Jaki OS do Cortexa ?

No wlasnie ktorego warto uzywac, FreeRTOSa, CoOS, ChibiOS Nut/OS czy
moze uC/OS-III, ThreadX albo embOS ? A moze jeszcze cos innego ?

Rozwiazania komercyjne wygladaja fajnie ale 70k za licencje to lekka
przesada.

Ciekawa tez opcja jest zwiazanie sie z konkretnym producentem
i uzywanie jego produktu, ale raz juz musialem praktycznie
od nowa pisac projekt bo producent sie wycofal z produkcji
potrzebnej lini procesorow - jest to troche ryzykowne.

Z checia zobacze opinie innych.

Re: Jaki OS do Cortexa ?

ISIX RTOS ?

Pzdr,
K.B.

Re: Jaki OS do Cortexa ?
eCos - http://ecos.sourceware.org/
NuttX - http://nuttx.org/

Vendor Lock-in. W takich sytuacjach widoczne staja sie zalety
otwartego oprogramowania.

Re: Jaki OS do Cortexa ?

Z mojej strony polecam RTEMS.

Marcin

Re: Jaki OS do Cortexa ?

Zdefiniuj potrzeby. Preemptive czy cooperative? RT czy nie? Drivery czy
nie? POSIX czy nie? Linux like czy nie itd...

Re: Jaki OS do Cortexa ?
Zdecydowanie z wywlaszaniem inne to dla mnie to bardziej rozwojowy libc
a nie OS :-). Z RT to jest problem bo wiekszosc OS gdzie task w stanie
ready o wyzszym piorytecie wywlaszcza natychmiastowo ten o nizszym
przypinaja sobie etykietke  Real Time. Przyjmujac takie kryterium to i
AmigaOS 1.0 jest RT. Ale tak generalnie tak uzyty OS nie moze
wykluczac mozliwosci zbudowania systemu hard rt.

Pytanie bylo dosyc ogolne. Ciekawmi mnie kto uzywa czego i dlaczego.
Interesuje mnie glownie spojnosc i przejrzystosc API.
Np. niski stopien uzycia makr C jest wskazany.
Dobrzeby bylo aby OS byl przetestowany ze stosem TCP/IP.
Z moich doswiadzen wynika ze 70-90kB RAM jest potrzebne
na uruchomienie webserwera serwujacego cos wiecej niz hello web.

Oczwiscie nie ma problemu jak mi wskazesz linux like system
z pelnym posixem ktory na mikrokontrolerze ze 128k RAMu
bedzie chodzil dobrze to z checia sie zapoznam :-).

Re: Jaki OS do Cortexa ?

System realtime mają masę innych klopotów, np. czas allokacji albo
zajmowanie timerów na własne potrzeby. Ogólnie RT to raczej cooperative
niż preemptive.

Forbid()/Permit() zalatwiało sprawę RT na Amidze :P

Zawsze można wyłączyć przerwania. Tylko wtedy możliwe że OS jest zbedny.

O widzisz. Mnie interesuje aby API było w C++. Obecnie 0% systemow

Linux-like zapewne wyklucza RT.

Prywatnie stosuje inne rozwiązanie: Część RT do osobnego procesora.
Sprawdziło się znakomicie.

Re: Jaki OS do Cortexa ?

A QNX?

Mnie osobiście ostatnio zainteresował FreeRTOS, sprawia wrażenie bardzo
łatwego w implementacji (szczególnie dla kogoś, kto wcześniej nie bawił
się OS na uC).

Jakub Rakus

Re: Jaki OS do Cortexa ?

Nie do końca - patrz PREEMPT_RT, Xenomai. Polecam link:
http://www.at91.com/linux4sam/bin/view/Linux4SAM/RealTime

Oczywiście w przypadku rdzeni z rodziny Cortex-M (bo chyba o takie autorowi wątku chodzi), powyższe
rozwiązania kompletnie nie wchodzą w grę.

Re: Jaki OS do Cortexa ?
Oczywiscie OS bywa zbedny i mozna odpowienie "taski" poprzypinac do
obslugi przerwan od timerow. Ale jak chce sie dodac do tego duzo
dodatkowej pracy ktora nie jest juz czasowo krytyczna to IMO OS
warto miec. Co do wczesniejszych uwag to oczywiscie zgoda ale
mozna nie miec dynamicznej obslugi pamieci lub stosowac proste
algorytmy alokacji (tylko potem co z ta fragmetacja robic :-)
no i uzywac opoznione procedury oblugi przerwan.

Spotkalem sie z teza ze mozna dowolny OS i CPU ktory jest 10x szybszy
niz potrzeba, ryzyko opoznienia teoretycznie isntnieje ale
w praktyce nie wystepuje.

Uparles sie na to API w C++. W przypadku OSa z 50 publicznymi funkcjami
wrapper mozesz sobie napisac w 1 dzien.  Ja tam bym wolal aby nie
mialo makr z C i 10 typedefow na inta.

No popatrz ja tez.

Re: Jaki OS do Cortexa ?

To zależy. Obecnie proste osy embedded z grubsza składają się z dwoch
warstw: multitasking i drivery do urządzeń. Multitasking zazwyczaj nie
jest potrzebny w embedded (masz przerwania), natomiast drivery są okay.
Zazwyczaj są napisane jednak w na tyle obleśny sposób że są niedrywalne
od osa więc wychodzi jak zwykle ...

To tylko teoria. Często API sa kompletnie absurdalne i wymagają masy
magicznych sztuczek. Doprowadzenie do dzialania kosztuje wiele energii i
bywa nieopłacalne, wolę mieć od razu w C++ bo potem wychodza kwadratowe
koła.

To inna sprawa, że każdy OS jako punkt honoru uważa że należy
przedefiniować cały świat. Że obcy kod już nie działa? Mamy to w d...

Re: Jaki OS do Cortexa ?

Juz Ci kolego wskazalem RTEMS.
Poczytaj sobie dokumentacje. Jest m.in. posixowe API.

Marcin

Re: Jaki OS do Cortexa ?
No wyglada ciekawie, ale odnioslem wrazenie ze to raczej
alternatywa dla uLinuxa. czyt. systemy z kilkoma MB RAMu.