Jakie baterie zastosować?

Witam!!

    Ponieważ pamiętam dobrze czasy, kiedy to wylane baterie niszczyły mi
zabawki, wolę zapytać. Buduję urządzenie, zasilane z baterii... w stanie
"czuwania" będzie pobierać <1uA, ale w czasie pracy ponad 100mA, może i
kilkaset mA. Napięcie ok 4,5V. Stosowanie akumulatorków typu eneloop
uważam tu za bezsensowne i obstawiam, że najlepsze będą paluszki AA albo
bateria płaska 4,5V. Jednak tu się zaczynają moje obawy - czy takie
baterie mogą się "wylać" przy leżeniu przez kilka lat w takim
urządzeniu?? Czy może problem wylewania nie dotyczy baterii alkalicznych
(tak mi się wydaje, ale wolę to potwierdzić). A może niezależnie od typu
baterii mogę ją wsadzić do czasu, kiedy jej data ważności nie upłynie.
Zaś gdy minie kilka lat i to się stanie - nie żal będzie wymienić ;)...

Co powiecie na ten temat??

Pozdrawiam!!
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?
Hello Konop,

Siakieś uzasadnienie tej odważnej tezy?

Re: Jakie baterie zastosować?

Koszt :)... urządzenie będzie naprawdę mało używane, więc baterie
alkaliczne (o ile nie zagraża im wylanie!! o to właśnie pytam :P) będą
mogły działać kilka lat (do daty ważności), natomiast nawet eneloopy
swoje samorozładowanie mają, więc wytrzymają krócej... oczywiście, je
się naładuje i tyle, ale powiedzmy, że zakładając kilkuletni czas życia
urządzenia, to w tym czasie nie powinno ono zużyć więcej jak 2..3
kompletów alkalicznych paluszków... więc się nie opłaca...
Druga sprawa - to bezniespodziankowość :)... jak już wspominałem tu
kiedyś na grupie, robię zamek szyfrowy do pewnej skrzynki. I właśnie
zasilania do niego poszukuję ;)... założenie - baterie są W ŚRODKU!!
Oczywiście, wejście "awaryjne" będzie, ale wolałbym uniknąć sytuacji w
stylu "przychodzę po pół roku i nie działa" :)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?

Na takie przypadki polecam niezawodne baterie litowe przemysłowe SAFT -
dobierz sobie, z której serii (w zależności od max. wydajności
prądowej). Tanio nie będzie ale w 100% zamek zadziała nawet za kilka lat.

Re: Jakie baterie zastosować?

Fakt, dziękuję za informację o bateriach litowych! Na pewno to najam
więc zastosowanie baterii alkalicznych markowych i wymianę ich przed
upływem terminu ważności, albo zakup czegoś takiego:
http://www.bto.pl/go/_info/?id16%84
(o ile ma to w ogóle jakiś sens)...
No i rozumiem, że wybór 3xAA czi 1x bateria płaska 4,5V nie jest
istotny, gdybym obie były tego samego typu, prawda?? Czy może ta 4,5 jak
coś, to wylewa się "do środka"??? ;););)

Pozdrawia!!
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?

Wg mnie bez sensu pakować się w ogniwa marki krzak, w tym i takie
"wynalazki" 1,5V. Szczególnie, że twoje bateryjki (niezależne, czy za
10, czy za 100 zł) będą zasilać szafę kosztującą pewnie kilkadziesiąt
razy tyle. Na pewnych rzeczach się nie oszczędza. No chyba że pracujesz
w chińskiej fabryce.

Re: Jakie baterie zastosować?

No właśnie, zapomniałem dodać jednej informacji - ten zamek jest
"projektem hobbystycznym" i ma na celu chronić przed "nieusilną próbą
niepowołanego dostępu" ;)... np. żeby dzieci nie bawiły się tym, co nie
trzeba, albo ktoś nie zajrzał "z ciekawości"... taka skrzynka na małe
tajemnice i ukrycie prezentów przed gwiazdką, no ;)... nie ma chronić
obiektu o wysokiej wartości materialnej! Przepraszam, nie napisałem tego
od razu :/... ale to dobrze, dowiedziałem się czegoś na przyszłość,
jestem trochę mądrzejszy ;)... ale w świetle tych faktów pewnie
przyznasz mi rację, że nie ma sensu pakować się w ogniwa za
kilkadziesiąt złotych ;)...
A co do "firmy krzak" - gdzieś widziałem też podobne "wynalazki" firmy
GP... oni to nazywali nieco inaczej, ale teraz za cholerę nie umiem tego
znaleźć:(... w każdym bądź razie chwalili się niskim samorozładowaniem i
trwałością do 10 lat no i wyższą pojemnością przy dużych prądach (można
powiedzieć, że pojemność mało zależała od obciążenia). Jak uda mi się
znaleźć jakieś informacje na ten temat, to wrzucę tu linka, więc możesz
tu zajrzeć w albo po weekendzie ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?

Tu dalej ten "krzak" ale nieco dokładniejszy opis (może z czymś
skojarzysz ;).. ja się na tym za mało znam...
http://www.baterie-litowe.pl/baterie_litowe5
No i przykład podobnych baterii innej firmy:
https://www.hurt.com.pl/prods/bat/energizer_r6_ultimate_litowa_4bl.jpg

To, ze piszę o nich w tym wątku nie znaczy, że się przy nich upieram
;)... po prostu jestem ciekawy czy ktoś się z nimi zetknął ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?

Krzak to krzak...

A to jak najbardziej polecam. Litowe baterie energizer e2 mają tylko
jedną wadę - są okropnie drogie w porównaniu z bezpośrednią konkurencją
(czyli porządnymi bateriami alkalicznymi) - dlatego też stosuje się je
najczęściej tylko tam, gdzie na prawdę trzeba (np. wytrzymują niższe
temperatury niż baterie alkaliczne).

Re: Jakie baterie zastosować?

Baterie alkaliczne nawet znanych producentów też mogą wylać.
Jeżeli przewidujesz dość intensywne korzystanie z urządzenia (tak aby
komplet baterii trzeba było wymieniać co pół roku lub częściej) - od
razu zaprojektuj możliwość użycia akumulatorków zamiast baterii. W
zależności od preferowanej wagi urządzenia, całość możesz zasilić np. z
2 akumulatorków AA (plus przetwornica step-up wytwarzająca 4,5V 500mA),
ale może wolisz wsadzić zamiast tego 6 akumulatorków AAA (i wtedy
przetwornica step-down). Możliwości jest wiele.

Te 4,5V ma być stabilne czy tak plus/minus jako wejście dla np.
stabilizatora robiącego 3,3V?

Re: Jakie baterie zastosować?

No właśnie nie planuję używać tego za często, to ma raczej stać i być
gotowe do użycia ;)... W spoczynku pobiera <1uA, dodanie przetwornicy
raczej tego nie poprawi, choć można by ją obejść (sam proc chodzi od
1,8V ;P)...
Jednak ponieważ czas pracy na 1 komplecie baterii/akumulatorów ma być
większy od pół roku - raczej odpada....

Zasila to proca (który wymaga od 1,8V do 5,5V) no i serwomechanizm...

A co do tych baterii - zdarza się, żeby takie baterie wylały PRZED swoją
datą ważności?? Dziś kupowane baterie chwalą się datą ważności odległą o
minimum 3 lata i szczerze mówiąc liczyłem że taka data + dobra firma
oznacza 3 lata spokoju ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Jakie baterie zastosować?
Hello Konop,

Ostatnio wymieniłem wylane baterie alkaliczne Panasonic w rzadko
używanym pilocie. Ale na datę ważności nie patrzyłem.

Re: Jakie baterie zastosować?

Niedawno znalazlem w szufladzie wylanego Duracella. Tyle, ze lezal tam z
metalowymi przedmiotami, wiec niewykluczone, ze cos zrobilo zwarcie. Innym
razem, pozna jesienia w lampce rowerowej eksplodowalo mi alkaliczne ogniwo
AA (producenta nie pamietam, ale raczej nie bylo to nic powszechnie
kojarzonego). Przez 1-2 dni co kilka, kilkanascie minut slychac bylo ciche
"bąbelkowanie", az w koncu strzelilo jak malutki kondensator (nie
rozerwalo go, ani nic w tym stylu). Warunki pracy byly ciezkie - zimno,
wilgoc, duzy nacisk mechaniczny.

k,

Re: Jakie baterie zastosować?

Wsadz 2 ogniwa litowe po 3V, masz 6V. Servo wytrzyma, proc - zobacz,
ew. pogon z 3V.
Aha - pamietaj o odcinaniu zasilania serva w spoczynku, bo jak Ci
zglupieje, to wezmie pradu ile mu sie spodoba.

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

Hmmm... dzięki za przypomnienie o tych ogniwach litowych :)... bo w
sumie to zapomniałem ;P... a sporo można znaleźć na ten temat ;)...
Rozumiem, że Tobie chodziło o takie baterie jak do aparatów
fotograficznych. Te niestety są dosyć drogie... co do zasilania - układ
już jest zmontowany więc zabawy w stylu 3V dla proca i 6V dla serwa
niestety nie wchodzą w rachube :(... ale może bateria litowa 3,6V dla
całości by wystarczyła :)...

Jasne, to mam :)... parę dni temu pisałem, że serwo mi ciągle głupieje
;)... poza tym - to serwo nawet w stanie spoczynku pobiera z 5mA, więc
mam zainstalowany mosfecik, który ładnie wszystko odłącza ;)...

Site Timeline