jaki maks. pršd 7805

Witam.

Jaki maksymalny pršd mogę przepuœcić prze stabilizator 7805 w obudowie TO220 zakładajšc że na wejœciu napięcie 12V? Czy bez radiatorka wytrzyma 500mA ?

Dzięki za pomoc Pozdrawiam Paweł

Reply to
Pawel

Na pewno nie. W tym przypadku tracona moc wynosi 3,5W Gdzie ma się to podziać??

pobo

Reply to
B.P. (pobo

Na 7805 trzeba wytracić moc (12-5)*0.5 = 3.5[W] Według dokumentacji np.

termiczna złącze - otoczenie wynosi: R?JA Thermal Resistance Junction-Air (TO-220) 65 °C/W

Złącze (hipotetycznie) rozgrzeje się do 65* 3.5 = 227.5°C. Zabezpieczenie termiczne jest ustawione na 170°C (wartość z omylnej pamięci), czyli się włączy.

Wniosek: trzeba dać radiator. Trzeba też pamiętać, że okoliczne kondensatory elektrolityczne nie lubią wysokich temperatur. K.

Reply to
John Smith

A jeszcze zapomniałem, że to nadtemperatura, czyli trzeba dodać temperaturę otoczenia. Wyjdzie:

227.5°C + 23°C = 250.5°C Wartości oczywiście hipotetyczne, w warukach rzeczywistych mogą się znacznie różnić. K.
Reply to
John Smith

A czy taki R11

?

Pozdrawiam Paweł

I znowu, jak podaje producent jest rezystancja termiczna 22K/W. Miejmy nadzieję, że podana dla stojącego powietrza. Liczymy (z grubsza) (22[°C/W] * 3.5[W])+23[°C] = 77 + 23 = 100°C Jeżli tak wysoka temperatura jet OK, to masz już końcowe rozwiązanie.

Jak nie lubię tak wysokich temperatur, oparzyć się można. I nie tylko. Dobrałbym znacznie większy np. R9 z tej samej strony. Należy mieć na uwadze, że wymiana ciepła zachodzi głównie przez konwekcję. Ta jest zależna od szeregu czynników np. zabrudzenia radiatora. Powyższe obliczenia są MOCNO szacunkowe i najczęściej odnoszą się do NAJLEPSZYCH warunków. Dlatego warto projektować spory zapas.

Osobną drogą jest zmniejszanie ilości ciepła do stracenia poprzez zmniejszenie Vin do np. 7V. Albo użycie przetwornicy. Powodzenia, K.

Reply to
John Smith
[...]

Zapomniałeś dodać Rthj-c stabilizatora - jest niezerowa, niestety.

Użytkownik "Pawel" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ebcgff$uf0$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Daj moze jeszcze szeregowo 7809. Chyba, ze napiecie wejsciowe moze spadac ponizej 10,5 V. Nie zapomnij o kondensatorach, stabilizatory lubia sie wbudzac. Pozdrawiam

Michał Słowik

Dzięki serdeczne, na przyszłość będę wiedział jak to się liczy. Z tego co wyszukałem i jak wspomnia RoMan należy jeszcze dodać z 1K/W Rcr + gdzieć 3K/W Rjc.

A swoją drogą na przyszłość to czy są do kupienia jakieś gotowe moduły przetwornic (takie żeby nie trzeba było dławików i innych dodatków) które spełniłyby te warunki 7V i 500mA (3,5W)?

Jeszcze raz dzięki za pomoc Pozdrawiam Paweł

Nie te, 78xx to nie LDO. Tu wystarczy 100nF na wejściu i wyjściu. A bez też potrafi się obejść. K.

Reply to
John Smith

Albo opornik 5R/2W. Weźmie na siebie ponad 1W.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Z cytatu RoMan-a: "Zapomniałeś dodać Rthj-c stabilizatora - jest niezerowa, niestety."

Nie zapomniałem, tylko zignorowałem. Jestem świadomy zjawisk zachodzących przy przepływie ciepła, tak statycznych jak i dynamicznych. Do duża wiedza. Można do tego podejść szczegółowo, pracowicie policzyć cały układ cieplny, wszystkie rezystancje termiczne, pasty lub przekładki, położenie radiatora (pion, poziom) itd. Tylko po co? W praktyce i tak warunki będą się różnić, nawet znacznie. Złącze i tak może się przegrzać przy zimnym radiatorze, gdy popełni się błąd w dynamice oddawania ciepła. Stąd mam prostą metodologię, projektować dla 60-70°C a poźniej i tak dać dwa razy większy radiator (lub więcej). Formalna metoda liczenia i tak nie uwzględnia szeregu zjawisk zachodzących w praktyce: zabrudzenie radiatora, jego korozja, starzenie się pasty termoprzewodzącej. A najlepiej to nie tracić energii na ciepło. Od tego są grzejniki a nie półprzewodniki.

Oferta przetwornic jest bardzo duża. Są znacznie droższe od 78xx, mają swoje wady, np. tętnienia, ale co za sprawność! Na grupie to RoMan Mandziejewicz jest ekspertem od nich.

Z przyjemnością. Dzięki za podziękowania, to obecnie rzadkość. K.

Reply to
John Smith

Argumentację rozumiem ale nie popieram. Posty pozostają w archiwach i pełnią rolę również edukacyjną. Można pominąć drobne warunki poprawiające ale nie grube pogarszające. Licząc Rth urządzenia na radiatorze możemy sobie pozwolić na pominięcie bocznikującej Rthj-a (poprawia chłodzenie) ale nie szeregową Rthj-c czy Rthc-h. Z całym naleznym szacunkiem.

Spinacz biurowy, "Paweł" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>!

Jest układ LM2576. Wprawdzie jest potrzebny jeden dławik, ale ja nawinąłem na oko (nie mam żadnego miernika indukcyjności, mierzyć na około robiąc jakieś dziwne sztuczki też mi się nie chciało) i działa.

Reply to
Adam Wysocki

Może:

EM