jaki bezpiecznik..? - Page 2

Re: jaki bezpiecznik..?
Hello EM,

A czy ja temu przeczę? To jest klasyczne rozwiązanie PFC - step-up i
kondensator.

Ale o tym wiemy.

Ależ piszę wyraźnie i podaję różnicę pomiędzy typowymi, starszymi
konstrukcjami a świeższymi pomysłami obecnie.

Dolną granicą dla urządzeń powszechnego użytku jest 75W. Na podstawie
noty, którą podaję możesz zrobić zasilacz większej mocy, bez kopa przy
starcie. 470nF na wejsciu dla 75W to dość śmieszna wartość,
nieprawdaż?  Nie ma tu step-up i kondensatora, który ładowałby się
wysokim prądem. Jest od razu flyback.

Re: jaki bezpiecznik..?

> [...]
 > starcie. 470nF na wejsciu dla 75W to dość śmieszna wartość,
 > nieprawdaż?  Nie ma tu step-up i kondensatora, który ładowałby się

No tak to inna konstrukcja, stosunkowo młoda. Data 29 grudnia 2009 :).
--
Pozdr
EM

Re: jaki bezpiecznik..?

Hmmm ... to w takim razie już (chyba) wiem dlaczego niektóre zasilacze
impulsowe prawie nie sieją na falach średnich i długich a inne robią tam
sieczkę. Mam kilka różnych zasilaczy - uniwersalne i z jednym ustalonym
napięciem wyjściowym. Te moim zdaniem dobre wywołują minimalny szum po
zetknięciu radia z zasilaczem. Za to są też i takie, które z odległości
dwóch metrów powodują pojawienie się w głośniku radia metalicznego
piłowania, rytmicznie się powtarzającego chrobotu. Może i nawet 100 razy
na sekundę - nie mierzyłem, to nie dam za to głowy. Ciekawe co na to
normy na emisję zakłóceń?
Maciek

Re: jaki bezpiecznik..?
Hello Maciek,

Co ma wspólnego pulsacja 100Hz na wyjściu zasilacza z emisją zakłóceń?

Zakłócają tanie zasilacze, projektowane przez skąpego, chińskiego
księgowego, okradzione z wszystkiego, z czego dało się je okraść.

Tu mowa o zasilaczach, które nie tylko muszą spełniać normy zakłóceń
ale nawet nie mogą do sieci wprowadzać harmonicznych częstotliwości
sieciowej. Nie chodzi o maleństwa wtyczkowe o mocy pojedynczych watów
- te nie wymagają PFC.

Re: jaki bezpiecznik..?

Sorry, ale co to za mieszkanie? 16A na całą chatę? Chata
moich starszych, 35-letnia PRL-owska, ma w piwnicy 25A.
Chyba że mówisz o 3x16A, wtedy to jeszcze rozumiem, choć też
bez przekonania ;-))
Swoją drogą musisz mieć mocno rozwiniętą logistykę, żeby
niechcący nie włączyć mikrofali kiedy np. gotujesz wodę w
czajniku el. albo jak żona suszy głowę w łazience ;-)))

Re: jaki bezpiecznik..?

Nawet w PRL nie było wszędzie "równo". W moim miasteczku była słaba sieć i
kto nie należał do partii dostawał tylko 1x20A przedlicznikowo. Albo twoi
rodzice mieszkali w dużym mieście z dobrą infrastrukturą, albo ...

Re: jaki bezpiecznik..?

Teraz też nie jest :-)

W Szczecinie

Re: jaki bezpiecznik..?

...należeli do partii. ;)

Re: jaki bezpiecznik..?

Może chata letniskowa? ;)

--
DJ

Re: jaki bezpiecznik..?

    Wystarczy wymienić bezpieczniki z B na C w gniazdkach w kuchni i
łazience. Od tego czasu nie wywaliło mi bezpiecznika ani razu, na B od
święta _nie_wywalało_.

Re: jaki bezpiecznik..?

IMHO powinno wystarczyć B10B.

Re: jaki bezpiecznik..?

Raczej C10
Ale ja bym dał raczej B16 w takim obwodzie

Charakterystyki bezpieczników, np. tutaj:
http://www.moeller.pl/artykuly/elektroinfo_905_faz.pdf
--
Pozdr
EM

Re: jaki bezpiecznik..?

Sadzisz, że będzie tam potrzebne 3,7kW ciągłej mocy ? Złą praktyką jest
stosowanie zabezpieczeń większych niż jest to potrzebne. Stosowanie jednego
obwodu 16A to pokutująca praktyka z czasów PRL. Dziś stosuje się wiele
dedykowanych obwodów odbiorczych i na prawdę niewiele z nich potrzebuje 16A.

Re: jaki bezpiecznik..?

A skąd projektant miał wiedzieć jakie będzie potrzebne?
Przecież to pokój, a nie zabezpieczenie konkretnego,
bezpośrednio podłączonego urządzenia :-). Tam jest 8 gniazd,
kabel 2,5kw. Podłączyć można spokojnie wiele sporych
urządzeń, a że kolega ma akurat to co napisał...

Tak, ale wtedy jeden bezpiecznik zabezpieczał całe
mieszkanie ;-)). Prócz bardaszki....
Bezpiecznik w mieszkaniu zabezpiecza instalację, a nie
konkretne urządzenie. A jeśli kabel jest 2,5kw. to spokojnie
bezpiecznik 16A :-)

Dedykowanych?? Jak rozumieć "dedykowanie"? Popatrz, mam nowe
mieszkanie i jakoś na wszystkie gniazda są B16, a kabel leży
2,5kw :-). Każdy pokój ma swój oddzielny obwód. Czyli mam
rozumieć że jak w pokoju podłączam tylko TV i DVD to mam
wkładkę wymienić na B6 albo mniejszą? Żeby była
"dedykowana"?

Re: jaki bezpiecznik..?
W PRLu miałem dwa obwody, jeden na gniazdka i jeden na lampy. 2x10A, ale
kabelki były częściowo aluminiowe (błee).

Wg niemieckich norm dla obwodu z przewodu miedzianego 3x1.5mm2
bezpiecznik max 16A, dla 3x2.5mm2 max 25A. Plus zasada stopniowania
bezpieczników. U mnie w domu jest na przykład bezpiecznik topikowy 35A w
piwnicy, od niego leci 5x4mm2 do skrzynki bezpiecznikowej w domu (dwie
fazy nie podłączone), a w skrzynce mam 7 obwodów po 16A zrobione na
3x1.5mm, dwa obwody (kuchnia i łazienka) podłączone przez FI.
Sądzę, że myślę, że można coś takiego zrobić i w Polsce, jakoś przez to
w Niemczech się specjalnie domy nie palą, a jak już, to przez
manipulację w instalacji gazowej ;-).

Waldek

Re: jaki bezpiecznik..?

Pytanie, a co będzie, jak weźmiesz 7x16A?? Co się stanie z
bezpiecznikiem w piwnicy?? :P...

  Konop

Re: jaki bezpiecznik..?

Po prostu się spali i tyle. Ale on z kolei zabezpiecza kabel
biegnący z WLZ do tablicy w mieszkaniu :-))).

Re: jaki bezpiecznik..?

A co ma siEA% staE6%? MyB6%lisz, BF%e padnie z samego wraBF%enia, BF%e za s=
obB1% ma
7x16A? PF3%ki nie  bEA%dziesz prF3%bowaB3% ze wszystkich siedmiu obwodF3%w =
tych
16A wycisnB1%E6 naraz, wszystko bEA%dzie OK i jest to jak najbardziej
poprawna sytuacja.

J. (z wizjB1% zabezpieczenia zalicznikowego o wartoB6%ci 7x163D%>120A i
bezpiecznikF3%w na podstacji liczonych w kiloamperach)

Re: jaki bezpiecznik..?

No właśnie 7x16, miałem na myśli, że popłynie 16A przez każdy z 7
obwodów :)...

No wiadomo, że zabezpieczeń przedliczniokowych nikt na 200A robić nie
będzie. Chodzi mi tylko o jedną rzecz - jak projektuje się tego typu
rzeczy? Robi się aż taki nadmiar? Z jednej strony wiadomo, że im więcej
obwodów, tym lepiej ;)... a nie "jeden bezpiecznik na całe mieszkanie".
Z drugiej - to trochę wkurzające, że jak się człowiek zapomni, to musi
wzywać elektryka, czekać 2 dni, aż będą mieli czas rozplombować
zabezpieczenie przedlicznikowe i zapłacić im Bóg wie ile...
    I dlatego jestem ciekawy jak to się robi. Czy dopuszcza się sytuacje
takie, że suma zabezpieczeń w domu jest ponad 3x większa od
zabezpieczenia poprzedniego? Czy raczej stara się to utrzymać w jakiś
rozsądnych granicach?? Bo się na tym nie znam! Ale nie chodziło mi o to,
żeby wywalić bezpiecznik 35A i dać tam 120A, tylko właśnie czy to jest
dobry pomysł, żeby za 35A dawać 7x16A. Czy po prostu się tak robi i
trudno, ma zabezpieczyć obwód przed przeciążeniem, a jak komuś wywali
przedlicznikowy, to jego problem, czy raczej się projektuje to tak, żeby
utrudnić przepalenie bezpiecznika "głównego", przedlicznikowego...
    Mam w mieszkaniu starą instalację. Zabezpieczenie 3x35A (albo
3x32A)... W domu jest 20 i 16 na każdą fazę ;)... 16A są do piecy
akumulacyjnych (są 3), 20A idzie do kuchni, łazienki i na pokoje.
Oświetlenie + gniazda razem...
    Nie znam się na projektowaniu i nie chciałem nikogo skrytykować. Po
prostu byłem ciekawy, czy tak się to zawsze robi, czy jednak ciut
inaczej. Co jest priorytetem....

  Konop

Re: jaki bezpiecznik..?

Zakłada się współczynnik jednoczesności.

Ile razy się zapomniałeś w życiu?

Możesz dać nawet 20 obwodów po 16 A, a na klatce w WLZ mieć
np. 35 A. Bezpieczniki w domu zabezpieczają instalację
mieszkaniową. Prawdopodobieństwo podłączenia w tym samym
czasie do każdego obwodu "dużego" urządzenia, tak żeby np. w
każdym płynął prąd na pograniczu zadziałania wyłącznika,
jest bardzo, bardzo niskie :-). Gdyby z\projektować tak jak
sugerujesz to WLZ w kilkumieszkaniowej klatce miałyby
zabezpieczenia po 200A albo i więcej, a przy każdym małym
bloku stała trafostacja SN ;-))).

Nie ma priorytetu. Jest statystyka. Podobnie rozumując: mam
w sieci powiedzmy 600 klientów po 2 Mbps, czyli powinienem
mieć łącze dostępowe 1,6 Gbps, a nie mam. Mam 200 Mbps i
jeszcze jest zapas. Wynika to właśnie ze wspólczynnika
jednoczesności. Szansa że wszyscy nagle zaczną wykorzystywać
swoje łącze na maxa jest bliskie zeru... Podobnie rzecz ma
się np. z wodociągiem...

Site Timeline