Jeszcze o kwarcach - skąd ta różnica

No więc, standardowo używam sobie kwarców do SMD w obudowie HC49SM.

Wg. TME on ma minimalną temp. pracy -10 st.C (ale cholera wie dlaczego, bo wg. dataszita to nie wiem jak to ustalili - są podane 3 wersje, ale jakie oznaczenia ?).

I teraz, wolałbym sobie użyć tego ;

Bo by mi się łatwiej montowało (mniejszy jest po prostu). I teraz znowu - TME twierdzi, że niby -20 st.C A w dataszicie - że minimum -10 st.C.

Cholera jasna - no to co jest grane ? Wie ktoś coś o tych małych kwarcach - do jakiej temp. będzie mi toto działać ?? Bo potrzebuję, żeby jednak do tych -30 chodziło jako tak (stabilność wielka nie jest potrzebna - rzecz w tej komunikacji RS, wałkowanej w poprzednim wątku)

Reply to
sundayman

Ale nie rozumiem gdzie masz problem... Jeśli sklep Cię informuje w sposób sprzeczny z danymi producenta części to chyba oczywiste jest która informacja jest z pierwszej a która z drugiej ręki i gdzie jest ewentualnie błąd? Przecież producent nie bierze informacji o swoich produktach ze sklepu tylko sklep je bierze od producenta, więc jeśli masz kolizję to zawsze ufaj temu co w datasheet od producenta, i do tego sprawdzaj czy dokument aktualny i jak znajdziesz dwa różne to zawsze operaj się na nowszym.

Reply to
Pszemol

tylko, że w dataszicie są co prawda różne wersje temperaturowe, ale nie widzę żadnego oznaczenia tych wersji, żeby sprawdzić, która to naprawdę jest.

Stąd pytanie - czy faktycznie się przejmować, że ten "mikro" kwarc ma wyższą temp. minimalną, czy też będzie działał, tyle, że np. mniej dokładnie.

Reply to
sundayman

Po pierwsze - zerknij na stronę sklepu do której link podałeś... Pokazują produkt IQD FREQUENCY. Podlinkowują datasheet innej firmy, C-MAC MicroTechnology. Na stronie sklepu "oznaczenie producenta" LF XTAL026388 a na datasheet masz 12SMX-A. Od razu w tym momencie traci wszystko moje zaufanie...

Może poszukaj sobie jakichś kwarców/generatorów na digikey.com lub mouser.com? Te dwa sklepy online mają podlinkowane prawdziwe datasheety od prawdziwych producentów i nie widziałem jeszcze takiego bałaganu jaki pokazałeś z TME.

Reply to
Pszemol

no właśnie w tym ich burdlu problem. Ale z drugiej strony, ściągać parudziesięciu kwarców też mi się niespecjalnie chce, biorąc pod uwagę ich zastosowanie niespecjalnie wymagające. Po prostu mają działać - dokładność mi nie robi (no zakładając, że nie zmieni się bardziej niż kilka %).

Te HC49SM mam w urządzeniu, i wszystko działa OK. Tzn, specjalnie dokładnie czasu nie mierzę, bo od tego mam osobny RTC, więc jaka tam odchyłka się robi nie wiem. No ale działa , przynajmniej do tych -25 st.C

Ale jak mi piszą w dataszicie, że od 0 st. ? Jakoś nigdy nie wnikałem w temat kwarców, bo mi nie były potrzebne "dokładności". Więc pytam - jak to generalnie jest z nimi - to ograniczenie temperaturowe to co - oprócz, że się pewnie jakoś rozjedzie częstotliwość, to będzie coś robić ?

Reply to
sundayman

Aaa widzisz...no tak, dataszit inny. ale jeśli to jest faktycznie TEN kwarc tego producenta czyli IQD FREQUENCY PRODUCTS , to się te parametry zgadzają z podanymi.

A że dataszit inny, to faktycznie jajca. To nawet nie zauważyłem. Ale wychodzi, że ten "micro" jest od -20 st.C No to mam nadzieję, że się nada.

Reply to
sundayman

użytkownik sundayman napisał:

A moze lepiej podgrzac rezonator ew. cala plyte rezystorem albo zmienic protokol komunikacyjny.

Reply to
leming.show

W dniu 2013-11-10 14:28, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ale po co, jak z tym kwarcem jest OK. Martwiłem się tylko tym mniejszym, ale wygląda na to , że będzie dobrze. We wtorek podjadę do TME i zaczynam przerabiać :)

Podgrzewanie wszelkie odpada (muszę minimalizować zużycie energii - w opcji jest zasilanie z panela słonecznego)

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l5m8ml$9u1$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Im mniejsze gabaryty kwarca tym zazwyczaj większy ESR. Nie każdy generator (w temperaturze -30) popędzi kwarca z dużym ESR. Ale generatory w procesorach są pewnie tak robione, aby działały zawsze. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Wszystkie generatory kwarcowe w cyfrówce jakie rozbierałem (a troche układów scalonych na czynniki pierwsze, do ostatniego tranzystora, rozebrałem) - to były orydynarne multiwibratory na dwóch inwerterach (no, jak trzeba było uzaleznić pracę od sygnałów zewnętrznych - na bramkach NAND albo NOR). Sprzężenie nielimitowane - nawet najtępszy kwarc wzbudzi (tyle że widmo paskudne a i stabilnośc taka sobie).

W klasycznej analogowej technice RF tak się nie robi.

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał w wiadomości news:52828ae9$0$2150$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

RTC też zaliczam do cyfrówki, ale podejrzewam, że tam generatory mogą być bardzo delikatne bo całość ma brać jakieś nA. Generator 32768 w ATXmega256A3BU (ważne to B) też może być delikatny.

Wydaje mi się, że co najmniej w niektórych procesorach generatory kwarcowe MHz mają flagę silny/słaby.

Co do generatorów kwarcowych w procesorach to mam jedną wątpliwość: Czy jest dolna granica (że górna jest to wiem) pojemności kondensatorów dołączonych do kwarca aby generator się wzbudził. Czy może być 0pF. Pytanie dotyczy generatora, a nie kwarca (ten sam kwarc może być opisany inną częstotliwością i inną nominalną pojemnością - na przykład równą pojemności wnoszonej przez scalak i wtedy wychodzą kondensatory po 0pF). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W Atmedze 128 opcja CKOPT włącza tryb pracy generatora kwarcowego Rail-to-rail, oczywiście ze wskazaniem na "very noisy environment".

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l608u1$492$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

I "very noisy device". P.G.

Reply to
Piotr Gałka

ano tak :) Ale, w ogólnym szumie myślę, że ten generator to najmniej robi. Jak patrzę co się dzieje w okolicy przetwornicy DC/DC za pomocą sondy EM, to rozpacz ogarnia. Dlatego zasilacze oraz część wzmacniaczy słabych sygnałów osłoniłem ekranami z blachy ocynkowanej. I faktycznie jest różnica spora.

Reply to
sundayman

użytkownik Piotr Gałka napisał:

Z mojego skromnego doswiadczenia:) Sa problemy ze startem pic-ow przy pojemnosci obciazajacej <10-12pF wlasciwie to 2x 10-12pF przy rezonatorze 20MHz, gorna granica ostatnio testowana to 2x75-80pF. Nistety nie pamietam jak zmianiala sie czestotliwosc generatora.

A nie jest to opcja sprzetowego zalaczenia pojemnosci? Nigdy nie uzywalem ale ksiazki mowia co innego niz twierdzisz.

By programming the CKOPT Fuse, the user can enable internal capacitors on XTAL1 and XTAL2, thereby removing the need for external capacitors.The internal capacitors have a nominal value of 36pF.

Reply to
leming.show

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

Zależność częstotliwości od pojemności wynika z parametrów kwarca. Jak zwiększałem stopniowo pojemność (kwarc 32768) to mi w pewnym momencie pośrednio wychodziło jakby generator działał niestabilnie - szybkość zegarka była zupełnie od rzeczy. Zobaczyć oscyloskopem się nie dało bo od razu gasło. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l60cf2$7lp$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Zależy od całej konstrukcji. Na malutkiej płytce (klucz USB) kwarc 12M i 5 i

7 harmoniczna już blisko limitu emisji. No ale ekranu, czy dobrych filtrów tam nie ma jak. P.G.
Reply to
Piotr Gałka

no zajrzałem do datasheeta Atmega 128A

Na stronie 39 stoi :

"XTAL1 and XTAL2 are input and output, respectively, of an inverting amplifier which can be configured for use as an On-chip Oscillator, as shown in Figure 8-2. Either a quartz crystal or a ceramic resonator may be used. The CKOPT fuse selects between two different Oscillator Amplifier modes. When CKOPT is programmed, the Oscillator output will oscillate will a full railto- rail swing on the output. This mode is suitable when operating in a very noisy environment or when the output from XTAL2 drives a second clock buffer. This mode has a wide frequency range. When CKOPT is unprogrammed, the Oscillator has a smaller output swing. This reduces power consumption considerably. This mode has a limited frequency range and it can not be used to drive other clock buffers.

*******************

Gdzieniedzie spotkałem się też z tą informacją o kondensatorach. No to ale co - nie wierzyć producentowi ?

Reply to
sundayman

użytkownik sundayman napisał:

Jedno nie wyklucza drugiego.

Baranowski Mikrokontrolery AVR ATtiny str.29 W przypadku niektorych mikrokontrolerow istnieje mozliwosc uaktywniena wew. kondensatorow 36pF poprzez zaprogramowanie bitu CKOPT

Kardaś Mikrokontrolery AVR w jez. C to samo j.w.

Nota atmega8 i 128A to samo, wiec jedno nie wyklucza drugiego:)

Reply to
leming.show