jaka to technika lutowania?

rzućcie proszę okiem:

http://pokazywarka.pl/sliav0 /

interesuje mnie jak należy wymieniać elementy wskazane strzałką.

czy grzać normalnie lutownicą, czy dmuchać gorącym powietrzem, czy... ?
jak oni to robią w fabryce?

Re: jaka to technika lutowania?
W dniu sobota, 16 czerwca 2012 18:34:25 UTC+1 uBF%ytkownik nazgul napisaB3%
:

W fabryce lutuja w piecu do lutowania rozplywowego.20%

A w domu to:

PodgrzewaE6% od spodu gorB1%cym powietrzem do tempoeratury w okolicach 130-=
150 stopni na przykB3%ad odpowiednio ustawionB1% opalarkB1%,20%

A od gF3%ry prF3%bowaE6% odlutowaE6% element lutownicB1% na gorB1%ce powiet=
rze.20%

Re: jaka to technika lutowania?
stopni na przykład odpowiednio ustawioną opalarką,
z odlutowaniem nie ma problemu
pytanie jak przylutować całą powierzchnią radiatora.

nie musi być w domu, mogę zapłacić za usługę, tylko czego żądać od
fachowca.

w realu spod tranzystora wystaje jakiś milimetr radiatora i tam można
grzać i jakaś spoina powstała - ale jej nie do końca ufam.

Re: jaka to technika lutowania?
Jak dobrze nagrzane hotairem to samo się przylutuje - wystarczy lekko
docisnąć. Tylko warto zabezpieczyć najpierw te kondensatory w okolicy
choćby folią aluminiową (albo profesjonalnie kaptonem), bo dmuchanie im
nie służy.

Lutownicą grotową się to tak robi, że się roztapia na padzie cynę,
przykłada układ i grzeje aż będzie się dawał swobodnie przesuwać po czym
zostawia go w spokoju. Zanim się w hotair zaopatrzyłem to lutowałem tak
tranzystory w zasilaczach i działało. ;)

Re: jaka to technika lutowania?

chyba tak to zostało zrobione, byłem patrzyłem, ale do końca nie wiem
problem jest taki ze dół płytki przylega do radiatora i odprowadza dużo
ciepła.

i faktycznie podgrzanie całego tranzystora tak że cyna sie na nim topi
jest ok? nic się nie zniszczy?
zawsze mnie to zastanawiało.

do dyspozycji był hotair ale lutowanie dobyło się normalnie, grotem.

Re: jaka to technika lutowania?
Tak się lutuje przemysłowo, więc raczej nie ;)

Tu masz przykładowy wykres jak powinna wyglądać temperatura podczas
_normalnego_ lutowania w technice ołowiowej (Pb free, które teraz jest
prawie zawsze obowiązkowe ma jeszcze wyższe temp)
https://instruct1.cit.cornell.edu/courses/ee476/FinalProjects/s2006/ki38/Webpage/kester.jpg

Jak duży pad termalny i radiator pod spodem to może to mieć sens -
mniejsze naprężenia.

Re: jaka to technika lutowania?

W fabryce rządzi księgowy. Ale bawiąc się w domu można dodatkowo jakimś
klejem termoprzewodzącym od góry małe radiatorki poprzyklejać Np. takie do
TO-220 . Z pewnością zrekompensuje to  gorsze odprowadzanie ciepła od strony
PCB.

Re: jaka to technika lutowania?

Niekoniecznie. Plastik z którego robione są obudowy źle przewodzi
ciepło. Radiator ogranicza przepływ powietrza wokół układu, co może
wywołać odwrotny efekt.
Przykład, choć nieco mało adekwatny. Stare tranzystory w obudowie TO92
skutecznie chłodziło się przylutowując przez krótkie nóżki do dużej
płaszczyzny miedzi na płytce. Doczepienie radiatora praktycznie nic nie
zmieniało.
Tranzystory, takie jak Twój, lutowałem w sposób skrajnie
nieprofesjonalny. Transformatorówką sposobem opisanym przez Michoo.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: jaka to technika lutowania?

W tej obudowie przekrój zazwyczaj środkowej nogi był niewiele mniejszy
niż powierzchnia struktury krzemowej więc noga mogła odprowadzić
rzeczywiście sporo ciepła, oczywiście tylko ta na której była struktura,
pozostałe dwie podłączone do struktury przewodem grubości włosa raczej
dużo ciepła nie odprowadziły.

Site Timeline