Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica pote ncjałów.

Ten temat zaB3%oBF%yB3%em teBF% na elekrodzie tu : http://www.elektroda.pl /=
rtvforum/topic1764995.html
-------
UwaliB3%em stary telewizor podB3%B1czajB1%c "na chama" wyjB6%cie s-video k=
ompa
do wejB6%cia composite w TV, do ktF3%rego wpiEA%ta byB3%a antena telewizji
kablowej. Telewizor naprawiono, teraz kupiB3%em plazmEA% i nie chcEA%
powtF3%rzyE6% bB3%EAdu.

RF3%BFnica potencjaB3%F3w pomiEA%dzy masB1% instalacji tv kablowej a obud=
owB1%
komputera wynosi okoB3%o 100V, jest to wyraBC%nie prB1%d zmienny.
Oscyloskopu nie mam, takBF%e przebiegu nie wrzucEA%, BF%eby byE6% na 100%
pewnym.

KontaktowaB3%em siEA% z konserwatorem telewizji kablowej, Pan stwierdziB3%,
BF%e problem nie leBF%y po ich stronie, BF%e antena jest uziemiona, a winny
jest komputer. SB1%dziB3%em, BF%e problemem jest podB3%B1czenie masy do ob=
udowy
komputera, wpiB1%B3em wiEA%c bez masy zewnEA%trznej, problem nadal ten sam=
.

Z tego co do tej pory czytaB3%em na elektrodzie, dowiedziaB3%em siEA%, BF%e
problem leBF%y w uziemieniach, BF%e rozwiB1%zaniem sB1% separatory
galwaniczne. Ale nigdzie nie znalazB3%em krF3%tkiego wyjaB6%nienia problemu
od A do Z.

1. Dlaczego tak siEA% dzieje ?
2. Kto ponosi za to odpowiedzialnoB6%E6 (tzn, czy telewizja kablowa
powinna separator kupiE6% na wB3%asny koszt) ?

EDIT : Dodam, BF%e TV od poczatku chodzi na gnieBC%dzie BEZ UZIEMIENIA.
Zastanawiam siEA%, czy gdybym uziemiB3% TV, to czy istniaB3%aby rF3%BFnica
potencjaB3%F3w pomiEA%dzy obudowB1% TV a wtyczkB1% kablF3%wki. JeB6%li tak=
, to moBF%e
dobrze, BF%e TV nieuziemiony, bo mF3%gB3%by juBF% paB6%E6.

Re: Kablówka, a podłączenie kompute ra. Różnica potencjałów.

A komputer masz uziemiony?
Musisz podłączyć komputer i telewizor do gniazdka z uziemieniem
(najlepiej do tego samego) wtedy nic nie ma prawa się stać.
Z kablówkami to bywa różnie - jak się obawiasz, to można zastosować np
taki separator:
http://www.satnet.com.pl/-produkty/pid,210/Separator-galwaniczny-FM2
ale aniazdko antenowe jest bardziej wytrzymałe na takie sytuacje niż np.
s-video.

Mirek.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Komputer miaB3%em uziemiony, problem wystEA%powaB3%. WykombinowaB3%em, BF%e
odB3%B1czEA% komputer od uziemienia, i poB3%B1czenie kablem TV-komp., pow=
inno
mi zrF3%wnaE6% poziomy mas TV(+antena) i kompa. Tak siEA% nie staB3%o. Prob=
lem
ten sam.
TV nie byB3% uziemiony, ale o tym juBF% pisaB3%em w ostatnim 'paragrafie'
mojej pierwszej wypowiedzi.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Wątpię. Potencjał obudowy pływający na filtrach.
Wątpię ponieważ kabłówki zwracają uwagę na uziemienie własnych instalacji.
W przeciwnym wypadku sąsiad mógłby ci zapodać napięcie obce i kablowcy mogli
by nieźle beknąć.

Tzn. jaki problem? Uwalający się OTV?

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Zastanawiam się czy to TV sam siebie nie uszkodził...
Jeżeli instalacja antenowa jest uziemiona, to na masie TV (wejście antenowe)
występuje napięcie wynikające z istnienia kondensatora(kondensatorów)
pomiędzy masą a przewodami zasilającymi w TV.
Tylko że wtedy inny sprzęt powinien być bezpieczny...

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Ale widziałeś kiedyś telewizor z bolcem uziemiającym?

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Robią jakieś inne? Nie mam w domu telewizora, ale ostatnio kupowałem
kilka. Wszystkie były podłączane do prundu takim kablem, jak koputery.
Z uziemieniem.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

O ile coś wiem o przepisach, to w pokojach nie ma obowiązku inastalowania
gniazdek z bolcem. I tak mam "fabrycznie" w mieszkaniu. Więc jak mam sobie
podłączyć TV?

Gdzie idzie żółto-zielony przewód w TV jeżeli obudowę ma plastikową?

W swojej praktyce serwisowej RTV nie kojarzę żadnego TV CRT z bolcem.
Nie wiem jak współczesne, bo monitory (nie wszystkie) mają bolec. Tylko, że
to może wynikać z unifikacji kabli komputerowych i pracy z komputerem.

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

A jest obowiązek instalowania TV w pokojach?

Nie wiem. Ale spotkałem tez nieraz komputery w obudowie z plastiku.
Też miały trójprzewodowe kable zasilające.

Ostatni telewizor jaki miałem, nazywał się "Libra". Tak, on miał płaską
wtyczkę doprądową. I 50% szans, że na chassis (wewnętrznym na szczęście)
wystąpi napięcie 220V.

Z komputerami bym tego przyczynowo nie wiązał. Ale z unifikacją, to
i owszem.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Mylisz pojęcie obudowa z plastiku, a dostępne elementy metalowe.
Nie ma obudów plastikowych komputerowych

Ochrona przez izolowanie części czynnych jest sposobem stosowanym zwykle w
procesie produkcyjnym przez wytwórcę urządzenia. Polega na całkowitym
pokryciu części czynnych izolacją roboczą

a obudowa komputera nie jest całkowicie plastikowa.

Może, trzebaby popatrzeć na TV z możliwością podłączania komputera.

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Jak nie ma, jak są?

Zależy którego.

Robią jakieś inne?

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Trolujesz? widziałeś śledzia do karty grafiki plastikowego?
Tą blaszkę na złącza?
Tak laptopy są plastikowe, i spotkałem nawet takie które nie mają bolca
uziemiającego.
Zresztą chyba prawie żaden laptop nie jest uziemiony.

Ba, niedawno można było spotkać takie, do których nie można było podłączyć
magnetowidu, antena i nic więcej.

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Komputerów bez śledzi trochę widziałem. Nie tylko laptopów.

Jak bardzo niedawno? Są jeszcze na gwarancji? (Nowy magnetowid, to też
nie jest coś, o czym można powiedzieć, że się spotkało "niedawno".)

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

No dobra, powiem wprost:
Na telewizorach tych z wtyczką dwubolcową (bez uziemienia)
jest narysowany taki kwadracik w kwadracie. (dwa kwadraty jeden w drugim)
Oznacza to, że obudowa ma własności izolujące. Czy widziałeś komputer z
takimi kwadratami?

Przyznam że nie widziałem komputera stacjonarnego spełniającego takie
warunki.
Dell, HP robią plastikowe, ale tył jest w metalu. Przemysłowe komputery
widziałem bez śledzi, ale całkowicie metalowe...

Nie wiem czy można jeszcze znaleźć CRT na gwarancji. Karierę "serwis RTV"
zakończyłem razem z tymi telewizorami i o nich się wypowiadam.
Do końca były robione bez izolacji. Koreańskie po taniości, europejskie po
inności. Szczególnie Philips tu wymyślał: typu zasilacz i odchylanie na
jednym tranzystorze.

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Też odpowiem wprost: a cholera wie. Rzadko przychodzi mi do głowy
szukanie kwadracików na obudowach, a już żeby takie rzeczy latami
pamiętać, to w ogóle.

Stoi koło mnie (w charakterze durnostojki) Macintosh Classic.
Plastikowy cały, kabel klasyczny, komputerowy. Kwadracików brak.
Żaden z iMaków też śledzi nie miał. Kwadracików raczej też.

Obejrzałem dwa zasilacze (pudełeczko z podłączanym kablem sieciwym)
o takim samym zastosowaniu i zapewne zbliżonej konstrukcji wewnętrznej.
Jeden na klasyczny kabel komputerowy -- brak kwadratów. Drugi na kabel
płaski, dwuprzewodowy -- kwadraciki są. Przypuszczam, że znaczek jest
umieszczny w zależności od tego, jakie konstruktorowi złącze podpasowało,
a nie od tego jakie własności ma obudowa.

Ale teraz to chyba każden jeden telewizor ma jakieś HDMI czy inne cóś.
Czyli jest możliwość kontaktu z bebechami, a to ma większe implikacje
niż rodzaj obudowy. Nie znaczy to oczywiście, że musi być od razu
bolec -- laptopy tez maja HDMI.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Te kwadraciki to właśności izolujące obudowy. I może obie nawet są
izolujące, ale ta "bez" nie była na to sprawdzana, nie dostała kwadracików i
musi mieć kabel z uziemieniem - z punktu widzenia ekonomii dopadła ją
unifikacja.

Sprowadza się do jednego. Możliwości porażenia. Laptop zasilany niskim
napięciem nie podpada pod ochronę. TV z odpowiednim zasilaczem też.

--
Desoft

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

*Nie musiała* dostawać kwadracików, *bo miała* kabel z uziemieniem.
Tak ta implikacja wygląda. Nie wykluczam, że poza widzimisiem
projektanta miało to też podłoże ekonomiczne -- "badania" obudowy
w celu uzyskania przydziału na kwadraciki mogą trochę kosztować.

No tak, to jednak odpowiedniość bebechów jest brana pod uwagę, a nie
obudowa. Trudno sobie wyobrazić plastikową obudowę, która nie dość
dokładnie izoluje od napięcia z sieci.

-- Jarek

PS
Wziąłem zasilacz od laptopa (z uziemieniem) i zmierzyłem omomierzem
rezystancję między bolcem a jedyną odsłoniętoą częścią metalową, czyli
końcówką wtyczki niskiego napięcia. Nieskończoność. Czyli jesli ten
przewód "ochronny" coś chroni, to krasnoludki wewnątrz zasilacza.

Re: Kablówka, a podłączenie kompute ra. Różnica potencjałów.

No nie do końca.
Ekran transformatora powinien być do niego podłączony - jak przebije
trafo to najpierw wywali różnicówkę.
Jak zalejesz zasilacz wodą - tak samo.

Mirek.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Wiem, że nie do końca. Jak taki krasnoludek polezie w okolice
prostownika i kondensatora w obwodzie wejściowym, to już po nim.

Pod warunkiem, że ta różnicówka jest. Jak nie ma, to może być różnie.
Poza tym nie przypuszczam, by w tym zasilaczu separacja uzwojeń
transformatora była gorsza niż w zasilaczach z kablem bez przewodu
ochronnego.

Jarek

PS
Znalazłem inny zasilacz i pomierzyłem w nim to co poprzednio. Między
bolcem ochronnym a wtyczką niskiego napięcia rezystancja wynosi zero.
Widać są dwie szkoły na temat tego, gdzie podłączać przewód ochronny.

Re: Kablówka, a podłączenie komputera. Różnica potencjałów.

Dlaczego? Wystarczy jedno gniazdko D-SUB dostępne dla Palca probierczego
(PN-EN 60950-1:2007, 2.1.1.1)

A może obniża emitowane do sieci zakłócenia.
P.G.

Site Timeline