kamera termowizyjna - pomiar przez szyb?

Witam,

Ostatnio bawiłem się kamerą termowizyjną i zaskoczyło mnie totalnie to, że nie mogę uzyskać obrazu ręki za szybą (pod warunkiem że nie dotykam szyby). Zasada jest taka, że pokazuje temperaturę powierzchni - ok. Ale także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem. Proszę znawców fizyki o podpowiedź

pozdrawiam

yes

Reply to
yes

Dana szyba nie przepuszcza IR?

Reply to
Marek Lewandowski

Marek Lewandowski pisze:

Wg mojego rozmówcy nie jest to kwestia filtrowania przez szybę (sam mówił o proporcjach przenikania, odbijania i pochłaniania). Wskazywał, że jest to kwestia zasady pomiaru - pomiar temperatury powierzchni. Ciekawe (tego nie sprawdzałem) czy czasem nie jest to kwestia tylko ustawienia focusa.

Może ma ktoś dostęp do kamery i może to sprawdzić?

pozdrawiam

yes

Reply to
yes

Marek Lewandowski pisze:

Możliwe. Podejrzewam, że do termowizji używa się głębszej podczerwieni - do 15um i może być absorbowana przez szkło . Granica przepuszczalności szkła jest chyba około 2,5um ze względu na wzbudzenia w grupie O-H.

Reply to
Mario

yes pisze:

To zfokusuj kamerę na coś ciepłego i potem wstaw szybkę. Najlepiej sprawdź na różnych grubościach szyby. Mogą to być też małe szybki wstawione bezpośrednio przed obiektyw kamery. Odbicie też ma wpływ ale stawiał bym na duży udział absopcji.

Reply to
Mario

Użytkownik "yes" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gooamc$glm$ snipped-for-privacy@news.task.gda.pl...

Jest to kwestia przepuszczalnosci dalekiej podczerwieni przez szybe oraz emisyjnosci samej szyby.

Spojrz na sama kamere .. soczewki ma z germanu ? Widac szklo sie nie nadaje :-)

Schlodzic obiektyw tez by sie przydalo, ale rosa go wtedy pokryje.

Ciekawe molgoby byc uzycie szyby wyciagnietej z lodowki :-)

szba nie jest przezroczysta dla podczerwieni, przynajmniej nie borosilikatowa z duza domieszka wody.

sprobuj zdobyc szybke ze szkla kwarcowego wytapianego w piecu indukcyjnym (nie gazowego)

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

yes pisze:

tak ma być. Na pogromcach mitów sprawdzali ten "fenomen". oszukiwali czujniki w alarmach - z powodzeniem

ToMasz

Reply to
ToMasz

Markjeting ;) Idąc tym tropem to może wcale nie przykrywać? - po co tracić.

Mirek.

Reply to
Mirek

Przecież efekt cieplarniany czy szklarniany to _podstawa_ działania płaskiego kolektora słonecznego. Do tego nadaje się doskonale zwykła szyba - co zrestą wątek ten potwierdza: szyba nie przepuszcza promieniowania cieplnego od ciał o niskiej temperaturze, a przepuszcza od znacznie bardziej gorącego Słońca. Ja oczywiście nie twierdzę, że "szyby" w "profesjonalnych" kolektorach nie są z materiału lepszego do tego celu i dlatego chętnie się dowiem ile wynosi to twoje "mnooostwo" i czy dotyczy zatrzymywanego promieniowania Słońca czy niezatrzymywanego promieniowania nagrzanego kolektora - skoro się na tym znasz.

Mirek.

Reply to
Mirek

Bezposrednie to znaczy jak? Ciecz absorbuje promieniowanie?

Troche to naciagane. Jesli szyba nie ma specjalnych powlok z jednej strony to promieniowanie przechodzi przez nia w obu kierunkach z taka sama efektywnoscia. Czyli na przekazywanie energii przez promieniownie nie ma zadnego wplywu. Natomiast ma wplyw na cos innego. Absorber absorbuje energie promieniowania slonca, przekazujac ja przez przewodzenie cieczy. Szyba zapobiega wychladzaniu rurek przez np. wiejacy wiatr, albo odbiorowi ciepla przez np. parujaca wode w czasie deszczu. Generalnie zapobiega utracie energii przez konwekcje. Dlatego wlasnie kolektory prozniowe maja wieksza sprawnosc - proznia lepiej izoluje niz powietrze w kolektorze plaskim i straty przez konwekcje i przewodzenie sa mniejsze.

Gdyby nie ta szyba to mialoby wlasnie duzy wplyw.

To teraz ze wzoru Boltzmana policz jaka czesc energii promieniowania slonca przypada na promieniowanie mikrofalowe pochlaniane przez szybe. I okaze sie, ze stosowanie specjalnego szkla przepuszczajacego mikrofale nie ma zadnego sensu.

Reply to
T.M.F.

"szyba nie przepuszcza

Za obalenie prawa Stefana-Boltzmanna dostaniesz Nobla. Pozostaje tylko to nowe prawo udowodnić. K.

Reply to
John Smith

No właśnie to jest efek szklarniowy.

Ale przy kolektorach próżniowych nie ma praktyczni żadnego wpływu - a jak napisałeś poniżej - mają mniejszą sprawność?!

Niektórzy budują z powodzeniem kolektory z blaszanych panelowych grzejników pomalowanych na czarno, przykrytych zwykłą szybą okienną. "Profesjonalny" kolektor o tych parametrach będzie może 20% mniejszy i

20x droższy przy tym.

Mirek.

Reply to
Mirek

No zacytowalem cie, wiec wyjasnijj mi jak zachodzi proces bezposredniego przekazywania energii promieniowania do cieczy?

A ty rozrozniasz przekazywanie energii przez promieniowanie, konwekcje i przewodzenie? Bo widze, ze nie, a w kazdym razie nie bardzo to rozumiesz.

Rozumiem, ze prawa fizyki cie nie przekonuja. Ale to nie grupa poswiecona paranukom.

Reply to
T.M.F.