kamera termowizyjna - pomiar przez szybę

Ostatnio bawiB3%em siEA% kamerB1% termowizyjnB1% i zaskoczyB3%o mnie tota=
lnie to,20%
BF%e nie mogEA% uzyskaE6% obrazu rEA%ki za szybB1% (pod warunkiem BF%e ni=
e dotykam20%
szyby). Zasada jest taka, BF%e pokazuje temperaturEA% powierzchni - ok. A=
le20%
takBF%e zasada jest taka, BF%e energia promieniowana w 92% przenika przez=
20%
szybEA% i pada na matrycEA% - wiEA%c nie rozumiem.
ProszEA% znawcF3%w fizyki o podpowiedBC%

pozdrawiam

yes

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę

Dana szyba nie przepuszcza IR?

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

Wg mojego rozmF3%wcy nie jest to kwestia filtrowania przez szybEA% (sam20%
mF3%wiB3% o proporcjach przenikania, odbijania i pochB3%aniania). Wskazyw=
aB3%,20%
BF%e jest to kwestia zasady pomiaru - pomiar temperatury powierzchni.
Ciekawe (tego nie sprawdzaB3%em) czy czasem nie jest to kwestia tylko20%
ustawienia focusa.

MoBF%e ma ktoB6% dostEA%p do kamery i moBF%e to sprawdziE6%?

pozdrawiam

yes

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę

To zfokusuj kamerę na coś ciepłego i potem wstaw szybkę. Najlepiej
sprawdź na różnych grubościach szyby. Mogą to być też małe szybki
wstawione bezpośrednio przed obiektyw kamery. Odbicie też ma wpływ ale
stawiał bym na duży udział absopcji.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę

Jest to kwestia przepuszczalnosci dalekiej podczerwieni przez szybe
oraz emisyjnosci samej szyby.

Spojrz na sama kamere .. soczewki ma z germanu ? Widac szklo sie
nie nadaje :-)

Schlodzic obiektyw tez by sie przydalo, ale rosa go wtedy pokryje.

Ciekawe molgoby byc uzycie szyby wyciagnietej z lodowki :-)

J.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę

Możliwe. Podejrzewam, że do termowizji używa się głębszej podczerwieni -
do 15um i może być absorbowana przez szkło . Granica przepuszczalności
szkła jest chyba około 2,5um ze względu na wzbudzenia w grupie O-H.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
Witam,

Ostatnio bawiłem się kamerą termowizyjną i zaskoczyło mnie totalnie to,
że nie mogę uzyskać obrazu ręki za szybą (pod warunkiem że nie dotykam
szyby). Zasada jest taka, że pokazuje temperaturę powierzchni - ok. Ale
także zasada jest taka, że energia promieniowana w 92% przenika przez
szybę i pada na matrycę - więc nie rozumiem.
Proszę znawców fizyki o podpowiedź

Nie jestem znawca fizyki :)
Moja kamera termowizyjna "też tak ma"  Nic w tym dziwnego.
Jest tak dlatego że przecietny gatunek szyby silnie tłumi promieniowanie
podczerwone.
Tak samo jak wsadzisz palec do butelki PET po wodzie mineralnej.
Jeżeli chcesz więc oszukać czujniki ruchu IR przemieszczaj się w szklanym
kloszu :)
Do solarów są specjalne szyby o niskim tłumieniu IR żeby ten zakres
promieniowania przepuszczały bo w głownej mierze IR jest nośnikiem energii
cieplnej.
Ktoś kto buduje sam solary i przykrywa je zwykłą szybą traci mnooostwo
energii słonecznej która nie dotrze do wnętrza kolektora.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Markjeting ;)
Idąc tym tropem to może wcale nie przykrywać? - po co tracić.

Mirek.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Wcale nie marketing ale szczera prawda. Nie masz pojęcia to nie pisz a
kolektor czymś
przykryć trzeba aby zabezpieczyć przed warunkami atmosferycznymi no i dzięki
zamknięciu dodatkowo robi się taki coś jak ala szklarnia.
Siedziałeś zapewne nieraz w aucie na słońcu.to wiesz o czym mowa.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Przecież efekt cieplarniany czy szklarniany to _podstawa_ działania
płaskiego kolektora słonecznego. Do tego nadaje się doskonale zwykła
szyba - co zrestą wątek ten potwierdza: szyba nie przepuszcza
promieniowania cieplnego od ciał o niskiej temperaturze, a przepuszcza
od znacznie bardziej gorącego Słońca. Ja oczywiście nie twierdzę, że
"szyby" w "profesjonalnych" kolektorach nie są z materiału lepszego do
tego celu i dlatego chętnie się dowiem ile wynosi to twoje "mnooostwo" i
czy dotyczy zatrzymywanego promieniowania Słońca czy niezatrzymywanego
promieniowania nagrzanego kolektora - skoro się na tym znasz.

Mirek.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Mylisz się. To nie jest podstawa działania.
Podstawową zasadą działania płaskiego kolektora jest bezpośrednie
nagrzewanie absorbera pokrytego odpowiednią powłoką i bezpośrednie
przekazanie uzyskanej energii do cieczy. Przykrycie szkłem jest wymagane w
pierwszej kolejności ze względu na delikatną warstwę powłokę absorbera.
Przykrycie daje dodatkowy zysk bo część energi zostaje wypromieniowana
spowrotem przez absorber i dzięki przykryciu zostaje uwięziona w
przestrzeni kolektora zwiększając temperaturę wewnątrz i dzięki temu podnosi
sie sprawność kolektora.
Delta T temp. otoczenia do temp kolektora już ma mniejszy wpływ. Ot co.

Owszem będzie działać ale nie z niższą sprawnością :)

Mnooostwo znaczy tyle że trzeba to wziąć  pod uwage.

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Bezposrednie to znaczy jak? Ciecz absorbuje promieniowanie?

Troche to naciagane. Jesli szyba nie ma specjalnych powlok z jednej
strony to promieniowanie przechodzi przez nia w obu kierunkach z taka
sama efektywnoscia. Czyli na przekazywanie energii przez promieniownie
nie ma zadnego wplywu. Natomiast ma wplyw na cos innego. Absorber
absorbuje energie promieniowania slonca, przekazujac ja przez
przewodzenie cieczy. Szyba zapobiega wychladzaniu rurek przez np.
wiejacy wiatr, albo odbiorowi ciepla przez np. parujaca wode w czasie
deszczu. Generalnie zapobiega utracie energii przez konwekcje. Dlatego
wlasnie kolektory prozniowe maja wieksza sprawnosc - proznia lepiej
izoluje niz powietrze w kolektorze plaskim i straty przez konwekcje i
przewodzenie sa mniejsze.

Gdyby nie ta szyba to mialoby wlasnie duzy wplyw.

To teraz ze wzoru Boltzmana policz jaka czesc energii promieniowania
slonca przypada na promieniowanie mikrofalowe pochlaniane przez szybe. I
okaze sie, ze stosowanie specjalnego szkla przepuszczajacego mikrofale
nie ma zadnego sensu.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Co bezpośrednio? Przeczytaj jeszcze raz.

Nie naciągane. Efekt cieplarniany. Gdyby było jak piszesz, nie byłoby sensu
stawiać szklarni.

I tu sobie odpowiedziałeś na pierwsze swoje pytanie. Napisałeś dokładnie to
samo co ja  tylko celowo nie zrozumiałeś :)

Kolego! Kolektory próżniowe mają właśnie niższą sprawność!
Jedynie sprawność początkowa kolektorów próżniowych jest wyższa (przy
niższych temperaturach otoczenia)
Ale sprawność końcowa kolektora prózniowego to około 60% a zwykłego około
80%
Co z tego że w zimie kolektor próżniowy ma wyższą sprawność jeżeli z racji
dobrej izolacji cieplnej trudno z niego zeskrobac zalegający śnieg. A jak
już spróbujesz na siłę to bez uszkadzania rur uda ci się to?
Efekt jest taki że próżniowy w zimie i tak nie pracuje bo zalega na nim
śnieg nie do usunięcia. W lecie podgrzeje mniej wody z racji niższej
sprawności.
W płaskim kolektorze jak mi się nie che iść do ogrodu z miotłą żeby zgarnąć
śnieg to włączam ręcznie pompę na 15 minut i śnieg sam się zsuwa:)
W kolektorze próżniowym z racji jego konstrukcji  ten manewr nic nie da bo
doprowadzisz tylko ciepło do wymiennika w górnej części a dalej na rury co?
Cena zakupu kolektora prózniowego to barszcz? A koszt wymiany rur (średnio
150zł/szt.) które niestety pękają to barszcz? Cały zysk z kolektora
prózniowego w zimie idzie w buraki z nawiązką.  W Polsce próżniowe niestety
ale się nie sprawdzają. I po cichu przyzna to każdy producent tychże
kolektorów. Ale to już inny temat.

Gdyby nie miało sensu to by nikt z producentów się nie powstrzymywł przed
stosowaniem zwykłych szyb z dużą zawartością tlenków żelaza.
Lepiej by było przecież zastosować zwykłą szybę i mieć niższe koszty
produkcji no nie?

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

No zacytowalem cie, wiec wyjasnijj mi jak zachodzi proces bezposredniego
przekazywania energii promieniowania do cieczy?

A ty rozrozniasz przekazywanie energii przez promieniowanie, konwekcje i
przewodzenie? Bo widze, ze nie, a w kazdym razie nie bardzo to rozumiesz.

Rozumiem, ze prawa fizyki cie nie przekonuja. Ale to nie grupa
poswiecona paranukom.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

A nie pisze tam gdzieś "z absorbera" ? To że chodzi ci o magiczne brakujące
słowo "przewodzenie"?
Określenie "bezpośrednio" użyłem w sensie że między absorberem a cieczą nie
ma już nic pośredniego

Rozumiem rozumiem.

Różnica między zwykła szybą a szybą z niską zawartością tlenków żelaza to
około 5% uważasz że to pomijalnie mało ?

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

No wie nie bezposrednio. Jak sie rozmawia o fizyce to trzeba stosowac
scisle terminy, inaczej to bedzie dyskusja jak u przekupek.

Tak, uwazam, ze 5% to pomijalnie malo, po uwzglednieniu kosztow takiej
specjalnej szyby.

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

dlaczego twierdzisz ze próżniowe majš mniejszš sprawnosć?

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Jakbyœ przeczytał dalej to byœ się doczytał rozwinięcia.
Jeszcze raz napiszę.
Sprawnoœć kolektora próżniowego jest owszem wyższa ale tylko w niskich
temperaturach.  W wyższych natomiast temperaturach sprawnoœć próżniowego
jest znacznie niższa. Ktoœ kto dał się nabrać w naszej strefie klimatycznej
na próżniowy jest delikatnie mówišc jeleniem który przepłacił.
Kolektory próżniowe w zimie i tak przeważnie nie pracujš bo sš po prostu
zaœnieżone albo oblodzone i nie da się usunšć warstwy lodu lub
œniegu tak jak w płaskim. Więc co mi z tego że próżniowy ma wyższš sprawnoœć
w niskich temperaturach jak i tak tej właœciowoœci przeważnie nie
wykorzystam ?

Marek

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

ok, ale z czego twoim zdaniem wynika ta niższa sprawnosć kolektorów
próżniowych?

tu faktycznie masz rację, dlatego próżniowe powinny być przykryte szybš,
żeby po niej œnieg mógł się zsuwać a sš i takie rozwišzania:O)

Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb

Jakie ma znaczenie rozważanie "dlaczego" ?
Majš dużo niższš i tegi nie ukrywaja nawet producenci.
W praktyce przekłada się to mniej więcej tak. Pewien znany mi człowiek miał
prózniowe 2 kolektory które to miały byc lepsze niż 3 płaskie.
Nie zdażyło mu się w lecie uzyskac temperaturę powyżej 70 stopni w
zbiorniku.
Po zimie okazało się że kolektor to co zaoszczędził zjadł na wymianie rur
(kilka pękło). Wk....ł się bardzo i na wiosnę wymienił na płaskie.
Na płaskich temperatura w zbiorniku w lecie chodzi do 90stopni.
Swojš drogš przyznał że gdyby nie dofinansowanie z gminy jakie dostał na
płaskie to by nie zmieniał.

Ilu producentów ma takie coœ? Ja nie zauważyłem.
A co z hitem reklamowym "szybka i bezproblemowa wymiana rur" ? Jak œcišgnšć
taflę szyby na dachu przy wymianie rur ?
Jak myœlisz dlaczego? Bo rury pękaja! Trzeba je wymieniać.
A co z tłumieniem promieniowania tej dodatkowej szyby ? Spadnie sprawnoœć
przecież.
Jak widzisz same straty.
A tak wogóle to ja mam odczucie że ten hit reklamowy o szybkiej wymianie rur
nalezy odbierać jako  zapowiedŸ kłopotów nabywcy :)