierzchnia. W miarę gdy delta T roœnie
(temp. otoczenia spada - okresy prejœciowe albo inaczej temp glikolu roœnie-
zbiornik jest już cały nagrzany) sprawnoœc maleje bo sa większe straty
promieniwania absorbera kolektora. W okresie przejsciowym owszem większa
strata,  ale gdy mam zbiornik wody cały nagrzany to już nie będe płakał.
I teraz ciekawostka. Większoœć montarzystów nie umie albo olewa istotnš
sprawę czyli właœciwe dobranie wielkoœci przepływu. Wszystko można zepsuć
niewłaœciwie dobranymi obrotami. Za małe Ÿle bo absorber się przegrzewa
niepotrzebnie i jego sprawnoœć spada. Za duże też złe bo wymiennik w
zbiorniku nie zdoła przekazać całego ciepła do wody. i ciepła woda wraca do
absorbera a to oznacza straty uzyskanej energii na przesyle.

Mylisz się.
Nawet najlepsze niby vitosole pękajš.
Wystarczy że kazdy producent wykonuje je tak aby można było szybko wymienić
rurę bez spuszczania glikolu z instalacji
Jak myœlisz dlaczego? Gdyby miały nie pękać to kto zadawałby sobie trudu
wykonac skomplikowanš kostrukcję umożliwiajšca wymianę.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Ciepły glikol miało byc.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

no i dopiero teraz rozumiem o co ci chodzi:O)
rozumiem ze odnosisz się to tych rurowo/drabiniastych?:O) ale one sš do
stosowania na œcianach pionowych,
próżniowe też się produkuje o takiej samej powierzchni czynnej co płaskie
(rury sš blisko siebie i majš lustra, dzięki czemu œwiatło z całej
powieżchni jest skupiane w absorberze, więc powierzchnia czynna takiego
kol.próz. jest identyczna z powierzchniš czynnš kol.płask. wiec na etapie
powierzchni ich sprawnosci sš identyczne:O)

ja myœlę że z tym wymienianiem rur to tylko taki chwyt marketingowy, rury
można tak wymieniać tylko w tych hipie-pipe czy jak tam zwał:O) one majš
wieksza sprawnoœć od innych (a czy to sie opłaca to juz trzeba porównać z
cenami i tyle) po prostu sš tak skonstruowane że rury sie wyciaga i to
wykorzystano w reklamie ale my sie na to nie nabieramy?:O)
a co do pękania to jesli faktycznie od tak sobie pękajš to znaczy tylko tyle
że ich jakoœć odpowiada chińskiemu badziewiu, bo wybacz, ale jak mam kupić
kolektory (bez znaczenia czy płaskie, czy próżniowe) i inwestycja ma mi się
zwrócic po 5ciu, czy 10ciu latach to w życiu bym nie kupił takich które nie
majš gwarancji przynajmniej na ten okres, a kupowanie kolektorów bez
gwarancji i łudzenie się że jedne pękaja a inne podobno nie to uważam za
niepoważne:O)

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

A jak myœlisz dlaczego kupiłem przeciętne hewalexy?
Bo stosunek cena zysk jest bardzo dobry  majš 10 lat gwarancji.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Nie wnikajac ogolnie w twierdzenia marko1a, to akurat to tutaj, co
piszesz nie jest prawda. Istnieje kat calkowitego wewnetrznego
odbicia, jesli postawisz szybe prostopadle do Slonca (ulatwienie
rozwazania), a kolektor pod szyba jest matowy, to wchodzi 100%, a
wychodzi tylko to, co miesci sie w stozku ponizej kata calkowitego
odbicia, a i to tylko czesciowo.

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

Wydaje sie to sensowne. Dzieki za uwage.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

    Pod kątem padania zero stopni na kaĹźdej powierzchni jest
odbicie 4%, do policzenia ze wzorĂłw Fresnela.

--
Filip.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

No to popraw jeszcze, ze to samo dotyczy wychodzacego swiatla.
Nalezaloby jeszcze zastanowic sie nad wielokrotnymi odbiciami itd.
A chodzilo przeciez tylko o wyjasnienie, dlaczego nakrycie szyba daje
cokolwiek - a tu nie ma znaczenia, czy odbija sie 4% czy 10% dla
prostopadle padajacego swiatla, istotne jest, ze pod ostrym katem
padania odbija sie wiecej.

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl
Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

pod warunkiem ze ten kolektor przykleisz do szyby odpowiednim
optycznym klejem.

Bo inaczej nie bedzie wewnetrzne tylko zewnetrzne .. ktore pod duzym
katem mimo ze niecalkowite tez cos daje ..

J.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Starczy zelu napuscic do srodka z indexem takim samym jak szkla. Nie
wiem tylko co z izolacja cieplna by bylo (pewnie gorsza).

--
Jerry1111

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

To juz nic nie dotrze do absorbera przez tak gruba warstwe :)
Róznica w grubosci szkla 1 milimetra ma spore znaczenie a co dopiero takie
wypelnienie.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

No właśnie to jest efek szklarniowy.

Ale przy kolektorach próżniowych nie ma praktyczni żadnego wpływu - a
jak napisałeś poniżej - mają mniejszą sprawność?!

Niektórzy budują z powodzeniem kolektory z blaszanych panelowych
grzejników pomalowanych na czarno, przykrytych zwykłą szybą okienną.
"Profesjonalny" kolektor o tych parametrach będzie może 20% mniejszy i
20x droższy przy tym.

Mirek.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Ale zrozum że nie jest to główna zasada działania kolektora płaskiego. Tylko
dodatkowe ileś tam procent zatrzymanej dodatkowo energii.
Kumasz?

Napisałem że sprawność początkowa próżniowego jest wyższa ale końcowa nie
dorówna nigdy do płaskiego.

Z powodzeniem! Owszem, działają i chwała budowniczym za to. Zapewne w jakimś
stopniu zadowalają konstruktora.
Ale czy wiesz ile ważnych aspektów zaniedbanych jest w takim kolektorze z
grzejników.
Po pierwsze powazną wadą jest zbyt duża pojemność co powoduje spora
bezwładność. Zanim ten z grzejników się nagrzeje to fabryczny śmiga juz
pełna para. A jak zajdzie szłoneczko za chmurę to ten z grzejników nawet nie
pierdnie. A gdzie sprawność absorbera ?  A nizsza o jakieś 5% transmisyjność
zwykłej szyby?
Ja popieram jak najbardziej budowanie kolektorów samodzielnie jezeli tylko
ktos chce. Ale w przypadku gdy dostałem dofinansowanie 3 tyś zł z gminy na
kolektory to wybacz ale nie ma sensu się bawić we własnoręcznie zrobione.
Kupiłem 3 panele i kosztowały mnie razem 600 zł!
Dofinansowanie jest u nas akurat do kazdego 1m2 fabrycznego kolektora ale
nie więcej niż 6m2

Nie chcę dalej ciągnąć tego wątku bo nie na temat. Już raz kiedyś dałem się
wciągnąć w dyskusje.
Na koniec tylko powiem że każdy moze sobie robic to na co ma ochotę. Jeżeli
ktoś uważa że jest proekologiczny to wyda kase i to jest jego sprawa.
Moim celem było ochronić się przed coraz wyższymi cenami gazu. Czas pokazuje
że inwestycja się zwraca szybciej niż myślałem bo ceny idą do przodu w
tempie szaleńczym. Ja to już mam u używam i jestem zadowolony. Jeżeli ktoś
twierdzi że jest inaczej to jego sprawa.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

co to jest ta sprawnoœć poczštkowa i końcowa?

Site Timeline