Jakie ciśnienie?

Jakie jest ciśnienie w pełnej puszcze sprayu z powietrzem do przedmuchiwania?
Sprawdzał ktoś ?
Akurat pod ręką mam niemal pusty zbiornik więc nie zmierzę.

Marek

Re: Jakie ciśnienie?

strzelam , < 6 atmosfer

Re: Jakie ciśnienie?
Zalezy od temperatury :)  , tam jest chyba stosowany butan czy cos w tym
stylu

Re: Jakie ciśnienie?

Przeczytaj co tam jest, wpisz w wyszukiwarkEA% nazwEA% tego gazu i
"prEA%BFnoB6%E6 par". Lepiej chyba po angielsku ("vapor pressure") i sobi=
znajdziesz wykres zaleBF%noB6%ci ciB6%nienia od temperatury. JeBF%eli sB1% =
dwa
gazy (np. butan + izobutan), to siEA% trochEA% komplikuje, ale mieB6%ci si=
EA%
gdzieB6% pomiEA%dzy prEA%BFnoB6%ciB1% par jednego i drugiego, w zaleBF%no=
B6%ci od
skB3%adu.

Re: Jakie ciśnienie?
UBF%ytkownik marko1a napisaB3%:

CiB6%nienie to nie zaleBF%y od stopnia zuBF%ycia a jedynie od temperatury=
 - bo20%
nie BF%adne "powietrze" tam masz a skroplony gaz - w jednych na chama20%
jakiB6% propan albo butan (idzie odrF3%BFniE6% po wyraBC%nym ostrzeBF%en=
iu BF%e to20%
B6%rodek palny), w innych (tych niepalnych) jakiB6% zwiB1%zek20%
chlorowcoorganiczny niskowrzB1%cy. NieBF%le siEA% uE6%paE6% tym z kolei i=
dzie.20%
PF3%ki choE6% kropla cieczy jest w pojemniku to poczB1%tkowe ciB6%nienie =
jest20%
funkcjB1% remperatury otoczenia, dalej zaB6% zaleBF%y od intensywnoB6%ci =
poboru20%
gazu (co jest zwiB1%zane ze zuBF%ywaniem ciepB3%a zgromadzonego w cieczy =
na20%
jej przemianEA% fazowB1% do stanu gazowego) i od dostarczanego jednoczeB6%
nie20%
ciepB3%a. Praktyka wykazuje BF%e ciepB3%o dostarczane przez rEA%kEA% trzy=
majB1%cB1%20
pojemnik nie wystarcza do zapewnienia w miarEA% staB3%ej temperatury ciec=
zy20%
w pojemniku - i w miarEA% wypuszczania gazu ciecz staje siEA% coraz20%
chB3%odniejsza, ciB6%nienie par nad cieczB1% spada, w koF1%cu pojemnika n=
ie daje20%
siEA% w rEA%ku utrzymaE6% bo jest lodowaty i pokrywa siEA% szronem...
Dobrze jest przez kilka krF3%tkich dmuchniEA%E6 - potem albo opisane kB3%
opoty20%
albo trzeba pojemnik odstawiE6% i poczekaE6% aBF% siEA% nagrzeje. Przy wi=
EA%kszych20%
porzB1%dkach w kilku komputerach na raz uBF%ywaB3%em czasem kilku pojemni=
kF3%w20%
na zmianEA% - z jednego dmuchaB3%em, pozostaB3%e na kaloryferze siEA% grz=
aB3%y.

--20%
Darek

Re: Jakie ciśnienie?

Używam tego w pracy codziennie, często i od dłuższego czasu, z tego co
pamiętam to na opakowaniu jeśli jest coś napisane o składzie to że jest tam
mieszanka propan-butan. Potwierdzam oczywiście zależność ciśnienia od
temperatury i odczuwalny spadek temperatury przy intensywnym używaniu.
Jednak z doświadczenia wiem że dla puszki o temperaturze pokojowej
intensywność dmuchania jest niemalże wprost proporcjonalna do pozostałej
masy "gazu". Jak dla mnie wyjaśnienie jest proste: w danej temperaturze
propan ma większą prężność par niż butan i szybciej go ubywa, stąd jak
pozostanie w puszce poniżej połowy zawartości to nadaje się ona już tylko do
zdmuchiwania delikatnych kurzy.

pozdrawiam
Andrzej Zyśk

Re: Jakie ciśnienie?
UBF%ytkownik Andrzej ZyB6%k napisaB3%:

W przypadku mieszanki propan-butan tak faktycznie jest - tyle BF%e ja to =

znam jedynie z kartuszy do kuchenki turystycznej. OsobiB6%cie omijam20%
przedmuchiwaczki z gazami palnymi szerokim B3%ukiem, wybieram te z20%
chlorowcoorganikB1%, Te nie majB1% zaleBF%noB6%ci ciB6%nienie/zuBF%ycie (=
jednorodna20%
substancja) i moBF%na zuBF%yE6% je do koF1%ca.

--20%
Darek

Re: Jakie ciśnienie?

Oczywiście wiem że to nie powietrze, użyłem jedynie nazwy handlowej.
Akurat na tym opakowaniu co mam pisze tylko łatwopalne ale nic konkretnego o
składzie więc podejrzewam że jakaś mieszanka  butanu z czyms jeszcze
Chodzi mi tylko o ciśnienie. Ktoś miał okazję zmierzyć w tem pokojowej?

Marek

Re: Jakie ciśnienie?

Jeśli czynnikiem jest butan, to ciśnienie odczytasz z poniższego wykresu:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vapor_Pressure_Chart.png

pzdr
mk

Re: Jakie ciśnienie?

Jeśli to sam butan to w temp pokojowej tylko 2atm ?

Marek

Re: Jakie ciśnienie?

Tak - w dodatku to są 2 atm bezwzględne. Ale uwaga bo ze wzrostem temp.
ciśnienie szybko rośnie.

Poniżej zera st. C wystarczy ciśnienie atmosferyczne, by butan nie wrzał
- to dlatego na mrozie nie działają zapalniczki na butan (izobutan?) bez
uprzedniego podgrzania dłonią.

I jeszcze nie należy mylić butanu z izobutanem. Izobutan wytwarza nieco
większe ciśnienie w temp. pokojowej i lepiej nadaje się jako "czynnik
napędowy" przy niskich temperaturach. W praktyce w "spraju" pewnie jest
jakaś mieszanka izobutanu z butanem i pewnie jeszcze z innymi
węglowodorami... bo czym tak naprawdę wypełnia się pojemniki, to by
trzeba pytać u źródeł, a ja nie jestem z branży (ps. temat bardziej na
pl.sci.fizyka).

pzdr
mk

Site Timeline