Jakich ARMów używacie. - Page 2

Re: Jakich ARMów używacie.

No właśnie. Nauka nowej platformy to inwestycja.
Ja wybrałem AVR32, gdyż do jednego projektu był mi potrzebny
szybki procek 60MHz.
Nie wiem, czy coś przegapiłem, ale nie znalazłem na tyle szybkiego
ARM (oświećcie mnie, jeśli się mylę, to jeszcze w tym tygodniu
zacznę się uczyć o ARM). Niemniej bardzo chętnie bym wszedł w ARM.
W przypadku AVR32 żadna firma nie oferowała (teraz może jest
inaczej) płytki z wlutowanym prockiem, kondensatorami, kwarcem,
co byłoby dla mnie bardzo przydatne. ARM jest powszechny i myślę,
że tu takie płytki można byłoby kupić bez problemu.

R.

Re: Jakich ARMów używacie.

O rety!
Wejdź na stronę Kamami i zerkni do działu minimoduły:
http://www.kamami.pl/index.php?categoryID52 %
Tak na oko jest około 150 modułów izestawów uruchomieniowych z ARMami. Do
wyboru, do koloru.
Chyba zdecydowana większość potrafi pracować z zegarem 60MHz a część nawet
wielokrotnie więcej.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Jakich ARMów używacie.

Hmm, ARMy stosowane w komórkach już jakiś czas temu osiągnęły taktowanie
1 GHz. A zegary rzędu 400-600 MHz to norma absolutna nawet w zestawach
"dla majsterkowiczów". Zainteresuj się np. płytką BeagleBoard.

Re: Jakich ARMów używacie.
Dzięki wszystkim za oświecenie.
W takim razie po co Atmel wypuszczał AVR32?

R.

Re: Jakich ARMów używacie.

To jest chyba najlepsza odpowiedź na takie pytanie:

Londyn, 18 wiek, jeden z pierwszych biegów ulicznych.
Temu niecodziennemu zjawisku przypatruje się hrabia
ze służącym.
- Janie, co to za zbiegowisko?
- To wyścig, panie hrabio. Ludzie się ścigają.
Ten, który dobiegnie pierwszy, zostaje zwycięzcą i dostaje
nagrodę pieniężną.
- Rozumiem. To w takim razie po co biegną pozostali?

Re: Jakich ARMów używacie.

:)
Ale już trochę trudniej mi zrozumieć, dlaczego
Atmel wypuszcza dwóch zawodników (ARM oraz AVR32)
zamiast zainwestować w jednego.

R.

Re: Jakich ARMów używacie.
Ztcw AVR32 ma ledwie 4 lata. Army są "od zawsze".

Re: Jakich ARMĂłw uĹźywacie.
In the darkest hour on Thu, 16 Dec 2010 14:37:01 +0100,

"Kasa misiu, kasa." Żeby uszczknąć coś z ARM-owego stołu. :>

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:222B ]
[ 20:52:44 user up 12653 days,  8:47,  1 user, load average: 0.86, 0.18, 0.72 ]

Re: Jakich ARMów używacie.

Aby nie płacić licencji ARMowi od każdego procka. Wymyślili swojego
własnego 32-bitowego RISCa i próbują namówić świat na kupowanie go.

Podobnie zresztą postąpił Microchip z serią PIC32, tyle że AFAIR zamiast
wymyślać procek od zera wzięli sprawdzoną konstrukcję jądra firmy MIPS.
Pewnie tańszą niż ARM. Zresztą same procki z jądrem MIPS są popularne
m.in. w routerach a kiedyś też były stosowane w PDA równolegle z ARMami.
Teraz w urządzeniach przenośnych są stosowane prawie wyłącznie ARMy.

Re: Jakich ARMów używacie.

W nawigacjach, PDA itp sie stosuje 400-500MHz.

J.

Re: Jakich ARMów używacie.
Pomoglibyście mi wybrać rodzinę ARM, gdybym
podał moje potrzeby?

R.

Re: Jakich ARMów używacie.

Dawaj, moBF%e ktoB6% pomoBF%e.

--20%

Re: Jakich ARMów używacie.
: 8bit

Witam ponownie,

Prośba o nakierowanie mnie na jakąś rodzinę ARM, w którą mógłbym wejść i
pozostać na lata.
Do tej pory programowałem mikrokontrolery Atmel AVR ATmega8/16/32. Używałem
WinAVR. Mam doświadczenie w programowaniu AVR32 (60MHz).
Do mikrokontrolera podłączam wyświetlacze LCD znakowe (będę chciał także
niewielkie monochromatyczne graficzne). Steruję różnymi urządzeniami (np.
kluczuję tranzystorami bądź tyrystorami w falownikach z relatywnie dużą
częstotliwością). Korzystam z PWM, UART, przetworników A/C, timerów,
przerwań sprzętowych wyzwalanych sygnałami zewnętrznymi bądź wyzwalanych
tikami trzech zegarów. Podłączam przyciski i przełączniki. Zapisuję
wprowadzone przez użytkownika ustawienia urządzenia w nieulotnej pamięci
EEPROM.

Chciałbym, aby wybrana rodzina ARM umożliwiała mi to wszystko co powyżej, a
ponadto oferowała większą moc oraz spełniła jakieś moje potrzeby w
przyszłości (może USB, może kiedyś Ethernet, może kolorowy wyświetlacz).

Moje potrzeby:
- taktowanie od 60MHz do kilkuset MHz (teraz chciałbym mieć ze 100MHz, a w
przyszłości 200-300MHz byłoby OK; ew. łatwość migracji od wolniejszych do
tych szybszych, w obrębie produktów danego producenta; do jednego projektu
może mi starczy 60MHz, a do innego chciałbym 200MHz -- chciałbym wtedy po
prostu kupić szybszy procek, ale o tym samym sposobie programowania)
- rozwojowa platforma (aby po roku inwestycji w jedną platformę nie okazało
się, że świat poszedł w zupełnie innym kierunku :)
- możliwość pracy w środowisku przemysłowym (zakłócenia falowników itp.)
- będę raczej programował "goły" uC (bez systemu operacyjnego, ale kto wie,
co będzie za 2-3 lata)
- wszystko co możliwe w jednym układzie, tak jak to było w AVR (tylko kwarc
i jedziemy; bez konieczności podłączania zewnętrznych pamięci;
kilkanaście/kilkadziesiąt kilobajtów mi starczy)
- pamięć nieulotna na zmienne (coś jak EEPROM znany z AVR) kilka kilobajtów
- ważne: dostępność najlepiej w Polsce minimodułów (płytka z uC, kwarcem,
kondensatorami, rezystorami), abym nie musiał lutować SMD (chodzi mi o tego
rodzaju płytki: http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productID26%118
http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productID20%934 )
- dostępność zestawów uruchomieniowych
- dostępność tutoriali, przykładowych programów, dokumentacji
- UART, być może CAN, kilka PWM, z 8 przetworników A/C, ze 3 zegary, co
najmniej 40 linii I/O (to i tak trochę mało; wolałbym 64 linie), SPI,
przetwornik C/A byłby super, kontroler przerwań, na plus byłyby operacje
zmiennoprzecinkowe
- do AVR używałem WinAVR; do AVR32 używałem AVR32 Studio; chciałbym aby
programowanie ARM w miarę możliwości odbywało się przy wykorzystaniu
podobnych narzędzi...
- kawy i herbaty nie musi robić ;)

Reasumując, chciałbym prawie taki AVR ATmega, ale o wiele szybszy i z
większą ilością pamięci

Mam nadzieję, że ktoś pomoże mi dokonać wyboru, bo jak na razie to po całym
dniu czytania o tym głowa mnie boli od mnogości możliwości.

R.

Re: Jakich ARMów używacie.

No to tutaj mamy pierwszy problem - bo im szybszy procek tym (zwykle)
bardziej skomplikowane jądro, brak wewnętrznej pamięci Flash oraz dużego
RAMu (jest tylko cache). Przy 200MHz nie ma co liczyć na coś mniejszego
niż 926EJ-S (np. ze stajni Atmela AT91RM9200 czy AT91SAM9261). Mocno
zintegrowane układy za to (np. 512KB Flash + 64KB RAMu w środku) są dużo
wolniejsze (np. atmelowy AT91SAM7S512 chodzi na 48MHz). Może ktoś poda
przykłady innych producentów ale nie liczyłbym na dobrze zintegrowanego
ARM7TDMI szybszego niż 60-80 MHz.

Jak na razie ARMy dobrze się trzymają. Conajwyżej przeskoczysz tylko do
innego producenta (przerobisz tylko sterowniki I/O a reszta kodu
pozostanie taka sama).

Małe szanse nawet z prostymi ARMami. Z obsługą przerwań czy USB tyle się
narobisz, że od razu lepiej pomyśl chociaż o małym darmowym systemie.
Nawet gdyby miał tam działać tylko 1 wątek. Polecam zainteresować się
np. Nut/OS lub FreeRTOS.

A no właśnie. Ale nawet tych kilkudziesięciu KB RAMu nie mają procki, od
których wymagasz 200 czy 600 MHz. Zresztą przy ARMach zajętość pamięci
szybko rośnie i szybko stwierdzisz, że zamiast 32 wolałbyś jednak mieć
512 KB RAMu.

W Atmelach nie znam (za to procek może sam programować swój Flash i tam
od biedy emulować niby EEPROM). Może ktoś podać przykłady od innych
producentów?

No to większy wybór chyba tylko NXP (LPCxxx) oraz Atmela (AT91xxx).
Innych producentów procków ARM (ST, TI) znajdziesz conajwyżej pojedyncze
płytki.

Są od wszystkich producentów. Ale często ceny fabryczne bardzo nie
zachęcają.

Jest do wszystkiego.

A tu jest akurat pełna zgodność i do wszystkiego pasuje gcc. Podstawowe
instalacje pecetowe to Yagarto oraz gnuarm+Cygwin. Można do tego
podczepić Eclipse, bardzo wygodne debugowanie przez JTAG (jak w AVR
Studio dla AVRków z JTAGiem).

No to do rozpoczęcia zabawy z ARMami polecam jakiś zestaw startowy z
AT91SAM7S256. Sam procek kosztuje ze 30 zł (tyle co ATmega128) a ma
256KB Flasha i 64KB RAMu oraz USB. Śmiga na 48 MHz (a gdy nie używasz
USB to do 55MHz), wystarczy do wielu zastosowań gdzie ATmedze nie
starcza RAMu lub po prostu brakuje wydajności.

Re: Jakich ARMów używacie.

Kolega nie zauważył chyba Cortexów M4. Choćby od Freescale
(180 MHz)i NXP (150 MHz).

Do nowych projektów nie polecałbym przestarzałej rodziny 7 TDMI. Lepiej
od razu pójść w Cortex M3

Re: Jakich ARMów używacie.

LPC17xx pracuje do 120MHz ale EEPROMu też nie ma.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Jakich ARMów używacie.

gnuarm - ostatni news z 2006-08-01. Bawisz się w archeologię?

Re: Jakich ARMów używacie.

:) Nie wiedziałem, że go nie rozwijają. Od ponad roku nie używam.
Yagarto rzeczywiście było lepszym przykładem. Ostatnio z kompilatora
ARMa korzystam tylko w Android NDK.

Re: Jakich ARMów używacie.
Jeszcze lepszym przykładem jest IMO Sourcery G++:
http://www.codesourcery.com/sgpp/editions.html . Oczywiście wybieramy
bezpłatną wersję lite ponieważ jako IDE używamy Eclipse'a. :-) Yagarto
też jest oczywiście OK. Poza tym w razie potrzeby można sobie
własnoręcznie skompilować tool chain, tzn. gcc & co. Nawet pod Windows -
trzeba tylko zainstalować MinGW/MSYS i poczytać trochę dokumentacji. :-)

Re: Jakich ARMów używacie.
Dziękuję Ci oraz innym za nakreślenie
mi sprawy ARM-ów.
Na razie zainteresowałem się układami