Jaki totyp silnika ?

Witam !

Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny. Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik? Szukam informacji na temat ukladu sterowania takim silnikiem tak aby wykorzystac jego mozliwosci a jednoczesnie nie upalic go przy pierwszej probie.

Reply to
Marcin Szczepaniak

Marcin Szczepaniak napisał(a):

Sądząc z liczby przewodów może to być s. synchroniczny. 2 przewody do wirnika to wzbudzenie ( prądem stałym ).

Reply to
PeJot

normalny asynchroniczny z uzwojonym wirnikiem i oporem rozruchowym. Pomiędzy te trzy grube kable włącza się potrójną opornicę odpowiedniej mocy, na ,,zero'' silnik mam maksymalny moment przy znamionowych obrotach. Zwiększanie rezystancji powoduje przesunięcie maksimum na niższe obroty i przy obciążonym silniku reguluje jego prędkość (ale tylko dla stałego obciążenia).

Reply to
Marek Lewandowski

Marek Lewandowski napisał(a):

A asynchron(pierścieniowy) przypadkiem nie powinien mieć 3 zacisków dla wirnika? Do czego te dwa miały by być podłączone?

Reply to
badworm

nie może być - miałby dwa pierścienie ślizgowe, wirnik jest inaczej uzwajany.

Ale to pozostaje konstrukcyjnie silnikiem asynchronicznym - obroty nie są synchroniczne ani do sieci ani do falownika, ani do wypadkowego pola...

Niemniej jednak, przeciw tej teorii mówi grubość kabli od wirnika - silnik pod taki układ pracy, jak sugerujesz, ma oba uzwojenia tak samo ,,grube'', bo falownik pracuje z sieci. Przy zwartym wirniku napięcia są małe, prądy duże i opornica może też być grubym drutem, bo rezystancje są małe.

Reply to
Marek Lewandowski

kuźwa, przeczytałem, że ma trzy pierścienie... odwołuję - synchroniczny normalny synchroniczny... Wymaga falownika i wzbudzenia.

Reply to
Marek Lewandowski

odszczekuję, co napisałem przedtem, przecytałem ,,trzy grubse przewody''. Jak wirnik uzwojony jest pojedyńczo, to jest to normalna maszyna synchroniczna, wymaga falownika do regulacji obrotów. Istnieje nikła szansa, że jest to jakiś wynalazek winiety niestandardowo, ale raczej małe prawdopodobieństwo.

Reply to
Marek Lewandowski