Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

Witam
Poczytałem "elektrodę" i naszło mnie na zabawę z lampą oscyloskopową. Do
takiej ruskiej lampy którą akurat mam, muszę dać na A1 1.5 kV a na A2
(chyba od ogniskowania / ostrości) 400-600 V.  Było teĹź coś o zaciemnieniu
(sterowanie jasnością ?) -125V. Czy dla rezystora określa się coś jak
napięcie przebicia? Czy tylko mam się przejmować maksymalną traconą mocą.
Jeśli zrobię dzielnik z rezystor 1Mohm, potencjometr 470kohm, rezystor
360kohm i potencjometr 200kohm to jedynie mam się martwic wydzieloną mocą
na 1Mohm (około 0.73 W). Jednym słowem biorę rezystor 1Mohm / 1W i nie
przejmuję się że odłoży się na nim około 750 V.
W jednym sklepie przyznałem się że potrzebuję takiego rezystora właśnie do
zabawy w oscyloskop i Pan odpowiedział że nie wie czy te jego się nie
przebiją przy 1kV. Prawdę mówił czy sam nie wiedział i wolał nie sprzedać?
Czekam na jakiś podpowiedzi.

pozdrawiam MArek

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV
do
sprzedać?

Jak najbardziej miał rację. W takich przypadkach można połączyć kilka
opornikĂłw szeregowo.

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

tak - a dokładniej napięcie maksymalne. Możesz przyjąć, że dla
przeciętnego rezystora ze sklepu wynosi około 200V DC.
Przy wolnozmiennym 1000V to w zasadzie wyczerpuje temat, ale jeśli
napięcie może być szybkozmienne wtedy zwykłe rezystory metalizowane mogą
się nie nadać ("tajemnicze" przebicia na przerwę).

e.

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

Niestety, tak nie jest... są dwa parametry graniczne - moc i napięcie
maksymalne... istnieje pewna graniczna wartość rezystancji. Poniżej tej
wartości parametrem progowym jest moc - to znaczy najpierw przekroczysz
moc, później napięcie maksymalne ;)... więc jeśli nie chodzi o pracę
impulsową, nie ma sprawy ;P... gorzej z tymi większymi - tutaj nie da
się osiągnąć tak naprawdę pełnej mocy, bowiem dojdzie do przebicia :/...
radzę poszukać rezystorów w sklepach internetowych - tam często są
dostępne katalogi. 1kV to nie każdy rezystor wytrzyma... innym
rozwiązaniem może być zastosowanie kilku rezystorów szeregowo. W czasie
normalnej pracy jeśli dasz 10x 100k (na przykład) to powinno na nich się
odłożyć po 75V czyli już OK :)... ale to też nie jest super sprawa - w
pewnych okolicznościach może pójść lawina - przebije się jeden, za nim
drugi i potem kolejne :/... więc nie gwarantuje to takiej pewności jak
zastosowanie rezystora na 1kV...

do
sprzedać?

Dobry sklep, koleś ma nosa. Fakt, minus za to, że nie wiedział, plus za
to, że się dopytał i ostrzegł!

Pozdrawiam
Konop

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

Ale czy nie uwazacie ze rezystor 1W powinien te moc wytrzymac ? :-)

Choc w sumie moze i faktycznie lepiej zeby tak nie bylo ..

J.

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

w nieodpowiednim "pojedynczym" rezystorze na 1kV również może "pójść
lawina" - mechanizm jest z grubsza taki sam :)

e.

Re: Jakie rezystory do zabawy z 1.5 kV

Rezystory też mają swoje datesheety:
http://zefiryn.tme.pl/dok/a07/m0_6w.pdf