jaki przetwornik AC do termistora

Witam! Chce zrealizowac pomiar temperatury za pomoca termistora, podpietego przez przetwornik analogowo-cyfrowy do mikrokontrolera. Chce mierzyc temperature powiedzmy w zakresie -10 do 70 st.C z dokladnoscia do 0,5st. I teraz pytanie do was, jaki przetwornik mam zakupic? Aha Chce zeby mial tez ze 4 kanaly! Wystarczy 8-bitowy, czy wiekszy? Na warszawskiej gieldzie komputerowej maja tylko 8-bitowe, ale nie wiem jaki dla mnie bylby najlepszy. W Semiconductors Bank na Hozej maja z 12-bitowych maja tylko ICL7109, ale one sa chyba do UARTow, wiec tez nie wiem jak z przydatnoscia do moich celow. Doradzcie wiec jaki przetwornik AC i gdzie w Wawie najlepiej kupic Rzuccie jakims oznaczeniem, bo nie znam sie zupelnie na przetwornikach. Z gory wielkie dzieki! HaveAnO

Reply to
HaveAnO
Krzysztof Rudnik

Dnia Fri, 9 Sep 2005 11:49:36 +0200, Krzysztof Rudnik napisał(a):

wlasnie chodzi o to ze w moim przypadku temperatura bedzie sie bardzo gwaltwonie zmienaiala i ja chce zarejestrowac jak sobie radzi z tym termistor...

Reply to
HaveAnO

A to jest jakis specjalny miniaturowy cienkowarstwowy termistor ? Bo w takich bardziej typowych to kilkadziesiat pomiarow/s ci starczy.

A jak zmienisz szybko temperature ?

7109 jest swietny do termistorow, bo rezystancje moze zmierzyc niemal "wprost". Ale jest powolny, rownolegly, i jednokanalowy.

Poza tym na termistorze raczej nie zmierzysz z dokladnoscia 0.5C. Rozrzut czujnikow jest wiekszy, trzeba by kalibrowac.

Dnia Fri, 09 Sep 2005 20:31:48 +0200, J.F. napisał(a):

mam takie dwa termistorki: YSI 44007 – 5000 Ohm @ 25C oraz Tewa Termico G22K7MCD8 3000 Ohm @ 25C

mam dwa tory powietrza: pierwsze jest cieple(38st) i wilgotne(90%), a drugie zimne(23 st.C) i suche(40%), leca one w przewodach a zawor przelacza mi te tory z predkoscia 25ms (z tym ze takich przelaczen jest

2 czy 3 na minute)

hmmm... w sklepie na Hozej taki wlasnie maja, moze bym kupil go i sie pobawil? PS. robiles jakies pomiary na termistorach na tym przetworniku? mozesz rzucic jakims schematem?

wlasciwie to nie zalezy mi na dokladnym pomiarze, chce tylko zaobserwowac jak te termistory sobie radza w takich warunkach, jak szybko reaguja na zmiane temeratury, kiedy temperatura sie szybko zmienia...

Reply to
HaveAnO

Tyle, ze Dallas ze wzgledu na swoja stosunkowo masywna obudowe bedzie kiepsko nadazal za temperatura, no i jest powolny. Moze jakas dioda i wykorzystac dryf temperaturowy?

Reply to
T.M.F.

Termistor jest zdecydowanie lepszy jeśli chodzi o pojemność cieplną. Najmniejsze jakie widziałem miały ~0,5..0,7mm średnicy.

Reply to
Zbych

Male wymiary to i mala powierzchnia wymiany ciepla. Co prawa masa spada w trzecia a powierzchnia z druga potega wymiarow. Ja mam (nie wiem juz teraz skad) kilka takich termistorkow ktore sa od razu fabrycznie przymocowane do kawalka blachy. Wade maja maja taka, ze ta blacha to jedno z wyprowadzen. :))

Reply to
Krzysztof Rudnik

Użytkownik "HaveAnO" snipped-for-privacy@opCIACH.pl napisał w wiadomości news:xztapo95ozqp$. snipped-for-privacy@haveano.pe.pl...

Zapomnij o 7109. Jest zdecydowanie za wolny i ma "wielodrutowe" wyjście.

Zobacz, który z 12 bitowych SARów da się łatwo kupić. Przyjrzyj się scalakom MCP3204 i podobnym

?lang=pl&vat=0&dok=5261.htmTańszego rozwiązania w ilości jedna sztuka chyba nie znajdziesz.

Bezwzględna startowa dokładność 0,5 C nie jest Ci potrzebna ani nie jest możliwa do uzyskania dla termistorów "z pudełka". Wyznaczysz sobie wcześniej charakterystyki Twoich egzemplarzy termistorów w szklance wody i korekcję wprowadzisz do programu.

Reply to
SP9LWH

Dnia Fri, 9 Sep 2005 12:08:01 +0200, Piotr Pitucha napisał(a):

te dallasy tez bede sprwdzal, mam kilka czujnikow: SHT11, DALLASY i termistorki i chce je przepadac jak sie beda sprawdzaly w warunkach "bojowych"

Reply to
HaveAnO

Dnia Sat, 10 Sep 2005 12:41:10 +0200, SP9LWH napisał(a):

no nie dokladnie tak, zmiana toru jest rzeczywiscie bardzo szybka (25ms), ale tych zmian bedzie tylko kilka na minute

te dallasy tez bede sprawdzal jak beda sobie radzily, jak rowniez SHT71 :D

Reply to
HaveAnO

Dnia Sat, 10 Sep 2005 13:51:54 +0200, SP9LWH napisał(a):

moze powiem tak, mam dwa tory powietrza: cieple ~40 stC oraz chlodne ~20stC, bede te tory kierowal na czujniki, przy czym zmiana torów bedzie trwala 25ms i takich zmian bedzie tylko kilka na minute... mam nadzieje ze teraz troche rozjasnilem :-) PS. z gory dzieki za pomoc! :D

Reply to
HaveAnO

Dnia Sat, 10 Sep 2005 14:18:26 +0200, SP9LWH napisał(a):

przewody maja srednice wewnetrzna 4mm, przeplywy sa rzedu czterech litrów na minute...

po prostu nie ma potrzeby zeby zmiany byly czesciej, ale sama zmiana ma byc jak najszybsza

tak, pewnie tak bedzie, ale ja MUSZE przetestowac tez termisotry w tych warunkach, wiec... jaki przetwornik mam kupic? rzuccie jakism oznaczeniem, kupie i sie pobawie :-)

PS. dzieki za Cierpliwosc :-)

Reply to
HaveAnO