Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfr owego

CZeB6%E6.
PojawiB3%o sie tu niedawno pytanie o magnetowid i sygnaB3% antenowy.
Mam cos podobnego.
W jaki sposF3%b przesyB3%any jest sygnaB3% w kablF3%wce. U mnie kablF3%wka
nadaje po tym samym kablu internet, TV cyfrowB1% i analogowB1%. Czy
czEA%stotliwoB6%ci cyfrF3%wki i analogF3%wki siEA% nakB3%adajB1%. JeB6%li t=
ak to
analogowa byB3%aby pewnie zakB3%F3cana, ale nie jest (przy najmniej nie na
kaBF%dym programie)?

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

nie. każdy program idzie na innej częstotliwości, a to czy cyfrowo
czy analogowo to już inna bajka

  Jeśli tak to

pozdrawiam.  pawell32
OpenSuse 11.4 - power of linux
Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

Tak dla uscislenia i lepszego zrozumienia ... w kablu sa tylko sygnaly
analogowe. Niektore z nich sa modulowane sygnalem cyfrowym a inne
analogowym.

c.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

Blablablablabla

sygnał == wymuszenie

Czy twierdzisz, że istnieje coś takiego jak prąd analogowy albo napięcie
analogowe? To może być największa rewolucja elektrotechniki od początku
XIX wieku.

To informacja może być zapisana cyfrowo albo analogowo. Przy czym tak
naprawdę te koncepcje się przeplatają.

Bo np. zapis cyfrowy informacji to jest zapis za pomocą symboli
umówionego alfabetu. Np. książka jest nośnikiem cyfrowym, ponieważ
informacja jest zapisana za pomocą literek języka np. polskiego.

Ale zauważmy, że sygnał analogowy to jest pewna ciągła zmiana między
wartościami [Wmin, Wmax], gdzie W oznacza wielkość zjawiska wymuszenia
(napięcie, prąd). Ponieważ jednak z mechaniki kwantowej wiemy, że cały
świat jest dyskretny, to i wartości napięcia i natężenia są skwantowane,
zatem na odcinku [Wmin, Wmax] istnieje skończona liczba możliwych
wartości wymuszenia, którą możemy nazwać alfabetem, a zatem sygnał
analogowy jest szczególnym przypadkiem sygnału cyfrowego.

I vice versa. Zdjęcie cyfrowe złożone z pikseli, jest pewnym
gruboziarnistym odwzorowaniem ciągłym, a więc jest ono ANALOGIĄ tego, co
zostało na nim przedstawione. Więc zdjęcie cyfrowe też jest w pewnym
sensie zapisem analogowym.

Tak więc pojęcia "cyfrowy" i "analogowy" nie są przeciwstawne, one się
nakładają w jakimś stopniu.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

Dla praktyka sygnał cyfrowy, to sygnał, który można podać bezpośrednio na
wejścia układów cyfrowych, no powiedzmy po dostosowaniu poziomów napięć.
Sygnały analogowe to takie, które do dalszej pracy z nimi (w systemach
cyfrowych) wymagają przetworników ADC. Sygnały w TV kablowej bez wątpienia
nie są sygnałem cyfrowym choćby z tego powodu, że mamy do czynienia z
modulacją fali nośnej. Przy czym nie widzę powodów, aby sygnał cyfrowy nie
mógł mieć więcej niż dwa poziomy logiczne, o ile układ wejściowy potrafi to
rozkodować bez potrzeby zastosowania ADC.
Bez problemu wyobrażam sobie sytuację, że sygnał cyfrowy w jednym urządzeniu
jest traktowany jako analogowy w innym urządzeniu, właśnie z uwagi na fakt,
że sygnał cyfrowy o kilku poziomach napięć logicznych może być niemożliwy do
bezpośredniego zinterpretowania przez inny układ wyróżniający tylko dwa
poziomy logiczne.

Oczywiście istnieją pewne wariacje, jak np. sygnał DCF77, który pomimo
zmodulowania falą o częst. 77,5 kHz jest dość łatwy do bezpośredniego
wykorzystania, z uwagi na fakt, że nie ma tam wartości pośrednich, jak
również częstotliwość danych użytecznych jest tak niska, że nie tylko
procesor, ale i człowiek z odbiornikiem radiowym bez problemu ramkę takiego
sygnału odbierze i odkoduje.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

Dla ścisłości: programy cyfrowe są nadawane po kilka na jednej
częstotliwości. To "kilka" to 2-4 dla programów HD, 5-20 dla programów
SD. Dlatego właśnie "cyfruje" się wszystko, by upchnąć więcej programów.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

A do czego zmierzasz? Pasmo TV ma ok. 100 kanałów, na każdym
możesz puścić jeden program analogowy lub jeden multiplex
cyfrowy. W jednym strumieniu cyfrowym jest z reguły kilka
programów, ilość zależy wprost od jakości. Na internet też
znajdzie się miejsce, sam puszczałem kiedyś net przez TVK.
Nie powiem Ci jednak jaką część pasma zajmuje transmisja
danych, ale pewnie też jeden lub dwa kanały. Do tego
oczywiście upstream w kanale zwrotnym...

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

pi razy oko, (zakładając ze kablówka istnieje od 20 lat wiec przydała by
sie poprawa jakości), ile kanałów HD zmieści się w zamian za jeden
analogowy? 2? 10? chodzi o rząd wielkości.
ToMasz

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego
W wiadomości:ivf9vg$hcq$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl,

zależy przy jakiej modulacji - masz różną przepływnośc bitową. w kablówkach
spotkałem qam128 i qam256. na kanał hd o wypasionej jakości potrzebujesz
8-10M. teraz wystarczy tylko wziąć kalkulator do reki.

--
VSS

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego
Ciekawe pytanie. Obliczmy maksa.

Zakladajac szerkosc kanalu 6,5 MHz:
[Wykaz częstotliwości kanałów TV]
http://www.dipol.com.pl/wykaz_czestotliwosci_kanalow_tv_bib02.htm

Zgodnie z:
[DVB-C2 - 2nd Generation Cable Transmission]
[DVB Fact Sheet - May 2011]
http://www.dvb.org/technology/fact_sheets/DVB-C2_Factsheet.pdf

mamy dla 4096-QAM i SNR 35 [dB], wydajnosc spektralna ~10 [bit/s/Hz].

Czyli przeplywnosc kanalu 6,5 MHz to okolo 60 Mbps.
Dla przekazu HD w MPEG 4, strumien bitowy okolo 8 Mbps wystarczy,
obraz jest wyjatkowo dobry (ogladam na codzien Channel 4), jezeli
jest odpowiednio przygotowany.
-=-=-=-=-=-

60/8 = ~7

Czyli daje okolo 7 kanalow TV HD w kanale czestotliwosci 6,5 MHz,
lub 14-20 kanalow SD, tez dosyc dobrej jakosci (3-4 Mbps).
-=-=-=-=-=-

Jest to juz na granicy przepustowosci kanalu zaszumionego,
wyznaczonej przez Wlodzimierza Aleksandrowicza Kotelnikowa
i Claude Elwood Shannona.

Pzdr.J.P.
__________________________________
On Mon, 11 Jul 2011, ToMasz wrote:
> [...]
| analogowy? 2? 10? chodzi o rząd wielkości.
| ToMasz

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

Jurku, szerokość kanału to nie 6,5 MHz, a 8 MHz (oczywiście
"od ściany do ściany"), a 6,5 to odstęp nośnej wizji od
nośnej fonii w OIRT.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

| Jurku, szerokość kanału to nie 6,5 MHz, a 8 MHz (oczywiście "od ściany do
| ściany"), a 6,5 to odstęp nośnej wizji od nośnej fonii w OIRT.

dokladnie jest tak jak piszesz

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

Kanały 1-12 mają odstęp 7MHz ;-).

No i jeszcze jedno: w realnie istniejących kablówkach stosuje się QAM64
i QAM256. Zabawę z QAM1024 i QAM4096 dopiero się zaczyna. W jednym
kanale QAM256 da się upchnąć 2 kanały HD w bardzo dobrej jakości, lub
3-4 w jakieśtam jakości.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

Fakt, ale VHF raczej do DVB nie użyje się za prędko, bo tam
puszcza się analogowy tzw. "pakiet socjalny" ;-).

Dokładnie. Ja używam QAM64, bo takie mam zabawki. I chyba
zdecydowana większość urządzeń używa właśnie QAM64...

Re: Kablówka - przesyłanie sy gnału analogowego i cyfrowego

Ktoś cie zrobił w ch... sprzedając ci jedno-QAM'owy sprzęt (QAM64) - jeśli
mnie pamięć nie myli sprzęt realizuje tylko tzw. Annex C do normy DVB-C.

Na dzień dzisiejszy przy zastosowaniu kanału 8MHz, QAM256 i prędkości rzędu
7MS/s dostajesz strumień (z narzutami) na poziomie 55Mbit/s na wyjściu z
głowicy. Ile w to wepchniesz kanałów HD zależy tylko od tego ile pasma
potrzeba na jeden kanał.

Transmisja danych internetowych odbywa się wg. takich samych zasad kanałami
nie należącymi do oficjalnego pasma. Kanał zwrotny jest realizowany podobnie,
ale zazwyczaj stosuje się tam QAM16 (nie ma potrzeby realizacji dużego
transferu ani emisji znacznej mocy do kabla).

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

Sprzęt jest "dwuqamowy" ;-). Ale używam QAM64. Nie znasz
specyfiki mojej sieci ani jej założeń, a już oceniasz?
Typowe dla wielu grup dyskusyjnych ;-))). Oczywiście że
mogłem kupić sprzęt z górnej półki, tylko że biorąc pod
uwagę wielkość sieci zwróciłby się może za... 20 lat???

Trzeba trafu że uruchomiłem transmisję w DVB-T, i to
zupełnie świadomie, mimo oczywistych wad :-))

Tyle że w DVB-C, a jak napisałem wyżej, używam DVB-T i QAM64
:-)). Z prostych przyczyn...

Czyli jakimi? Pytam żartobliwie, bo to na jakiej
częstotliwości się to odbywa ustala sobie sam operator.

Mocy? Hmmm... O jakich mocach mówisz?
A tak poważnie: żebyś się nie zdziwił jak duży jest w
sieciach upload :-), bywa czasem wyższy niż download...

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego
Użytkownik "Waldemar Krzok"  napisał w

Nie wyprze tego OFDM ? To jest chyba modulacja z wyboru ostatnio.

J.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

W standardzie D/K na każdym zakresie kanał ma 8 MHz szerokości.

yabba

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyfrowego

A co z kanałami S4-S20? Tam chyba jest 7MHz, bo jest poza specyfikacją OIRT.

Re: Kablówka - przesyłanie sygnału analogowego i cyf rowego

Według Polskiej Normy PN-EN 50083-7:2002 wszędzie jest 8 MHz.

yabba

Site Timeline